مدیر جامعه الزهرا:

رشد علمی‌مان را باید با گفتمان متعارض سرمایه‌داری غرب مقایسه کنیم

مدنی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: امروز بی‌تردید گفتمان‌های غالب و متعارض در دنیای جدید، گفتمان انقلاب اسلامی با سرمایه‌داری غرب است از این رو باید تلاش و رشد علمی‌مان را با آنها مقایسه کنیم.

 

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت الاسلام والمسلمین مدنی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی که با حضور مدیران کتابخانه‌های بزرگ استان قم برگزار شد با تبریک این هفته و قدردانی از کتابداران و کارکنان کتابخانه جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: مفهوم قدرت از مفاهیمی است که در طول تاریخ دچار تحول فراوان شده است. در برهه‌ای از زمان داشتن اسلحه و بمب نشان قدرت بود، در مقطعی اقتصاد قوی و ذخیره ارزی بیانگر قدرت بود، ولی امروز یکی از مولفه‌های قدرت در جهان، داشتن اطلاعات و ظرفیت‌های بالای علمی و دانشی است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در دنیایی که به عنوان مدینه فاضله منتظرش هستیم بر اساس آیه «یرفع الله الذین آمنوا والذین اوتوا العلم درجات» همه شاخص‌ها به سوی علم و ایمان می‌رود. بنابراین جایگاه کتاب و کتابخوانی، دانش، دانش‌آموزی و دانش‌جویی  جایگاهی است که در افق آینده بشر رشد جدی خواهد داشت و ما هم به عنوان یک ملت صاحب ادعا و دارای انقلابی که مدعی تمدن‌سازی برای بشریت است حق نداریم از این مولفه بزرگ قدرت غفلت کنیم.

وی با اظهار امیدواری برای بازگشت کشور در امر کتاب و کتاب‌خوانی به جایگاه شایسته خود اظهار داشت: امروز سرانه مطالعه در کشور خوب نیست و حتی قابل مقایسه با برخی از کشورهای همسایه نمی‌باشد.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه بیان داشت: در این مسابقه تند و نفس‌گیر دانش و پژوهش باید خودمان را با قله‌هایی مقایسه کنیم که مدعی مبارزه با آنها هستیم. امروز بی‌تردید گفتمان‌های غالب و متعارض در دنیای جدید، گفتمان انقلاب اسلامی با سرمایه‌داری غرب است از این رو باید تلاش و رشد علمی‌مان را با آنها مقایسه کنیم.

وی ادامه داد:  همیشه در جامعه الزهرا علیهاالسلام تاکید داشته‌ام که در محیط آموزشی باید خودمان را با مجموعه‌های پیشرفته در کشور و حتی جهان مقایسه کنیم تا تلخی عقب‌ماندگی علمی به ذائقه ما بنشیند و احساس کنیم خیلی کار داریم. هر چه این تلخی در جان طلاب بیشتر بنشیند تلاش ما برای جبران آن بیشتر و رشد ما بهتر خواهد شد. اما هر چه به میراث قبلی‌مان امیدوار باشیم و بگوییم ما ابوعلی سینا و ابوریحان داشتیم و تلاشی برای امروزمان نکنیم به عقب رانده می‌شویم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: ضمن تکیه به میراث پرافتخار گذشته باید جایگاه فعلی‌مان را صادقانه درک کنیم و برای رسیدن به قله‌های رشد و تعالی علمی بیشتر تلاش کنیم.

وی در پایان ایجاد انگیزه کتابخوانی در طلاب، تسهیل خدمات علمی و پژوهشی، استفاده از کتابخانه‌ها و منابع دیجیتال و مجازی، ایجاد ارتباط وثیق بین کتابخانه‌ها، راه‌اندازی بخش‌های جدید در کتابخانه، راه‌اندازی بخش نسخ خطی، خرید کتب همه مولفین جامعه الزهرا علیهاالسلام و به روزرسانی مداوم کتابخانه را از جمله مواردی دانست که مسئولان معاونت پژوهش و کتابخانه باید نیسبت به آن دغدغه‌مند باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی در پایان با گرامی داشت یاد و خاطره علامه فقید سیدمرتضی عاملی گفت: این عالم پژوهشگر با وجود اینکه سرطان پیشرفته توان حرکتی را از او گرفته بود در همین دوران بیماری حدود 36 جلد کتاب نوشت.   

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱