مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا عنوان کرد:

راه اندازی هشت گروه علمی تدوین در جامعه الزهرا

مراسم رونمایی از کتاب تألیفی و تدوینی

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی با اشاره به فعالیت‌های دفتر تدوین متون و منابع درسی، از راه اندازی هشت گروه علمی تدوین در جامعه الزهرا علیهاالسلام خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حبیبی امروز (چهارشنبه، 29 آبان) در آیین رونمایی از کتب تألیفی و تدوینی جامعه الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: فعالیت‌های دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را می‌توان در سه محور کلی دسته بندی کرد که اولین کار، راه اندازی هشت گروه‌های تدوین بود.

وی، تألیف و تدوین کتاب‌های درسی را از جمله فعالیت‌های این دفتر برشمرد و ادامه داد: طراحی و اجرای دوره‌های تربیت کارشناسان تدوینگر متون درسی از دیگر فعالیت‌های این دفتر است که تا کنون دو کارگاه تخصصی تربیت تدوینگر ویژه طلاب سطح سه و چهار جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شده است.

مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: راه اندازی دفتر تدوین یکی از کارهایی بود که در ابتدای کار انجام شد، سپس ایده تدوین گروه‌های عملی شکل گرفت و از اساتید دعوت شد تا گروه‌های علمی تدوین، شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی یادآور شد: ما گروه‌های آموزشی و پژوهشی داریم، اما تشکیل گروه‌های علمی تدوین به صورت جداگانه انجام شده است و اکنون هشت گروه علمی تدوین در رشته‌های تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، تاریخ، فقه و اصول، اخلاق و تربیت، ادبیات عرب، کلام اسلامی و مطالعات زنان فعال هستند.

وی تصریح کرد: ترکیب گروه علمی تدوین، ترکیب ویژه ای است و علاوه بر مدیر، دبیر و اعضا، دو نفر از فارغ التحصیلان دوره تربیت تدوینگر در آن حضور دارند، فرایند فنی و تخصصی تدوین را نظارت می‌کنند و در صورت توافق، عهده دار تدوین متون تخصصی می‌شوند.

مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: کارشناسان تدوینگر به ما کمک کردند که آثار تألیفی که در گروه‌ها انجام شده بود، تدوین شود و آثاری چون کتاب اخلاق و آداب تعلیم و تعلم، کتاب درآمدی بر علم اخلاق، درسنامه آیات الاحکام، کتاب زن و خانواده در قرآن و کتاب زن در ادیان توسط یکی از کارشناسان این دوره به سرانجام رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی در ادامه عنوان کرد: یکی از مشکلات مؤلفان این است که دوره مراحل تدوینگری را طی نکردند و آثار خود را به کارشناسی می‌دادند که در نهایت ممکن بود خروجی کار آنها به لحاظ محتوا همراه با آسیب باشد و گاهی خود مؤلفان نسبت به این موضوع معترض بودند.

وی اظهار داشت: ما پس از آسیب شناسی، مطالعه و مشورت با اساتید صاحب نظر، الگویی را طراحی و اجرا کردیم که طی آن، فراگیرانی را که کارشناسی ارشد رشته تخصصی دارند و علاقه مند به ورود تخصصی در عرصه تدوین هستند، شناسایی و در دوره تربیت تدوینگر به مدت دو ترم ثبت نام کنیم.

مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: به طور کلی دو دوره کارگاهی تربیت تدوینگر متون درسی به صورت مجزا در سطح سه و چهار در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد که طی آن، 30 نفر از بانوان طلبه سطح سه و چهار در این دوره شرکت کردند و موفق به گذراندن این دوره شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی بیان داشت: خروجی این دوره که در دو ترم برگزار شد، 31 کتاب تدوینی شامل 15 جلد کتاب در گروه سطح سه و 16 جلد کتاب در گروه سطح چهار بود.

وی اضافه کرد: چاپ 23 مقاله در دو جلد و ارزیابی بیش از 15 جلد کتاب تدوین شده از دیگر فعالیت‌های انجام شده توسط شرکت کنندگان این دوره بود.  

مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: هم اکنون 22 جلد کتاب در مراحل تألیف، تدوین و ارزیابی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی در پایان از مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام و همچنین معاونت آموزشی تربیتی و معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی به جهت همکاری در این مسیر قدردانی کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱