دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(س) در مراسم ماه مبارک رمضان:

زندگی ما باید رنگ خدایی داشته باشد / باور به مرگ و معاد باید در زندگی ما جریان پیدا کند

زینتی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی با بیان اینکه زندگی ما باید رنگ الهی داشته باشد تا خدایی شویم، به راهبردهای کلان برای داشتن زندگی خدایی در این دنیا اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی زینتی روز سه شنبه در نهمین روز مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به مباحث روزهای گذشته و با بیان اینکه ما می‌خواهیم قابلیت ضیافت الهی را پیدا کنیم، عنوان کرد: در زندگی دنیا، همه ما مبتلا هستیم و بدون تعلیم، زندگی در آن ممکن نیست.

اقسام زندگی مردم در دنیا

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه زندگی دنیا در نگاه مردم، 6 قسم دارد، گفت: زندگی برخی مردم در دنیا، زندگی حیوانی است و به حرکت دورانی و تولید مثل می‌پردازند، آنان هدفی برای حرکت در ضیافت الهی نمی‌بینند و گروه قابل توجهی از مردم در دنیا چنین زندگی دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی افزود: زندگی برخی دو بخش است، یعنی بخشی از زندگی خود را به مسائل دنیوی و بخش دیگر را به مسائل اخروی و معنوی اختصاص می‌دهند که این نوع زندگی، هدف ما نیست و حتی اگر هدف هم داشته باشیم، ما را به هدف نهایی نمی رساند؛ زیرا بخش دنیوی بر بخش اخروی ما سیطره دارد و اثرات زندگی اخروی را از بین می‌برد و این نوع زندگی رنگ خدایی ندارد.

وی اضافه کرد: گروه سوم، زندگی دینی و دینوی دارند، اما دین را در خدمت دنیا می‌خواهند و اگر برای خدا کاری می‌کنند به طمع دنیا است؛ این گروه اسیر دنیا هستند و دین را وسیله رسیدن به دنیا قرار داده اند و دنیا برای آنان هدف است.

انبیا و اولیای الهی، دنیا را وسیله تأمین آخرت می‌دانستند

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: گروه چهارم، زندگی اخروی دارند، اما در زندگی اخروی به دنبال لذت شخصی هستند نه خواسته خداوند؛ اما زندگی که مد نظر ماست، مسیر آن به آخرت ختم می‌شود و زندگی در خدمت آخرت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی گفت: در این نوع زندگی، انسان‌ها هر کار که می‌کنند، می‌بینند که رضایت حضرت حق تأمین است یا نه و هدف از هر کاری، آبادانی آخرت است؛ این افراد دنیا را نمی‌بینند، زیرا به فرموده امام علی (علیه‌السلام) توجه دارند که دنیا گذرگاه و محل عبور است.

وی تصریح کرد: این نوع زندگی در دنیا، هدف تمام انبیا و اولیای الهی بوده است و ما در این نوع نگاه، دنیا را وسیله تأمین آخرت می‌بینیم، یعنی تمام تلاش انبیا و اولیای الهی به اینجا رسیده که زندگی در این دنیا، آخرت را تسهیل کند و دین به معنای آیین زندگی الهی برای آنهاست.

چگونه زندگی ما رنگ الهی پیدا می‌کند؟ / راهبردهای کلان برای داشتن زندگی خدایی

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) با بیان این سؤال که چه کنیم که زندگی ما رنگ الهی داشته باشد، عنوان کرد: برای این که زندگی ما رنگ خدایی پیدا کند، خداوند به ما پنج راهبرد کلان را به ما معرفی کرده است تا زندگی ما همواره رنگ خدایی داشته باشد و خداوند، نقطه آمال ما و رضایت او مد نظر ما باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی افزود: یکی از راهبردهای کلان، زندگی همراه با ذکر مرگ است که از آن به زندگی مرگ آگاهانه تعبیر می‌شود، بدین معنا که اگر انسان مرگ را در زندگی خود مجسم ببیند، هیچ گاه رنگ الهی اعمالش پاک نمی‌شود.

باور به مرگ و معاد باید در زندگی ما جریان پیدا کند

وی در ادامه به تفاوت‌های بین علم و عمل اشاره کرد و با بیان اینکه علم مقدمه باور است، گفت: ما باورهای خرافی داریم که مبتنی بر علم نیستند؛ باور جهت نما است و فعل و شدت عمل را تعیین می‌کند و در رفتار و شخصیت ما تأثیرگذار است اما علم اینگونه نیست.

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: باور به معاد و قیامت و باور به مرگ باید در زندگی ما جریان پیدا کند و در رفتار ما نمود پیدا کند تا زندگی ما مبتنی بر ایمان باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی افزود: دومین راهبرد کلان برای داشتن زندگی خدایی، مراقبت از خود است که در راهبرد کلان روایی ما به تقوا تعبیر می‌شود که خودنگه داشتن و پاییدن نفس است و انسان پنج بعد مراقبتی از خود دارد.

مهارت‌های زندگی مرگ آگاهانه

وی با بیان این سؤال که چگونه مرگ آگاهی داشته باشیم، تصریح کرد: اول اینکه نجوای دل با اهل قبور داشته باشیم و در قبرستان با اهل قبور سخن بگوییم که این نشانه تأثیر مرگ است.

وی ادامه داد: دوم تجهیزات مردن را فراهم کنیم، همچنین به قبرستان بروید و در قبر بخوابید و به بالای قبر نگاه کنید که چقدر با دنیا فاصله دارید؛ بنابراین گفتگو با اهل قبور، تهیه تجهیزات مرگ و خوابیدن در قبر از جمله مهارت زندگی مرگ آگاهانه است.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱