از سوی واحد خوابگاه‌های جامعه الزهرا(س) برگزار شد:

نشست اخلاقی «آداب مؤثر در شکل‌گیری منش و شخصیت معنوی طلاب»

خوابگاه حضرت خدیجه

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه اینکه یکی از مهم‌ترین موارد مؤثر و نافذ در شخصیت انسان، ادب زبان و سخن است، به تبیین ویژگی های «قول سدید» که در قرآن کریم آمده است، پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، هفتمین نشست اخلاقی طلاب و دانشجویان خوابگاه حضرت خدیجه علیهاالسلام از سوی واحد خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

ارتقای سطح معنوی، تربیتی واخلاقی خواهران طلبه و دانشجویان خوابگاهی و تقویت روحیه نشاط و شادابی معنوی طلاب از جمله اهداف برگزاری این سلسله نشست‌های اخلاقی بود.

در این نشست اخلاقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر نوری به تبیین موضوع «آداب مؤثر در شکل‌گیری منش و شخصیت معنوی طلاب» پرداخت و اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، خود «ادیب الله» هستند، یعنی توسط خداوند ادب شدند و ما نیز باید با توجه به اینکه صبغه طلبگی داریم به ادب اهمیت بیشتری بدهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین موارد مؤثر و نافذ در شخصیت انسان، ادب زبان و سخن است، تصریح کرد: در آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید»(آیه 70 سوره احزاب)؛ ویژگی‌های قول سدید و سخن راست و درست بیان شده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های قول سدید این است که مطابق با واقع باشد، نه اینکه به خاطر حب و بغض بزرگ‌نمایی و یا کوچک‌نمایی شود.

وی ادامه داد: قول سدید نباید لغو باشد، یعنی اگر این سخن را نگوییم، به هیچ کجای دنیا و آخرتمان لطمه نمی‌خورد؛ همچنین اگر سخنی فایده دارد، فایده‌اش نباید فاسد و غیرمشروع باشد.

وی تأکید کرد: انسان نباید درباره مطلبی که نمی داند، سخن بگوید؛ همچنین خود باید عامل به حرف‌هایی که می‌زند، باشد، یعنی قول و عمل باید با عقیده انسان هماهنگ باشد.

وی با بیان اینکه قول سدید باید فصیح و بلیغ باشد، گفت: کلام سدید باید شیرین و گوارا باشد، حتی اگر انسان می‌خواهد گلایه کند باید از الفاظ شیرین و لطیف استفاده کند؛ چنانچه خداوند در آیه 53 سوره اسراء می‌فرماید: «وَ قُلْ لِعِبادي يَقُولُوا الَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ؛ به بندگانم بگو: سخنی بگویند که بهترین باشد».

وی با بیان اینکه کلام باید کریمانه و مهربانانه باشد، تصریح کرد: گاهی انسان لازم است با کنایه سخن بگوید، یعنی صراحت در کلام نداشته باشد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱