در نشست علمی «شبهات روز با نگاه تفسیری» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن؛

گروه‌های شبهه‌افکن و شیوه‌های پاسخگویی به شبهات بررسی شد

آخوند-نشست علمی

در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست علمی«شبهات روز با نگاه تفسیری» از سوی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی «شبهات روز با نگاه تفسیری» از سوی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست علمی، سرکار خانم دکتر آخوند طی سخنانی به مفهوم شبهه و شناخت آن پرداخت و اظهار داشت: با توجه به فرمایش حضرت علی(علیه‌السلام) که شک سبب فساد دین می‌شود، شبهه نیز موجب فساد شده و باید آن‌ها را تشخیص دهیم و در پاسخگویی به آن‌ها برآییم.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، سایت‌های متعدد، فضای مجازی و کتاب‌های متعدد را از وسایل ایجاد شبهه برشمرد و افزود: با همین وسایل ایجاد شبهه باید پاسخ شبهات را داد.

وهابیت با شبهه‌افکنی در صدد آسیب رساندن به اصول اعتقادی شیعه است

این محقق و پژوهشگر دینی تصریح کرد: شبهه در لغت به معنای این است که دو چیز با هم همانند باشند اما شبهه در اصطلاح بیان مطلب یا پرسش به گونه‌ای است که بین حق و باطل اختلاف پیش آید.

وی با بیان اینکه طبق روایات عالم کسی است که شبهات، او را در بر نگیرد و بتواند پاسخ آن‌ها را بدهد، گفت: لازم است شبهات روز را رصد کنیم و پاسخ آن‌ها را بدهیم.

آخوند با اشاره به اینکه نگاه رهبری به مسائل شبهه‌شناسی دقیق است، عنوان کرد: جریان‌هایی است که القای شبهه می‌کنند که یکی از این جریان‌ها، جریان ملی‌گرا است که به سمت ایجاد شبهه هستند و می‌خواهند ذهنیت مردم را به سمت و سوی دیگری ببرند و سؤال‌هایی چون چرا باید قرآن و نماز را به عربی خواند را مطرح می‌کنند.

وی، گروه ضددین را که به انکار خدا می‌پردازند، و گروه ضد مذهب را که ویژگی بارز آن‌ها مخالفت با توسل و شفاعت است و کاملا با اصول اعتقادی شیعه مخالفت می‌کنند از دیگر گروه‌های شبهه‌افکن دانست.

این استاد دانشگاه گفت: سایت‌های متعدد شیعی و مراجع در زمینه پاسخگویی به شبهات بسیار مؤثر عمل می‌کنند اما همچنان وهابیت به شبهه‌افکنی خود می‌پردازد و در صدد آسیب رساندن به اصول اعتقادی شیعه هستند.

 

 آخوند تصریح کرد: گروه دیگر شبهه افکن گروهی هستند که درون شیعی‌اند و با توجه به نگاه روشنفکرانه و تبعیت از غرب شبهاتی را وارد می‌کنند.

وی به گروه مستشرقان اشاره کرد و گفت: این گروه در چند دهه اخیر بیکار ننشسته‌اند و حتی دایرة‌المعارف قرآنی برای ما می‌نویسند و یکسری مباحث و شبهات را در این مقالات گنجاندند که نیاز است آن‌ها را بررسی کنیم و پاسخ دهیم.

پاسخ به شبهه تخصص می‌خواهد/روش‌های پاسخگویی به شبهات

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه اگر شبهات را پاسخ ندهیم در اذهان مردم می‌ماند، توضیح داد: پاسخ به شبهه تخصص می‌خواهد و کسی که می‌خواهد پاسخ دهد باید از نظر روش و محتوا دستش پر باشد، مخاطب و روش‌های پاسخگویی را بشناسد.

آخوند عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم با فرد شبهه‌کننده ارتباط بر قرار کنیم اولین روش این است که مبانی شبهه‌کننده را بشناسیم و به این واسطه نقاط مشترک بین خود و شبهه‌کننده را پیدا کنیم.

وی، روش تبیین واژه‌ها و روش طرح سؤال را از برخی روش‌های پاسخگویی به شبهه برشمرد و گفت: باید بتوانیم با این روش‌ها کاری کنیم که عظمت شبهه نزد خود شبهه‌کننده شکسته شود و به جای موضع دفاعی موضع تهاجمی بگیریم.

آخوند روش دیگر پاسخگویی به شبهه را روش نقضی دانست و افزود: باید در این روش در اعتقادات خود شبهه‌کننده بگردیم و نمونه نقضی در اعتقادات آن پیدا کنیم؛ در پاسخ نقضی پایه شبهات فرو می‌ریزد.

وی ادامه داد: مهمترین نوع شیوه پاسخ‌دهی به پرسش‌ها پاسخ حلی است و در واقع جواب شبهات باید استدلالی باشد و اگر قبل از آن بتوانیم پاسخ نقضی بیاوریم و شبهه را ضعیف کنیم استدلال نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود.

این محقق و پژوهشگر تضاد در عقاید را روش دیگر پاسخ گویی به شبهه نام برد و گفت: دو سلاح برای شناخت شبهات نیاز است که عبارتند از محتوا و روش‌های پاسخگویی.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱