استاد اخلاق حوزه تصریح کرد:

دل‌های خود را برای جذب برکات الهی آماده کنیم

توکل

استاد توکل بابیان اینکه دل‌های خود را برای جذب برکات الهی آماده کنیم، گفت: بدن و روح دو سنخ است و غذای روح با غذای بدن متفاوت است، اگر غذای بدن را به بدن و غذای روح را به روح دهیم، در مسیر معنویت قرار می‌گیریم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، آیت‌الله سید رحیم توکل روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق جامعه الزهرا علیهاالسلام که با حضور اساتید و طلاب مراکز و مدارس علمیه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: انبیای الهی برای ارتقای رشد معنوی انسان‌ها مبعوث شدند تا به ما صفای باطن عنایت کنند، باطن انسان‌ها طیب، طاهر و نورانی شود و باب برکات را بر دل انسان‌ها باز کنند.

تزکیه نفس، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت رسالت انبیای الهی بوده است

استاد اخلاق حوزه با اشاره به جلسه گذشته، به واژه‌های «يُزَکِّيهِمْ»، «يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ» و «الْحِکْمَةَ» در آیه شریفه «وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ؛ و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد» اشاره کرد و گفت: اگر در این آیه، واو را ترتب بگیریم، انبیای الهی برای تزکیه نفس، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت آمدند که این روال، روال منطقی است.

آیت الله توکل با بیان اینکه بالاترین مانع جان ما صفات رذیله است، تصریح کرد: انبیای الهی ما را از صفات رذیله منزه و طیب و طاهر می‌کنند و وقتی این مهم انجام می‌شود، در کنار آن بسترسازی می‌کنند، به ما انجام واجبات و ترک محرمات را می‌گویند تا به واسطه تقوای الهی به ما باطنی نورانی عنایت کنند.

وی با اشاره به اینکه در روایات، حکمت را به نور المعرفه تعبیر کردند، ادامه داد: وقتی باطن نورانی شود و موانع از باطن رفع شد، باطن‌های ما برای جذب انوار معرفت آماده می‌شود.

استاد اخلاق حوزه بیان کرد: هر چه صفای باطن بیشتر شود و باطن انسان مطهر تر شود، مقدار نور بیشتری بر باطن انسان می‌تابد، هر چه تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت بیشتر شود، برکات بیشتری بر باطن وارد می‌شود و ظهور برکات به مقدار جذب نورانیت است، هر چه جذب در باطن بالاتر رود، ظهور آن از این باطن عظیم تر و عالی تر خواهد بود.

دل‌های خود را برای جذب برکات الهی آماده کنیم

 آیت الله توکل تأکید کرد: ما باید دل‌های خود را آماده کنیم تا بتواند برکات بیشتری را جذب کند و این برکات ظهور و بروز داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان دارای بدن و روح است، یادآور شد: بین بدن و روح نسبت‌هایی برقرار است؛ بدن ما مرکب و روح ما راکب است و هر حرکت و سکونی که بر بدن حاکم است، به تدبیر روح انجام می‌شود.

استاد اخلاق حوزه افزود: بدن ما از عالم خلق و روح ما از عالم امر است، عالم خلق همین عالم دنیوی است و بدن ما هم متعلق به این دنیا است و  از غذای این دنیا ارتزاق می‌کند، اما روح ما از این دنیا نیست، بلکه از عالم امر است که ما اطلاع چندانی از این عالم نداریم.

آیت الله توکل با اشاره به آیه 85  سوره مبارکه اسراء، عنوان کرد: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «وَ يَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً؛ و از تو درباره «روح» سؤال می‌کنند ، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است و جز اندکی از دانش ، به شما داده نشده است»؛ این آیه تا دامنه قیامت هست، هر چه بار علمی پیدا کنیم نمی توانیم درباره روح اطلاعات زیادی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: خداوند تبارک و تعالی با خلقت روح بر خود آفرین فرمود، چنانچه در آیه 14 سوره مؤمنون می‌خوانیم: «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ».

انسان با شناخت غذای روح و جسم در مسیر معنویت قرار می‌گیرد

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: از ابتدای خلقت انسان تا ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آنچه از علوم برای مردم باز می‌شود، دو باب علم است، پس از ظهور آن حضرت، 25 باب علم به دست حضرت بر مردم باز می‌شود، آنچه علوم به دست امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و دیگر اهل بیت علیهم‌السلام بر مردم باز می‌شود، باز هم علم ما در برابر آنچه خداوند می‌فرماید، اندک است.

آیت الله توکل بیان داشت: امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را می‌شناسد»، ما از خداوند شناخت‌هایی داریم و از نفس هم شناخت‌هایی داریم، کنه رب و نفس بر مردم قابل اکتشاف نیست.

وی در ادامه گفت: بدن و روح ما به غذا نیازمند است، غذای بدن و روح ما باید متناسب با ماهیت بدن و روح ما باشد، اگر ما غذای بدن را به بدن و غذای روح را هم به روح بدهیم، در مسیر معنویت قرار گرفتیم اما آنچنان بر ما مشکل شده که ماهیت روح و بدن را فراموش کردیم.

هر چه روح از بندها آزادتر شد، قوی تر می‌شود و به اوج می‌رسد

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: نعمت‌های عالم قابل شمارش نیست، خداوند متعال نیازهای بدن انسان را برشمرده است، پس چگونه ممکن است که نیاز روح را که راکب است، بیان نکرده باشد. روح ثابت است و با تغییر و مرگ بدن تغییر نمی کند و نابود نمی شود، دارای بقا است، پس نیازهای آن هم مشخص است.

آیت الله توکل بیان کرد: انسان می‌خواهد به جایی برسد که عزیز عالم شود، می‌خواهد حجاب‌ها کنار رود و در مسیر الهی قرار گیرد، اگر انسان می‌خواهد به این جایگاه برسد، باید مسیر را بشناسد و با همت و تلاش در این مسیر حرکت کند، اما در این مسیر برخی مسائل اسرار است و به صورت کد در اختیار مردم قرار گرفته تا افراد خاص به آن دسترسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: گاهی بین روح و بدن آنچنان تعلق ایجاد می‌شود که تصور می‌کنیم غذای مرکب، غذای راکب هم هست و وقتی بین راکب و مرکب تفاوتی قائل نمی شویم، در غذای این دو هم اشتباه می‌کنیم، حال آنکه غذای روح با بدن فرق دارد.

استاد اخلاق حوزه توضیح داد: اگر شما در هنگام سحر و افطاری صوت قرآن بگذاریم، موقع افطار لذت بیشتری خواهید برد، زیرا از صبح تا غروب به بدن عطش داده اید، شهوات در تنگنا قرار گرفته و روح آزادتر و قوی‌تر می‌شود.

آیت الله توکل ادامه داد: ما قاعده ای داریم که لذت روح، الم جسم است و لذت جسم، الم روح است، یعنی آنچه جسم را لذت می‌دهد، روح را کسل می‌کند و آنچه روح را قوی می‌کند، بدن را به الم می‌آورد.

وی تصریح کرد: هر چه روح از بندها آزادتر شد، قوی تر می‌شود و پرواز می‌کند و به اوج می‌رسد؛ بنابراین بدن و روح دو سنخ است و غذای روح غیر بدن است، اگر غذای بدن را به بدن و غذای روح را به روح دهیم، در مسیر معنویت قرار گرفته ایم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱