دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

تبیین راهکارهای مراقبت از نفس / عرصه رقابت را در امور دنیوی قرار ندهیم

زینتی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی با بیان اینکه اولین و اساسی‌ترین کار برای مراقبت از نفس، هدفگذاری و برنامه‌ریزی در زندگی معنوی است، راهکارهای اساسی مراقبت از نفس را تبیین کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی زینتی روز یکشنبه در دوازدهمین مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه مباحث جلسات گذشته درباره راهکارهای مراقبت از نفس جهت رسیدن به تعالی روحی و در مسیر تقویت معنویت و دوری از دنیا، عنوان کرد: اولین و اساسی ترین راهکار این است که انسان برای زندگی معنوی خود، برنامه و هدف داشته باشد.

لزوم برنامه‌ریزی در عرصه عبادت و بندگی

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: ما همانگونه که برای دیگر عرصه‌های زندگی خود برنامه داریم، برای عرصه عبادت، بندگی و ارتباط با خداوند هم باید برنامه داشته باشیم، یعنی امروز و فردای ما باید نسبت به گذشته متفاوت و رو به تعالی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی افزود: دومین راهکار برای مراقبت از نفس این است که نسبت به تغذیه خود مراقبت داشته باشیم و لقمه حلال به دست آوریم.

وی با بیان اینکه غذای ناپاک سد راه تمام تعالی‌های عبادت و بندگی است، تصریح کرد: در روایات آمده وقتی شیطان نمی‌تواند انسانی را تحت تأثیر قرار دهد، از طریق دوست ناباب و غذا وارد می‌شود، بنابراین باید مراقب غذا و رفیق خود باشیم.

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: در گذشته، بزرگانی که اهل مراقبت بودند، غذای بیرون نمی‌خوردند و از افرادی خرید می‌کردند که به آداب تجارت در اسلام آشناتر و متشرع تر بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی بیان داشت: در دین مبین اسلام، رفع موانع سلبی بر ایجاد عوامل ایجابی مقدم است و ما اول باید موانع را کنار بزنیم.

وی با اشاره به انتخاب دوست مناسب، گفت: حضرت عیسی علیه‌السلام در پاسخ به این سؤال که با چه کسی همنشین شویم، فرمودند: «مَنْ یُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْیَتُهُ وَ یَزِیدُ فِی عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ یُرَغِّبُكُمْ فِی الْآخِرَةِ عَمَلُهُ؛ كسي كه ديدن او شما را به ياد خدا مي‌اندازد، كلام او بر علم شما مي افزايد و عمل او رغبت شما را نسبت به آخرت زياد كند.

عرصه رقابت را در امور دنیوی قرار ندهیم

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به دیگر راهکارهای مراقبت از نفس اشاره کرد و اظهار داشت: عرصه رقابت و مقایسه را با فرادستان دنیوی قرار ندهید، رقابت را با فرودستان دنیوی قرار دهید و در دنیا هیچ رقابتی را انجام ندهید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی تصریح کرد: شاخص‌های ما در عرصه‌های کلان پیشرفت از جمله سلامت با غرب متفاوت است و حتی برخی عرصه‌ها از جمله عرصه تربیت، معنویت و عبادت اصلا در غرب وجود ندارد؛ در حالیکه میدان رقابت ما با دیگران باید عرصه معنویت باشد نه عرصه دنیوی.

وی با بیان اینکه عرصه رقابت را در امور دنیوی قرار ندهیم، گفت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «الدنیا جیفه؛ این دنیا مردار است»، بنابراین در امور دنیوی خود را با دیگران مقایسه نکنیم.

توجه به آرزوهای معنوی و اخروی

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین تأکید بر اخلاص، ایجاد تعادل در امیال و مقابله مستقیم با امیال نفسانی، ترک تدریجی امور غیرضروری و نداشتن آرزوهای دنیوی را از دیگر راهکارهای مراقبت از نفس برشمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی تأکید کرد: به جای آرزوی‌های دنیوی به آرزوهای اخروی و معنوی توجه داشته باشیم زیرا آرزوهای دنیوی باعث قساوت قلب می‌شود، همچنین از دنیا به قدرضرورت اکتفا کنیم که اگر انسان اینگونه باشد، به اولیای الهی نزدیک می‌شود، زیرا اراداه و خواسته او با اراده و خواسته خداوند یکی است.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱