نامه جامعه به گام 123 رسید

نامه جامعه

شماره یکصد و بیست و سوم فصلنامه علمی تخصصی نامه جامعه منتشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، فصلنامه علمی تخصصی معارف اسلامی «نامه جامعه» در شماره 123 با رویکرد تاریخی و کلامی دربردارنده شش مقاله با عناوین «نقش زنان یاری‌گر ولایت در عصر غیبت صغری» به قلم سیده مهین میرافضلی، «رفتارشناسی امام هادی علیه‌السلام با جریان‌های فکری اهل سنت در مسائل کلامی» نوشته طاهره روحانی و حمیدرضا مطهری، «اقدامات مدیریتی امام علی علیه‌السلام در پیشگیری از تعارض در دوران حکومت» به همت سکینه قاضی خانی، «بازیابی گزارش‌های کتاب المغازی در تفسیر قمی» نوشته ناهید طیبی، «تحلیل استشهادات قرآنی امام رضا علیه‌السلام در بحث اراده الهی در مناظره با سلیمان مروزی» به قلم فاطمه اصفهانی و ریحانه هاشمی و «آثار تعامل شیخ مفید با آل‌بویه» نوشته زهرا یوسفیان است.

در بخشی از چکیده «نقش زنان یاری‌گر ولایت در عصر غیبت صغری» آمده است: زنان یاری‌گر ولایت در دوران‌های متفاوت با توجه به شرایط سیاسی اجتماعی نقش‌های مهمی را ایفا کرده‌اند. بررسی این نقش ها در روشن شدن گونه‌های بازیگری زنان موثر خواهد بود. این زنان در زمان غیبت صغری از حیث رفتارهای یاری‌گرانه کمتر مورد کنکاش قرار گرفته‌اند و اثر مستقلی در این باره نگاشته نشده است. این تحقیق نشان می‌دهد زنان در عصر غیبت صغری بیگانه از مسائل دینی و سیاسی پیرامون خود نبوده و حضور اجتماعی و سیاسی پررنگی در جامعه آن زمان داشته اند.»

عصر امام هادی علیه‌السلام با حکومت شش خلیفه عباسی مصادف بود. دوره‌ای که در آن فرقه‌هایی چون معتزله، حنابله، جریان فکری تشبیه، جبر و تفویض و تحریف قرآن در بین مسلمانان رشد و نمو پیدا کرد و افزون بر آن مرزهای عقیدتی اسلام از سوی دیگر ادیان با شبهات مختلف بمباران فکری می‌شد. مقاله «رفتارشناسی امام هادی علیه السلام با جریان‌های فکری اهل سنت در مسائل کلامی» ضمن معرفی جریان‌های فکری که اعتقادات آنها معارض با اندیشه کلامی اهل‌بیت علیهم‌السلام است به چگونگی رفتار و برخورد امام با آنها و دفع آسیب هایی پرداخته است که از ناحیه این اندیشه‌ها متوجه جامعه اسلامی شده بود.

تعارض به عناون جزئی جدایی ناپذیر از زندگی اجتماعی در صورتی که مدیریت صحیح نشود می‌تواند جامعه را به انحطاط بکشاند. مقاله «اقدامات مدیریتی امام علی علیه‌السلام در پیشگیری از تعارض در دوران حکومت» می‌کوشد با استقرای اقدامات امیرمومنان علیه‌السلام در مواجهه با تنش‌ها و اختلاف‌ها در میان جامعه، عوامل بروز تعارض و اقدامات آن حضرت در مقابل آن را مورد واکاوی قرار دهد. در این راستا اقداماتی همچون رعایت عدالت، پند و اندرز، دادن امان نامه، اتمام حجت، احتجاج و مناظره با گروه متخاصم و دیگر اقدامات، همه از باب پیشگیری از تعارض، درگیری فیزیکی و هدایت آحاد جامعه برشمرده شده است.

نویسنده مقاله «بازیابی گزارش‌های کتاب المغازی در تفسیر قمی» کوشیده است تا با نگرشی موردی به گزارش‌های سیره نبوی در کتاب تفسیر قمی و ارائه نمایی از آن بپردازد تا از این رهگذر به انتقاد کمبود منابع با موضوع سیره نبوی در جوامع شیعی پاسخی داده باشد.

بحث و جدال در مساله اراده الهی همواره وجود داشته و عده‌ای آن را صفت ذات و برخی صفت فعل و عده‌ای دیگر به لحاظی اراده را صفت ذات و به لحاظ دیگر صفت فعل می‌دانند، حضرت امام رضا علیه‌السلام در مناظره با سلیمان مروزی از راه آیات قرآن و ادله عقلی ثابت کرد که اراده صفت فعل است. مقاله «تحلیل استشهادات قرآنی امام رضا علیه‌السلام در بحث اراده الهی در مناظره با سلیمان مروزی» پژوهشی است که می‌کوشد دیدگاه امام معصوم را به روش عقلی و نقلی در این باره تبیین کند.

نویسنده مقاله «آثار تعامل شیخ مفید با آل بویه» در پی پاسخ دادن به این سوال اساسی است که آیا تعامل شیخ مفید با حاکمان شیعه آل بویه محدود به مسائل سیاسی بوده یا مسائل مذهبی و فرهنگی را هم دربرمی گرفته است. در این نوشتار پیامدها و آثار مناسبات شیخ مفید و با آل بویه مورد بررسی قرار گرفته و نشر تعالیم و اعتقادات شیعه، تبیین عقلانی و کلامی مساله امامت، گسترش تفکر عقلی کلامی شیعه، رشد و گسترش فقه اجتهادی و شکل‌گیری و گسترش دانش سیاسی شیعه از جمله این آثار برشمرده شده است.

گفتنی است، فصلنامه علمی تخصصی نامه جامعه به صاحب امتیازی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، مدیر مسئولی زینب طیبی، و سردبیری فریده پیشوایی منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱