مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد:

قرآن کریم، احسن موعظه است / موعظه گاهی سرنوشت جامعه را تغییر می‌دهد

حجت الاسلام عبداللهی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی با بیان اینکه قرآن کریم، احسن موعظه است، گفت: موعظه، انسان را دگرگون می‌کند و همه ما نیاز به موعظه داریم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول عبداللهی روز دوشنبه در مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که بعد از نماز ظهر و عصر با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به مباحث روزهای گذشته، عنوان کرد: مرحوم شیخ بهایی(ره) تصمیم می‌گیرند که قرآن کریم را با درک تمام آیات ختم کنند.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: این عالم برجسته دینی 25 ماه طول می‌کشد تا قرآن کریم را ختم کنند که نمای کلی قرآن کریم را در قالب شعری توصیف کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی ادامه داد: شیخ بهایی(ره) در این شعر می‌فرماید من قرآن را در 9 واژه بیان می‌کنم، از جمله برخی آیات قرآن کریم، بیانگر حلال‌ها و برخی بیانگر حرام‌های خداوند هستند؛ برخی آیات، محکمات و برخی متشابهات هستند، برخی آیات، رسالت بشارت دهی و امید و برخی رسالت انذار و ترساندن را به عهده دارند، همچنین برخی آیات در قالب قصه، موعظه و اندرز و برخی در قالب مثال هستند.

انسان برای زنده نگه داشتن قلب و حقیقت وجود خود، همواره باید موعظه بشنود

وی به آیاتی که در قالب موعظه و اندرز هستند، اشاره و تصریح کرد: انسان برای اینکه قلب و حقیقت وجود خود را زنده نگه دارد، همواره باید موعظه و نصیحت بشنود، در غیر این صورت، قلب انسان می‌میرد و انسان متوجه مردن قلب و حقیقت وجودی خود نمی شود.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران بیان داشت: حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام درباره آثار موعظه می‌فرمایند: «احي قلبک بالموعظه؛ دلت را با موعظه زنده کن»؛ «المواعظ شفاء لمن عمل بها؛ مواعظ شفاء بخشيدن است درباره هر کسي که به آن عمل کند»؛ «المواعظ حيات القلوب؛ اندرزها و موعظه‌ها سبب زنده شدن دل‌ها است»؛ همچنین می‌فرمایند: «ثمره الوعظ الانتباه؛ نتيجه و حاصل وعظ بيدار شدن است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی با بیان اینکه اگر ما خود را بی نیاز از موعظه بدانیم، ابتدای افول ما است، یادآور شد: بزرگان ما در برابر دیگر علما زانو خم می‌کردند تا موعظه بشنوند و شنیدن موعظه متعارف حوزه‌های علمیه و از متشرعات ما بوده است.

قرآن کریم، احسن موعظه است/ همه ما نیاز به موعظه داریم

وی با بیان اینکه احسن موعظه، قرآن کریم است، عنوان کرد: همه ما نیاز به موعظه داریم، حتی افرادی که در جایگاه و مقام بالاتری هستند، گاهی نیاز بیشتری به موعظه دارند.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: یکی از مشکلات جامعه ما این است که موعظه‌ها کم شده است، در حالیکه گاهی موعظه‌ها به قدری تیز و برّا است که ممکن است سرنوشته جامعه ای را تغییر دهد.

موعظه، انسان را دگرگون می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی با بیان اینکه موعظه، انسان را دگرگون می‌کند، به زندگینامه مرحوم آیت‌الله جهانگیرخان قشقایی اشاره کرد که زندگی ایشان با یک موعظه دگرگون شد و افزود: اگر بخواهیم قلب را زنده نگه داریم، همواره باید به موعظه گوش فرا دهیم.

وی در پایان به روایتی از باب چهارم کتاب ارشاد القلوب دیلمی اشاره کرد که پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: به درستی که خدا را ملکی است که در هر شب به زمین نزول می‌کند؛ پس در میان مردم دنیا فریاد می‌زند و آنها را ندا می‌کند ای کسانی که بیست سال از عمر شما می‌رود، جدیت و کوشش کنید؛ و ای کسانی که سی سال از عمر شما گذشته زندگانی دنیا شما را مغرور نکند. و ای چهل ساله‌ها چه چیز تهیه دیده‌اید برای ملاقات حق تعالی و پروردگار خودتان. و ای پنجاه ساله‌ها شما را نذیر و ترساننده از عذاب آمد و به شما اعلان خطر شد؛و ای شصت ساله‌ها شما به منزله زرعی هستید که وقت درو کردن آن رسیده باشد، و ای هفتاد ساله‌ها برای رفتن شما را صدا زده‌اند و ندا کرده‌اند پس اجابت کنید داعی حق را و ای هشتاد ساله‌ها قیامت آمد و شما به آن رسیدید و هنوز غافلید؛ پس می‌گوید: اگر نبودند بندگان کمر خمیده و مردان خاضع و خاشع و اطفال شیرخوار و حیوانات چرنده بیابان هر آینه عذابی شدید بر شما نازل می‌شد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱