یک روز در جامعه الزهرا(س)

آموزشگاه امام رضا علیه السلام

برخی از طلاب بعد از پیاده شدن با در آغوش داشتن فرزند و یا فرزندانی که همراه خود به درس می آورند روانه «مهدکودک شکوفه ها» می شوند؛ گاهی از سختی های تحصیل با وجود فرزنددار شدن می گویند،اما برخی ترجیح می دهند علاوه بر تحصیل، مادری و نقش مهم خود را کمرنگ نکنند.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، نویسنده کانال «طلبه بانو» در نوشته‌ای از حال و هوای حضور یک روزه‌اش در جامعه الزهرا(سلام الله علیها) نوشته است که متن آن بدین شرح است:

سرویس های ایاب و ذهاب وارد پایانه محوطه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌شود؛ وارد مجموعه‌ای می‌شوم که شبیه شهرکی علمی با تمام امکانات رفاهی، تفریحی، آموزشی و خدماتی برای خواهرانی ساخته شده که قرار است با نام «طلبه» بعد از پایان تحصیل، مبلغه، مدرس، محقق، مشاور و یا مددکار اجتماعی و یا استاد حوزه و دانشگاه و یا به عنوان هیئت علمی و یا شاید به عنوان یک مجتهده و یا راوی حدیث اجازه روایت بگیرند و به فعالیت بپردازند.

مجموعه ای که بعد از حکم امام مبنی بر تجمیع کلیه مکاتب حوزوی تحت عنوان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) فعالیت خود را با تعداد انگشت شماری از خواهران که هسته اصلی آن را خانم‌ها «معصومه گلگیری، خدیجه گلگیری، زهره صفاتی و خانم درکی» تشکیل می‌دادند شکل گرفت؛ مجموعه‌ای که با حضور سه مدیر با نگاه‌های مدیریتی کاملا سنتی(حجت الاسلام والمسلمین طباطبائی)، نگاه تحولی (حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان) و نگاه سنتی ـ تحولی (حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی) تاکنون اداره شده است.

برخی از طلاب بعد از پیاده شدن با در آغوش داشتن فرزند و یا فرزندانی که همراه خود به درس می‌آورند روانه «مهدکودک شکوفه ها» می‌شوند؛ گاهی از سختی های تحصیل با وجود فرزنددار شدن می‌گویند، اما برخی ترجیح می‌دهند علاوه برتحصیل، مادری و نقش مهم خود را کمرنگ نکنند؛ طلابی را می‌بینم که ساعات تفریح را با فرزندان خود درون مهدکودک سپری می‌کنند و یا به شیردادن نوزاد شیرخواره خود مشغولند.

جایگاه پایانه سرویس‌های طلاب بومی قم، پر است از مسیرهای انتقال طلاب که نشان از تحصیل خواهران طلبه از نقاط مختلف شهر قم در این مکان دارد؛ فرقی نمی‌کند از دورترین نقطه تا نزدیک ترین نقطه قم به این مرکز.

محوطه حیاط اصلی، تعدادی از طلاب در کنار قبور شهدای گمنام به دعا، مناجات و نماز مشغولند؛ دو سال پیش بود که در مرکز حیاط اصلی 3 شهید گمنام با بدرقه طلاب دفن شدند و این مکان بهانه‌ای شد تا خانواده‌های تیپ فاطمیون افغانستان و برخی خانواده های شهدای مدافع حرم مراسم یادبود برگزار کنند.

 به سمت ساختمان ورزشگاه شهیده فهیمه سیاری می‌روم؛ وارد ورزشگاه که می‌شوم به تابلو رشته‌های ورزشی نگاه می‌کنم؛ بدمینتون، بستکبال، شنا، بدنسازی، ژیمیناستیک، آمادگی جسمانی و...

برخی طلاب با اشتیاق به سمت سالن‌های ورزشی مورد علاقه خود روانه هستند برخی به سمت استخر شنا، برخی برای آمادگی جسمانی .

فروشگاه خرید لباس، روسری، مقنعه، عطر، میوه‌فروشی و سبزی فروشی توجه‌ام را جلب می‌کند. به سمت داد و ستد برخی طلاب برای خرید و معامله می روم؛ طلبه‌ای را می‌بینم که در حال انتخاب عطر مورد علاقه خود است و طلبه ای که رنگ مقنعه خود را انتخاب می‌کند.

به سمت ساختمان‌های تحصیل طلاب می‌روم؛ چهار ساختمان در آموزشگاه امام رضا(علیه‌السلام) قرار گرفته؛ ساختمان‌های شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید صدوقی و شهید دستغیب، محل تحصیل طلاب در کلاس هایی در این ساختمان‌ها برقرار است.

طلبه هایی را می‌بینم که از سمت خوابگاه حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) به سمت محل برگزاری کلاس‌های خود در حال حرکت هستند؛ برخی از کشورهای غیرایران و برخی ایرانی و غیربومی.

با برخی از طلاب که از کشورهای غربی در این مجموعه به تحصیل مشغولند به گفتگو می‌نشینم و از انگیزه‌های آنها می‌پرسم؛ در ایران غریبی نمی‌کنند و می‌خواهند دین اسلام را بشناسند و بعد از برگشت به کشورشان مبلغی برای اسلام شوند. از آرزوهای خود و خوشحالی خود می‌گویند.

میانه روز است و کم‌کم ساعت درس اخلاق طلاب فرا می‌رسد؛ امروز قرار است استاد محسن قرائتی درباره وظائف خواهران طلبه سخنرانی کند، تالار بیداری اسلامی پر است از خواهران طلبه ای که بنا به رسم سنت دیرینه حوزه‌ها پای درس استادی اخلاقی می‌نشینند؛ بعد از پایان جلسه اخلاق به نماز ظهر نزدیک می‌شویم و بعد از خواندن نماز به سمت پایانه‌ها می‌رویم تا به مقصد برسیم... .

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱