عضو مجلس خبرگان رهبری در درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(س):

اولین شاخصه ایمان، پایداری و ثبات در عقیده است

حسینی بوشهری

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه ما باید در زندگی معیار داشته باشیم، به تبیین شاخصه‌های ایمان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، آیت الله «سیدهاشم» حسینی بوشهری روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: ما باید برای امور فردی، اجتماعی و مسائل اعتقادی، اخلاقی و جای جای مسائل زندگی خود دارای معیار باشیم.

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: در قرآن کریم، روایات نورانی اهل بیت(علیهم‌السلام)، سیره نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و پیشوایان دین برای زندگی انسان‌های خداباور و دین شناس، معیارهایی مشخص شده که ما باید این معیارها را شناسایی و بر اساس معیارها زندگی خود را تنظیم کنیم تا به عنوان طلبه متعهد و انسان متدین در زندگی باشیم.

 اولین شاخصه ایمان، پایداری و ثبات در عقیده است

آیت الله حسینی بوشهری به معیارهای دینداری که در جلسه گذشته مطرح شد، اشاره کرد و گفت: امروز یکی از پرسش‌هایی که مطرح می‌شود این است که عده ای مدعی ایمان هستند و خود را در جرگه مؤمنین حساب می‌کنند که ما باید بدانیم شاخص‌های ایمان چیست و آیا این شاخص‌های انسان متدین و دین دار که در آیات و روایات مطرح شده، در وجود ما هست یا نه؟

وی با بیان اینکه اولین شاخصه ایمان، پایداری و ثبات در عقیده است، به آیه 15 سوره حجرات اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ؛ مؤمنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده اند ، سپس هرگز شکّ و تردیدی به خود راه نداده و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کرده اند آنها راستگویانند».

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: اگر کسی ادعای ایمان کرد، شاخصه‌ها و معیارهای انسان مؤمن از منظر قرآن کریم این است که ایمان به خدا و رسول خدا دارد و اگر به این دو باور قلبی داشته باشد، در رفتار و گفتار و در قلب و وجود انسان نمایان می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: انسان‌های مؤمن به خدا و رسول خدا ایمان دارند و بر سر ایمان و اعتقاد خود پایبند هستند،آنان تردید به خود راه نمی‌دهند، محکم ایستاده‌اند، بادهای تند نمی‌توانند انسان مؤمن را از جایگاه ایمانی جدا کنند.

وی تأکید کرد: انسان‌هایی بر بالای چوبه دار رفتند اما تردید به خود راه ندادند و در برابر ناملایمات مقاومت کردند؛ اما انسان‌های فصلی و دارای ایمان‌های مقطعی زمانی که در تنگنا قرار می‌گیرند، ثبات قدم ندارند و بر ایمان خود نمی‌ایستند.

 شهدا مؤمنان واقعی بودند

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به یکی از اصحاب خود سفارش می‌کنند که این دعا را همواره بخوانند که «اللهم لا تجعلني من المعارين و لا تخرجني من التقصير؛ خدايا! مرا از معارين (ايمان‏داران عاريه‏اي و ناپايدار) قرار مده و مرا از حد تقصير بيرون مکن»؛ یعنی همواره خود را مقصر بدانیم و ایمان عاریه ای نداشته باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با انتقاد از افرادی که امروز دستور حجاب را زیر سؤال می‌برند، عنوان کرد: امروز برخی از حجاب اجباری سخن می‌گویند، به امام راحل(ره) نسبت‌هایی می‌دهند و در فضای جامعه مسائلی رخ می‌دهد که نشان می‌دهد عقیده و ایمان آنان سست است.

وی تصریح کرد: انسان‌های مؤمن در ایمان خود دچار تردید و تشکیک نمی شوند و دین خداوند را با نظر شخصی خود استنباط نمی‌کنند.

استاد اخلاق حوزه به زیارت شهدا در اردوی راهیان نور اشاره کرد و گفت: شهدای ما به خدا و رسول خدا ایمان داشتند و تردید نکردند، مسئولیت‌پذیر بودند و در میدان‌های سخت، مال و جان خود را در راه خدا دادند و در حقیقت، مؤمنان واقعی بودند.

 صداقت یکی از شاخصه‌های انسان مؤمن است

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام)، دیگر شاخصه‌های انسان مؤمن را برشمرد و افزود: آن حضرت در پاسخ به این سؤال که انسان مؤمن چگونه مشخص می‌شود، فرمودند: «بِالتَّسلِیمِ لله، وَ الرِّضا فِیما وَرَدَ عَلَیهِ مِن سُرُورٍ او سَخَطٍ؛ ه تسليم بودن در برابر خداوند و راضى بودن از شادى و ناراحتى كه به او مى‌رسد».

وی تصریح کرد: اگر ما به فرموده امام صادق(علیه‌السلام) عمل کنیم، یعنی در شرایط سخت زندگی و مسائل ناگوار در مقابل اوامر الهی تسلیم و به آن راضی باشیم، کارنامه ما کارنامه ایمانی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شاخص‌های انسان مؤمن در زندگی بسیار زیبا است، اظهار داشت: صداقت در زندگی یکی دیگر از عناصر و شاخصه‌های ایمان است که اهمیت زیادی در زندگی دارد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: امام علی(علیه‌السلام) در حدیثی می‌فرمایند: «عَلَامَةُ الْإِيمَانِ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ؛ نشانه ايمان، گزينش راستگويي بر دروغگويي است آنجا كه راستي به زيانت و دروغ به سودت باشد»؛ زیرا ترک دروغ زمینه ای برای ترک تمام گناهان می‌شود.

 تسلط بر نفس یکی از بزنگاه‌های ایمان است

وی، یکی دیگر از شاخصه‌های ایمان را تسلط بر نفس عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از بزنگاه‌های ایمان، انسان‌هایی هستند که بر نفس خود مسلط هستند؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: اگر می‌خواهید ایمان خود را آزمایش کنید آن لحظه‌ای که غضبناک می‌شوید، اگر اعمال و گفتارتان، شما را از حق و حقیقت جدا نکرد ایمان خود را حفظ کردید».

عضو شورای عالی حوزه همچنین به حدیثی از امام جعفر صادق(علیه‌السلام) اشاره کرد که می‌فرمایند: «إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِي إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ؛ همانا مؤمن كسى است كه چون خشم گيرد، خشمش او را از حق به در نبرد».

 

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱