معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا (س) مطرح کرد:

از ساماندهی 1250 مبلغ فضای مجازی تا حمایت معیشتی از 250 خانواده نیازمند

حجت الاسلام برزو

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو با تشریح فعالیت‌های معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام در شرایط بحران کرونایی بر تلاش‌های مؤمنانه و مخلصانه بانوان جهادگر در این دوران تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن برزو در گفتگو با واحد خبر به فعالیت‌های معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام در شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام در شرایط کرونا نسبت به مجموعه‌های هم سو بسیار موفق عمل کرد و دچار تحیر و سردرگمی نشد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام همان روزهای نخستین یک سناریو در مقابل ما گذاشتند که فرض کنید تا آخر سال تحصیلی، هیچ کلاس حضوری برگزار نخواهد شد و شما بر همین اساس برنامه‌ریزی کنید؛ معاونت آموزشی تربیتی در همان روزهای نخستین توفیقات زیادی داشت و ستاد آموزش از راه دور را راه‌اندازی و کلاس‌ها را به صورت غیرحضوری برگزار کرد.

وی تصریح کرد: معاونت فرهنگی تبلیغی هم در این ایام با فرمایش مدیر مجموعه هماهنگ شد، چنانچه هر یک از ادارات این معاونت، فعالیت‌های خود را با توجه به شرایط خاص روزهای کرونایی به شیوه‌های مختلف ادامه دادند.

مجموعه‌ای که در روزهای کرونایی خوش درخشید

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو به فعالیت‌های اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: یکی از اداراتی که در روزهای کرونایی خوش درخشید، اداره پاسخ به سؤالات دینی بود که با تلاش‌های مؤمنانه و مخلصانه توانستند بسیاری از کارهای بر زمین مانده در این ایام را پوشش دهند.

وی افزود: کارشناسان پاسخگو در این ایام در بیمارستان‌ها حضور یافتند و به پاسخگویی سؤالات احکامی و حتی سؤالات عقیدتی که برخی سعی کردند کرونا را به چالش عقیدتی تبدیل کنند، پرداختند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: کارشناسان پاسخگوی این اداره در اقدامی مؤثر ظرف مدت کوتاهی شبهات در حوزه کرونا را احصا کرده و به این شبهات پاسخ دادند.

آموزش بیش از 20 نفر از بانوان غساله در استان های مختلف کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو همچنین به موضوع تجهیز میت توسط طلاب جهادگر اشاره کرد و گفت: بحث احکام مربوط به تغسیل و تجهیز میت با توجه به شرایط کرونایی از دیگر فعالیت‌های این اداره بود که علاوه بر آموزش به دیگران، نیروهای خود را در آرامستان‌ها مستقر کردند و این فعالیت همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 20 نفر از بانوان جهادگر برای تجهیز میت آموزش دیدند، اضافه کرد: برخی از بانوان به استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی، گیلان و غیره اعزام شدند و به آموزش بانوان غساله جهادگر در آرامستان‌ها پرداختند و امورات مربوط به تغسیل و تجهیز اموات کرونایی را راه اندازی کردند.

حضور ارزشمند بانوان جهادگر در بیمارستان‌ها

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های بسیار ارزشمند این مجموعه اعزام بانوان جهادگر به بیمارستان‌ها به عنوان همیار بیمار بود که تعداد قابل توجهی از طلاب جهادگر در این راستا اعلام آمادگی کردند و به بیمارستان‌ها اعزام شدند.

وی تصریح کرد: بانوان جهادگر با حضور در بیمارستان، علاوه بر تسلی‌بخشی به بیماران، تمام فعالیت‌های مراقبتی، تغذیه، همراهی، نشاط بخشی و غیره را به عهده گرفته و به گفته مسئولان بیمارستان، تأثیر بسزایی در روحیه‌بخشی و انجام فعالیت‌های مراقبتی بیماران و در نتیجه تسریع بهبودی آنان داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو یادآور شد: حضور در کارگاه‌های تولید ماسک و لباس ویژه کادر درمان فعالیت جهادی در منزل اعم از دوخت ماسک، تأمین و بسته بندی اقلام خانواده‌های نیازمند، تأمین آبمیوه و غذاهای مغذی ویژه بیماران و یا حضور در پایگاه‌های بسیج جهت تامین اقلام خانواده‌های نیازمند از جمله فعالیت‌های جهادگران در روزهای کرونایی است.

وی اظهار داشت: برخی جهادگران در تشکل‌های مردمی و قرارگاه‌های مقابله با کرونا با محوریت مساجد حضور یافته و به انجام اموراتی چون آموزش نکات بهداشتی و درمانی به مردم، تهیه و توزیع مواد ضد عفونی، تأکید بر اهمیت جایگاه دعا، جذب کمک‌های خیرین جهت تهیه بسته‌های غذایی برای نیازمندان، شناسایی افراد سالمند و ناتوان و تهیه لوازم روزمره آنها و همچنین توصیه و مشاوره به مردم محله جهت رعایت نکات بهداشتی و حضور معنوی در منزل و کانون گرم خانواده پرداختند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: گاهی خداوند سبحان در بزنگاه‌ها و شرایط خاص دست غیب خود را نشان می‌دهد که یکی از این بزنگاه‌ها همین اقدامات جهادگران بوده است و این مواردی که بیان شد، بخشی از زحمات بانوان جهادگر در عرصه مقابله با کرونا بود.

اقدامات تأثیرگذار اداره کل امور فرهنگی در مقابله با کرونا

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو همچنین به فعالیت‌های اداره کل امور فرهنگی اشاره و عنوان کرد: اداره کل امور فرهنگی یکی از ادارات بسیار فعال و پرکار در این ایام بود که با تلاش بسیار توانست در راستای توسعه فرهنگ جهادی اقدامات تأثیرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی انجمن‌های فرهنگی در معاونت فرهنگی تبلیغی، بیان داشت: گرچه حرکت‌های جهادی طلاب با راه‌اندازی انجمن‌ها بسیار راحت‌تر پیش می‌رود و هرچند در این ایام خلأ انجمن‌ها احساس می‌شد، اما فعالیت‌های مجموعه در این ایام قابل توجه بود.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: آموزش و توجیه اولیه جهادگران جهت ترغیب طلاب و خانواده‌های ایشان نسبت به ثبت نام در سامانه سلامت و همچنین در خصوص دوخت لباس بیمارستانی و ماسک، توزیع اقلام معیشتی، برگزاری مسابقات، نشست‌ها و جلسات متعدد، تولید محتوا و بارگذاری محتواهای مناسبتی در روزهای کرونایی از جمله فعالیت‌های این اداره است.

راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک مزین به نام «پنج شهیده جامعه الزهرا علیهاالسلام»

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو به تشکیل گروه‌های جهادی و یا انفرادی طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در منازل جهت دوخت ماسک و لباس کادر پزشکی اشاره کرد و افزود: در حوزه دوخت ماسک و لباس‌های بیمارستانی، طلاب جهادگر ساماندهی شدند و با اجرایی نمودن طرح هر خانه یک کارگاه، وسایل مورد نیاز و ماسک‌های برش خورده را به درب منازل طلاب و کارگاه‌ها تحویل می‌دادند و در نهایت ماسک‌های دوخته شده جمع‌آوری و برای ضدعفونی و استفاده به بسیج پزشکی استان ارسال می‌شد.

وی یادآور شد: در جامعه الزهرا علیهاالسلام، کارگاه خیاطی و دوخت ماسک مزین به نام «پنج شهیده جامعه الزهرا علیهاالسلام» راه‌اندازی شد و از ماه اسفند تا کنون فعال است، چنانچه روزانه بیش از 20 نفر در این کارگاه مشغول هستند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: تا کنون بیش از 80 هزار ماسک و لباس‌های بیمارستانی توسط طلاب جهادگر و خانواده‌های آنان تهیه شده است.

اجرای طرح معیشتی ویژه نیازمندان و کمک به بیش از 250 خانواده تاکنون

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو با اشاره به اجرای طرح معیشتی ویژه نیازمندان در دوره کرونا، گفت: ما در اجرای این طرح توانستیم یک کمک مؤمنانه داشته باشیم، چنانچه تا کنون به بیش از 250 خانواده آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا، کمک‌های معیشتی ارسال شده است.

وی در ادامه بر لزوم شناسایی طلاب جهادگر و تشکیل بانک اطلاعات تصریح و عنوان کرد: متأسفانه هنوز بانک اطلاعات طلاب جهادگر ایجاد نشده است، اما در 48 ساعت اولیه پس از فراخوان ثبت نام بانوان طلبه در عرصه سلامت، بیش از 600 بانوی طلبه جهادگر در فراخوان ثبت نام کردند.  

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: ارائه طرح حسینیه مجازی جهت استفاده عموم طلاب در راستای گرامیداشت مناسبت‌های ملی مذهبی، برگزاری نشست های کوتاه فرهنگی و نیز ارائه مشاوره توسط استاد مشاور جهادی ویژه جهادگران حاضر در کارگاه جامعه الزهرا علیها السلام، برگزاری نشست‌های کوتاه مجازی با بهره مندی از اساتید مجرب با موضوع سبک زندگی معنوی در کانال معاونت فرهنگی تبلیغی و در آستانه شب‌های قدر از جمله برنامه‌های اداره کل امور فرهنگی است.

وی تأکید کرد: در روزهای گذشته که بسیاری از کارمندان ادارات به جهت رعایت مسائل بهداشتی در منزل ماندند، کارکنان معاونت فرهنگی تبلیغی به فعالیت‌های جهادی پرداختند و به صورت مستمر برای رفع این بحران تلاش کردند.

ساماندهی بیش از هزار و 250 مبلغ در فضای مجازی

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو بیان داشت: در اداره امور مبلغان، دوره‌های آموزشی مهارتی به صورت غیرحضوری برگزار شد و بیش از هزار و 250 نفر از مبلغان در فضای مجازی ساماندهی شدند.

وی افزود: چهار مهارت رسانه، ارتباطی، کلاسداری و سخنرانی در بخش آموزش و مهارت‌های 6 گانه شامل رسانه، ارتباطی، کلاسداری، سخنرانی، مدح و رثا و پاسخگویی به همراه کلاس احکام مستحدثه و بازخوانی نکات کلیدی رساله برای مبلغان و فارغ التحصیلان در فضای مجازی ایتا بارگذاری شد و دوره‌هایی همچون دوره تربیت مربی کودک و نوجوان و طرح کتابخوانی مبلغان شمیم دانش آموزی برگزار شد.

برگزاری 53 کلاس مهارتی به صورت غیرحضوری در روزهای کرونایی

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: در اداره امور مبلغان، 53 کلاس مهارتی به صورت غیرحضوری برگزار شد، دوره‌های امور مبلغان به دو بخش عمومی و تربیت مربی تقسیم می‌شوند که دوره‌های عمومی از مسیر معاونت آموزشی تربیتی برگزار شدند و دوره‌های مهارتی نیز به صورت تشکیل گروه در فضای مجازی و آموزش در مهارت‌های مختلف انجام شد.

وی با اشاره به برگزاری دوره تربیتی مربی کودک و نوجوان به صورت غیرحضوری، تصریح کرد: در این دوره، محتواها و مهارت‌ها به صورت استاندارد و بومی سازی شده ارائه می‌شوند و این دوره یکی از دوره‌های بسیار موفق بوده است.

فعالیت‌های مبلغان شمیم در روزهای کرونایی

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو در ادامه به ارائه خدمات مشاوره ای از سوی مبلغان دانش آموزی به مدارس اشاره کرد و گفت: امسال در طرح اعزام مبلغ دانش آموزی شمیم، بیش از 80 مبلغ به 101 مدرسه استان قم اعزام شدند که در این ایام کرونایی سعی کردیم ارتباط ما با مبلغ و ارتباط مبلغ با دانش آموزان حفظ شود و علیرغم عدم تعریف مبلغان در برنامه شاد، مبلغان از طریق کانال‌ها و شبکه‌های مجازی ارتباط خوبی با دانش آموزان خود داشتند.

وی یادآور شد: در فضای تبلیغ و به منظور دانش افزایی مبلغان، طرح کتابخوانی مبلغان شمیم دانش آموزی اجرا شد و پس از ارزیابی و انتخاب کتب با همکاری و تعامل اداره امور مبلغان و مؤسسه مقر کتاب و فراخوان این طرح، پنج بسته کتب پیشنهادی در اختیار مبلغان قرار گرفت.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: گام دوم این طرح، طرح اعطای کتاب به مبلغان برای ارسال به مخاطبان خود بود که در این گام، مبلغان می‌توانند این بسته‌های کتاب را برای دانش آموزان خود ارسال کنند تا دانش آموزان این کتاب‌ها را مطالعه کنند.

اجرای طرح تبلیغ مجازی در ماه مبارک رمضان

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو همچنین به اجرای طرح تبلیغ مجازی در ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: گاهی برخی طلاب و مبلغان در فضای مجازی مطالبی ارائه می‌کنند و به تبلیغ معارف دینی می‌پردازند، اما این نوع فعالیت‌ها مدنظر ما در این طرح نیست، بلکه در این طرح، اگر مبلغی در سال‌های گذشته، به بیان مسائل شرعی و احکام روزه می‌پرداخته و یا در حوزه روخوانی قرآن کریم و غیره فعالیت داشته است، امسال از طریق فضای مجازی و به صورت محتواهای متنی، فایل‌های صوتی و یا تصویری به فعالیت در این امر می‌پردازد و همه جزئیات فعالیت‌های تبلیغی خود را در فضای مجازی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اداره امور مبلغان برای تبلیغ در ایام ماه مبارک رمضان محتواهای تبلیغی تهیه کرده و در اختیار مبلغان قرار داده است که مبلغان می‌توانند از این محتوای تبلیغی در فعالیت‌های خود بهره مند شوند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: امسال درخواست‌هایی از برخی مناطق کشور که در وضعیت سفید بودند، داشتیم تا تبلیغ را به صورت حضوری انجام دهند، اما بنای ما تبلیغ مجازی است و با این درخواست‌ها موافقت نشد.

وی یادآور شد: مبلغان گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه می‌کنند و پیش بینی می‌شود که 250 تبلیغ مجازی کاملا استاندارد رخ دهد.

ساماندهی فعالیت‌های فارغ التحصیلان جامعه الزهرا علیهاالسلام در 15 استان کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو در ادامه به فعالیت اداره امور دانش آموختگان جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: در حوزه فارغ التحصیلان، تشکیل گروه‌های مجازی در دستور کار قرار گرفت که فارغ التحصیلان جامعه الزهرا علیهاالسلام در 15 استان از طریق عضویت در گروه‌ها فعال بودند.

وی افزود: بیش از هزار و 600 مبلغ و فارغ التحصیل قمی در گروه‌های ایتا و سروش ساماندهی شدند، همچنین در شهرهای دیگر از جمله گیلان، مشهد، اصفهان، تهران و فارس نیز گروه‌های جهادی تشکیل شد که از این طریق در فعالیت‌های جهادی شرکت کردند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: در اداره امور فارغ التحصیلان، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی به صورت مجازی ادامه پیدا کرد، از جمله دوره تربیت مربی نماز با 34 طلبه در پیام رسان ایتا به صورت مجازی برگزار شد، همچنین دوره آنلاین «بازخوانی فقه روزه» با حضور 545 طلبه فارغ التحصیل در سه کلاس آموزشی برگزار شد.

وی تصریح کرد: رصد تبلیغ مجازی فارغ التحصيلان استان‌ها و تأمین محتواهای مورد نیاز ایشان از دیگر فعالیت‌های این اداره بود.

برگزاری 38 دوره آموزشی غیرحضوری ویژه 660 نفر از فراگیران دوره‌های آموزش‌های فرهنگی مهارتی

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو در ادامه به فعالیت‌های اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی اشاره کرد و گفت: این اداره در این ترم ۴۸ دوره آموزشی مهارتی در قالب ۵ دپارتمان ادبیات، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی، فن‌آوری و اطلاعات و مهارت‌های زندگی به طلاب برگزار کرد که به دنبال تعطیلی این دوره ها، برای تمامی کارگاه‌های مهارتی فرهنگی در پیام‌رسان ایتا، گروه آموزشی، با حضور استادان کارگاه‌ها تشکیل شد.

وی بیان داشت: از آنجا که رشته‌های مهارتی فرهنگی نیاز به مشاهده مستقیم و بازخوردگیری دارند، مقرر شد، بعد از رفع بیماری کرونا، جلسات پرسش و پاسخ حضوری، ویژه کارگاه‌های مورد نیاز، برگزار شود، همچنین تقاضای آموزش رسمی آنلاین و آفلاین مطرح و با پیگیری و همّت قابل تحسین همکاران محترم اداره محترم فناوری، از هفته اول اریبهشت 99، فاز جدید آموزش مجازی اداره آموزش‌ها آغاز شد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی در این ایام 38 دوره غیرحضوری ویژه 660 نفر فراگیر با حضور 28 استاد مجرّب و متخصص برگزار کرد که برخی دوره‌ها از طریق مرکز آموزش مجازی و غیرحضوری و برخی از طریق پیام رسان ایتا انجام شد که تجربه بسیار خوبی در این زمینه به دست آمد.

دریافت تصویر خبر

دریافت تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱