برگزاری نشست «بررسی رابطه شبهه کرونا با مرگ سفیدی که یکی از علائم ظهوراست»

نشست علمی پژوهشی رابطه کرونا با علائم ظهور

نشست علمی پژوهشی «بررسی رابطه شبهه کرونا با مرگ سفیدی که یکی از علائم ظهوراست» با رویکرد کلامی با حضور معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی، نشست علمی پژوهشی «بررسی شبهه کرونا با مرگ سفیدی که یکی از علائم ظهوراست با رویکرد کلامی» از سوی واحد پژوهش مرکز تخصصی فقه و اصول فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها اردکان برگزار شد.

در این نشست، سرکار خانم دکتر حقانی، معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به صورت مجازی و در محیط وبینار حضور داشت و به تبیین این موضوع پرداخت.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: در بحث بررسی شبهاتی که در موضوعات مختلف منابع روایی ما مطرح می شود، نیاز است قبل از پاسخگویی به سند روایات توجه کرد، به ویژه در بحث روایات ظهور و علایم آن، برخی از روایات از درجه اعتبار بالایی برخوردار نیستند و بررسی سندی و دلایلی آن از درجه اهمیت بالائی برخوردار است.

حقانی با تصریح بر اینکه باید بین شرائط بر مقدمات و ظرف ظهور با علائم تفاوت قائل شد، گفت: در بحث علایم ظهور، دو دسته روایات داریم، از جمله روایاتی که مربوط به علایم اصل ظهور است و روایاتی که مربوط به مقدمات ظهور است.

وی افزود: روایات مربوط به مقدمات ظهور نیز شامل علائم حتمی و علائم غیر حتمی می شوند؛ علائم حتمی 5 مورد بیشتر نیست که عبارت است از: خروج سفیانی، خروج یمانی، قتل نفس زکیه، خسف بیداء و صیحه آسمانی.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: چند پیش فرض در مواجهه با علائم حتمی و غیرحتمی وجود دارد، از جمله عدم تعیین وقت ظهور، همانطورکه اهل بیت علیهم السلام تاکید کرده‌اند کسانی را که برای ظهور زمان تایید می کنند، تکذیب نمایید.

حقانی ادامه داد: عدم تطبیق علائم بر مصادیق از دیگر موارد مورد توجه است، بر فرض تثبیت و تصحیح اسناد علائم ظهور، ما مجاز به تطبیق آن علامت بر مصداقی که شباهت دارد، نیستیم.

مدیر گروه واحد پاسخگویی اعتقادی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها خاطر نشان کرد: با توجه به این مقدمات، در مورد شبهه کرونا و مرگ سفید باید گفت روایات مربوط به مرگ سفید اولا نیاز به بررسی و مداقه بیشتر دارد و تناقضاتی در اسناد آن وجود دارد، ثانیا مدلول آنها بیانگر این است که مرگ سفید از علایم غیرحتمی است.

حقانی بیان داشت: باتوجه به اینکه مرگ سفید به طاعون تعبیر شده و ویژگی‌های متفاوتی غیر از کرونا دارد، تطبیق مرگ سفید بر کرونا نیازمند دلیل است بنابراین کرونا مرگ سفید نیست.

در پایان جلسات به سوالات طلاب پاسخ داده شد.

 دریافت تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱