گفتگو با استاد حیدری مجد به مناسبت سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره):

امام خمینی(ره) به ظاهر شخص اما در حقیقت یک جریان در تاریخ بودند

رحلت امام خمینی

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه بیانات امام خمینی(ره) راهگشا است، گفت: امام راحل(ره) با نگاه صدرایی‌ که حکمت متعالیه و فلسفه و عرفان بود، توانست فقه فردی و اسلام فردی را به اسلام اجتماعی و حکومت جهانی  تبدیل کند.

 

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم طاهره حیدری مجد ضمن عرض تسلیت به مناسبت سی و یکمین سالروز ارتحل ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، تصریح کرد: امام خمینی(ره) به ظاهر شخص بودند اما در حقیقت یک جریان در تاریخ بودند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: حضرت امام(ره) انسان کاملی بودند که در سایه تهذیب نفس در مباحث فقهی و فلسفی رشد کردند، از زمان غیبت صغری و آغاز غیبت کبری علمای بسیاری داشتیم از جمله سیدبن طاووس که از علمای برجسته اسلام بود و آرزو داشت که بتواند حکومت اسلامی برقرار کند.

وی عنوان کرد: اگر بر زندگی شخصیت‌های برجسته اسلام مروری داشته باشیم، بسیاری از علما تلاش می‌کردند که در عصر غیبت، خدماتی را برای شیعه و رسمی شدن حکومت اسلامی ارائه دهند تا مذهب شیعه رسمیت پیدا کند و جهانی شود، اما در شخصیت حضرت امام خمینی(ره) بینش، نگرش و شناخت خاصی وجود داشت که ایشان را از دیگر علما متمایز می‌کرد.

نگاه صدرایی و بینش امام خمینی(ره) نسبت به فقه اسلام

حیدری مجد ادامه داد: امام خمینی(ره) همانند دیگر علمای اسلام دارای مرجعیت، فقاهت و اجتهاد بودند، اما نگاه صدرایی، فیلسوف و عارف بودن امام راحل(ره) یک حقیقت و بینشی را در جهان زنده کرد که آن، احیای دین اسلام در سراسر جهان بود.

وی یادآور شد: اگر ما انقلاب اسلامی را تنها برای ایران ببینیم جزئی و کوچک است، اما امروز انقلاب اسلامی ایران به جایی از جهان رسیده که در آمریکا، عکس شهدای ما منتشر می‌شود و شعارهای اسلامی و انقلابی سر می‌دهند، روزی آمریکا به جهان مسلط بود و تمام دنیا تحت سیطره آمریکا بودند، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی شرایط تغییر کرده است.

مبنای انقلاب حضرت امام، عاشورا و امام حسین علیه‌السلام بود

استاد و مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه مبنای انقلاب حضرت امام، عاشورا و امام حسین علیه‌السلام بود، گفت: اگر دقت کنید مبارزات امام که سال 1342 شروع شد همزمان با ماه محرم بود، یعنی 15 خرداد 1342 مصادف با 12 محرم بود و هر سال 12 محرم همه مردم در شور و هیجان عاشورا و انقلاب امام حسین علیه‌السلام هستند؛ بنابراین زمینه‌سازی انقلاب اسلامی در حقیقت از زمان قیام امام حسین علیه‌السلام شروع شده بود و حضرت امام(ره) انقلاب اسلامی را بر پایه قیام امام حسین علیه‌السلام بنا کردند.

 وی یادآور شد: ما روایت داریم که خداوند دو فجر برای بشر بر روی زمین قرار داد، یک فجر در قیام امام حسین علیه‌السلام که اگر مردم آن زمان، حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام را یاری می‌کردند، حکومت عدل الهی و حکومت جهانی مستقر می‌شد اما مردم آن زمان حضرت را نشناختند و امام را به شهادت رساندند. بعد از قیام عاشورا این قضیه به خاطر حکومت‌های ظلم و جور حتی در جامعه شیعه ظهور و بروز جدی پیدا نکرد تا زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

حیدری مجد ادامه داد: انقلاب اسلامی همان فجر دوم است که خداوند متعال به بشر وعده داده است؛ در این روایت آمده پس از قیام امام حسین علیه‌السلام غیبتی حاصل می‌شود که بسیار طولانی است تا به فرج امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برسد.

عاشورا حیات انقلاب اسلامی بود/ نگاه جهانی امام خمینی(ره) نسبت به انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه عاشورا حیات انقلاب اسلامی بود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) قیام و انقلاب خود را بر پایه عاشورا و محرم بنا کردند و در بیاناتی محرم و صفر را ضامن پیروزی انقلاب دانستند؛ 15 خرداد سال 1342 آغاز انقلاب بود و زمانی هم که انقلاب اسلامی در سال 1357 به پیروزی رسید، مصادف با دهه اول محرم بود.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: امام خمینی(ره) به مردم این بینش را دادند که حرکت برای قیام و پیروزی انقلاب اسلامی، جدای از قیام اهل بیت علیهم‌السلام و مکتب قرآن کریم نیست؛ چنانچه امروز در چهارگوشه جهان هیچ فردی نتوانسته کوچکترین نقصی بر انقلاب اسلامی وارد کند.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) پیروزی انقلاب اسلامی را تنها در چارچوب کشور ایران نمی دیدند، بلکه زمانی که قیام را آغاز کردند به فکر زمینه سازی ظهور امام عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بودند؛ همانطور که در زمان ظهور عدالت در جهان برقرار می‌شود وقتی انقلاب اسلامی پیروز و دشمن از پیروزی خود ناامید می‌شود، امام خمینی(ره) برای زمینه سازی ظهور اقدام می‌کنند.

نوع جهان بینی و نوع نگاه جهانی حضرت امام نسبت به قدس شریف

حیدری مجد یادآور شد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال جنگ تحمیلی را در کشور داشتیم که حضرت امام با درایت و بینش الهی توانستند جنگ را بدون هیچ امکانات نظامی در برابر دشمن به پیروزی برسانند، یکی از بزرگترین دستاوردهای بزرگ قیام امام خمینی(ره) این بود که مردم متوجه مبدأ مهمی مثل قدس شریف شدند.

وی با اشاره به حقیقت قدس شریف و با اشاره به نوع جهان بینی و نوع نگاه جهانی حضرت امام که قدس را مطرح می‌کنند، گفت: خداوند متعال وقتی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را به نبوت مبعوث کرد، در سوره اسراء می‌فرماید: «أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى»، یعنی خداوند تبارک و تعالی شبانه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را از مکه تا مسجد الاقصی حرکت داد و این پیام را به حضرت داد که تو باید مکه تا قدس را به دست آوری؛ چنانچه در جنگ‌های هشت ساله پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم این اتفاق افتاد و حضرت رسول تا موته رسیدند و شاید اگر رسول خدا در آن جنگ پیروز می‌شدند و به قدس می‌رسیدند، نظام اسلامی الهی ما غیر از این بود؛ اما مردم آن زمان یاری نکردند و یهودیان خدعه کردند و چنین اتفاقی رخ نداد.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که حضرت امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح می‌کنند، نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام قدس شریف است؛ نگاه حضرت امام در آزادسازی قدس شریف، نگاه به ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف است؛ زیرا وقتی حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف قیام می‌کنند، در چهارگوشه جهان عدالت برقرار می‌شود و حضرت امام اولین چیزی که به مردم و جوانان و مبارزان یاد دادند این بود که قدس را باید آزاد کرد و  آزادی قدس به معنای نابودی آمریکا، اسرائیل و استکبار جهانی و برقراری عدالت در جهان است.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای قیام امام خمینی(ره) پس از هشت سال دفاع مقدس، بحث اربعین حسینی است؛ چنانچه امروز تمام جهان متوجه نام امام حسین علیه‌السلام شده است.

امام خمینی(ره) با نگاه صدرایی خویش، اسلام فردی را به اسلام حکومتی تبدیل کرد

استاد حیدری مجد یادآور شد: امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف هنگام ظهور خود را «أنا ابن الحسین» معرفی می‌کنند؛ امروز بسیاری از مردم از جمله مسیحیان، یهودیان و بسیاری از افراد غیرمسلمان از سراسر دنیا با شعار «یا حسین» و «یا لثارات الحسین» در مسیر پیاده روی اربعین قرار می‌گیرند و به واسطه حرکت پیاده روی اربعین حسینی نام امام حسین علیه‌السلام را می‌شنوند که همه اینها از ثمرات انقلاب امام خمینی (ره) است.

وی با اشاره به بحث جهانی سازی قیام حضرت امام خمینی(ره) عنوان کرد: پیش از امام خمینی(ره) علمای بسیاری از جمله شیخ صدوق، سید ابن طاووس، شیخ طوسی، حضرت آیت الله بروجردی و غیره در جهان اسلام پا به عرصه گذاشتند، اما هیچ یک از این علمای بزرگ نتوانستند فقه‌شان را از فقه فردی به فقه اجتماعی و حکومتی برسانندکه این یک نکته مهم فکری است.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه امام خمینی(ره) با نگاه صدرایی خویش، حکومت فردی و اسلام فردی را به حکومت اجتماعی و اسلام حکومتی تبدیل کردند، تأکید کرد: در نگاه امام خمینی(ره) از لحاظ معرفتی بینشی مطرح بود که علمای گذشته چنین بینشی را قائل نبودند و آن، نگاه صدرایی حضرت امام بود؛ امام راحل(ره) با نگاه صدرایی‌ که حکمت متعالیه و فلسفه و عرفان بود، توانست فقه فردی و اسلام فردی را به اسلام اجتماعی و حکومت جهانی  تبدیل کند.

تأثیر انقلاب اسلامی بر جهان

وی بیان داشت: با توجه به حرکت و جریانی که امام خمینی(ره) در پیش گرفتند، نگاه حضرت امام به ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف و برطرف کردن موانع ظهور بود و امروز این ثمرات را می‌بینیم.

حیدری مجد عنوان کرد: گرچه زمینه‌سازی تشکیل صهیونیست در فلسطین ابتدا استعمار پیر انگلستان بود، اما آمریکا به اسرائیل مشروعیت داد و بال و پر دادن به این حکومت توسط استکبار جهانی صورت گرفت، در جنگ شش روزه بسیاری از کودکان، زنان و مردان فلسطینی را به شهادت رساندند، در کتاب مبانی فراماسونری آمده مسلمانان را باید کشت و زیر آفتاب قرار داد تا بپوسند، اینها اینگونه به جنگ با اسلام آمده بودند، اما امام خمینی(ره) با پیروزی انقلاب اسلامی کاری کرد که اگر امروز در فلسطین جوانی به شهادت برسد، راهپیمایی و قیام بزرگ علیه اسرائیل رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه روزی جوانان و مردم ما شیفته آمریکا بودند، گفت: در گذشته، سیاه‌پوستان آمریکا هیچ ارزش و جایگاهی نداشتند، اما امروز اگر یک سیاه‌پوست کشته شود، مردم دنیا واکنش نشان می‌دهند، امروز صدای الله اکبر در کشور آمریکا طنین‌انداز می‌شود و تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی در چهار گوشه جهان و در کشورهایی که هیچ اعتقاد و مبانی فکری دینی ندارند منتشر می‌شود، مردم به نام این شهید بلند می‌شوند و احترام می‌گذارند، همه اینها به برکت انقلاب اسلامی و قیام حضرت امام است.

اصل ولایت فقیه مبنا و ریشه دین ماست

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه اصل ولایت فقیه مبنا و ریشه دین ماست، اظهار داشت: در عصر غیبت اگر ما در جنگ پیروز شدیم، اگر مدافعان حرم در جنگ‌های برون مرزی و در مرزهای ایران پیروز می‌شوند، اگر امروز ایران به عنوان یکی از قدرت‌های جهان مطرح است و اگر امروز جوانان آمریکایی و اروپایی به دین اسلام روی می‌آورند، همه به برکت انقلاب اسلامی و بینش اصل اساسی ولایت فقیه ما بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی به عنوان ولایت فقیه راه امام خمینی(ره) را ادامه می‌دهند، عنوان کرد: امروز حکومت شیعه وارد حکومت جهانی می‌شود و همه اینها به برکت قیام امام خمینی(ره) و نگاه جهان بینی ایشان بود.

فقه نامه، خطبه‌ها و سخنرانی‌ها و بیانات امام خمینی(ره) راهگشا است

حیدری مجد ابراز داشت: به جرئت می‌توان گفت بینش دینی امام خمینی(ره) متفاوت با بینش تمام علمای زمان خود و انسان‌های قبل و شاید بعد از خود بوده است، امروز بسیاری از علما در متن انقلاب رشد کردند و حضور دارند، اما هنوز بینش امام را ندارند.

وی با بیان اینکه فقه نامه، خطبه‌ها و سخنرانی‌ها و بیانات امام خمینی(ره) راهگشا است، ضمن توصیه به مطالعه این آثار، تصریح کرد: امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه ای مدظله العالی دو امامین انقلاب اسلامی هستند که با نگاه دینی و الهی خودشان در پی زمینه سازی ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف هستند.

تأثیر اعتقاد به ولایت فقیه و نگاه ولایی مردم و مسئولان در مقابله با شرایط بحرانی کشور

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به مشکلاتی همچون اختلاس و حضور برخی مسئولان بی کفایت که گریبانگیر کشورمان شده، یادآور شد: با وجود چنین مشکلاتی نهادهایی چون کمیته امداد، بسیج و سپاه که پس از انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) راه اندازی شدند، در بحرانی ترین امر جهانی، کشور را یاری کردند و به میدان آمدند.

وی با اشاره به اینکه امروز مسئولان دلسوز در شرایط بحرانی مقام معظم رهبری را پشتوانه خود می‌دانند، تأکید کرد: مردم ما با نگاه ولایی و اعتقاد به ولایت فقیه و به برکت دستاوردهایی که در سایه انقلاب اسلامی به وجود آمدند، وارد میدان شدند و با وجود تحریم‌های اقتصادی در برابر کرونایی که امروز آمریکا را به سقوط و افول می‌رساند، ایستادند.

حیدری مجد یادآور شد: کشور ما در تحریم بود، دارو و امکانات بین المللی نداشتیم، اما در سخت ترین شرایط، اعتقاد به ولایت فقیه و نگاه ولایی بود که کشور ما توانست همچون زمان دفاع مقدس به مقابله با شیوع این بیماری بپردازد.

انقلاب اسلامی پیش‌درآمد ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف بود

وی بیان کرد: ما جنگی داشتیم بی‌خانمان و نابرابر که اتفاقاتی در این زمان رخ داد، آسیب‌هایی  هم داشتیم و داریم، از جمله جنگ رسانه ای، تهاجم و شبیخون فرهنگی و غیره که اگر چشم و گوش و وجود خود را به مقام معظم رهبری متصل کنیم به طور یقین پیروز می‌شویم و نشانه‌های پیروزی و ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف را خواهیم دید، پس انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان خواهد شد.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پایان تصریح کرد: انقلاب اسلامی پیش‌درآمد ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف و محرم و عاشورا هم پشتوانه انقلاب اسلامی است، همان عاشورایی که وعده پیروزی داده شده بود؛ حضرت امام نیز انقلاب اسلامی را به قیام امام حسین علیه السلام متصل کرد و امروز رهبر معظم انقلاب مدظله العالی ادامه دهنده راه ایشان هستند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱