مدیر جامعه الزهرا مطرح کرد:

فرهنگ شهادت؛ تفاوت ایران انقلابی و ایران قاجاری

ستاد بانوان کنگره شهدای استان قم

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام، تفاوت ایران در دوران دفاع مقدس و در زمان تصرف توسط متفقین را وجود فرهنگ شهادت در میان مردم و باور قلبی آنان به این مساله دانست.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در جلسه ستاد بانوان کنگره شهدای استان قم که روز پنجشنبه در جامعه الزهرا برگزار شد با ترسیم شرایط ایران در جنگ جهانی دوم و دفاع مقدس اظهار داشت: در زمان جنگ جهانی دوم ارتش ایران به تناسب آن روز بازسازی شده بود و برخی کشورها مثل آلمان و سوئد کمک کرده بودند تا ساختار آن تقویت شود، بنابراین در مقایسه با کشورهای منطقه، ارتش ایران ارتشی پیشرفته و نوسازی شده بود. اما وقتی جنگ تحمیلی هشت ساله شروع شد ما ارتشی داشتیم که به دلیل مسائل انقلاب، شکل، ساختار، ارکان و رئوس خود را از دست داده بود، سپاه و بسیج هنوز شکل نگرفته بود و مملکت در حالت التهاب، بی‌ثباتی و بی‌قراری بود.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: در جریان جنگ جهانی دوم به محض اینکه خبر ورود لشگر متفقین به کشور پخش می‌شود در تاریخ این صحنه تلخ ثبت شده که سربازخانه‌ها تخلیه شد، سربازها اسلحه‌هایشان را در جوی آب انداختند و فرار کردند، فرماندهان ارتش به روستاها پناه بردند و متفقین بدون شلیک یک گلوله تا تهران آمدند و ستاد فرماندهی‌شان را در تهران قرار دادند. چرچیل و استالین و روزولت بدون اطلاع دربار به ایران آمدند و در تهران تشکیل جلسه دادند، دربار بسیار تلاش کرد تا شاه این مملکت را در جلسه‌شان دعوت کنند که دعوتش نکردند، حتی شاه آنها را دعوت کرد تا در ضیافتش شرکت کنند ولی آنها قبول نکردند. تنها استالین پذیرفت چند دقیقه وقت به شاه بدهد. من هنوز به عنوان یک ایرانی، تلخی آن صحنه‌ای را که ندیدم در ذائقه‌ام حس می‌کنم.

وی افزود: اما وقتی صدام در شرایطی که ارتش ایران وضعیت مناسبی نداشت به ایران حمله کرد، ناگهان ملت مانند اقیانوسی مواج حرکت کرد و در مقابل ارتشی که همه جهان حمایش می‌کردند هشت سال ایستاد و برای اولین بار در تاریخ این کشور جنگی اتفاق افتاد که در آن حتی یک وجب از خاک کشور از دست نرفت.

مسئول ستاد بانوان کنگره شهدای استان قم بیان داشت: تفاوت این دو تابلو و تلخی آن صحنه و شیرینی این صحنه تنها در فرهنگ شهادت است. آن روز هیچ کس نه ارتش، نه سرباز، نه فرمانده و نه حتی ملت باور نداشت که اگر برای این خاک بایستد و کشته شود شهید است برای همین همه کنار کشیدند و هیچ کس دفاع نکرد، ولی در دفاع مقدس به خاطر فرهنگ شهادت و اعتقاد به آن همه احساس وظیفه کردند و مردانه ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم آن عزت تکرار شود و دیگر شاهد آن ذلت نباشیم باید فرهنگ شهادت را زنده نگه داریم. از این رو ما خوشحالیم که بخش بانوان شهید در ستاد کنگره شهدا به جامعه الزهرا علیهاالسلام واگذار شده تا بتوانیم نقشی در پایداری و بالندگی فرهنگ شهادت داشته باشیم. حفظ و استمرار انقلاب اسلامی به همین است و ما به بوی این شهادت‌ها زنده ایم و شما موظفید عطر دل انگیز شهادت را در قالب کنگره شهدا پراکنده کنید و مشام جان انسان‌های آزاده و پاک را از این عطر سیراب کنید.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با تاکید بر نقش بانوان به ویژه مادران در زنده نگهداشتن فرهنگ شهادت در کشور گفت: همانگونه که گفته می شود زبان مادری و ما اصطلاحی با عنوان زبان پدری نداریم اگر بخواهیم فرهنگ شهادت را گسترش دهیم باید از ظرفیت مادران استفاده کنیم. اگر مادران در شهادت احساس افتخار و عزت کنند نسلی پرورش می‌یابد که شهادت را آرزوی خود می‌داند و اینگونه اسلام و انقلاب بیمه و عزت و عظمت ملت و نسل‌های آینده تامین می‌شود.

وی در پایان با قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته در کمیته بانوان ستاد کنگره شهدای استان قم بیان داشت: از روز اولی که مسئولیت ستاد بانوان کنگره شهدا به جامعه الزهرا علیهاالسلام سپرده شد بنای ما این بوده که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم برای همین کار به دو بخش فرهنگی تبلیغی و علمی پژوهشی تقسیم و بخش فرهنگی تبلیغی به مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و بخش علمی پژوهشی به جامعه الزهرا علیهاالسلام واگذار شد و فراتر از آن اعلام شد تا هر کس در هر جا ظرفیت، زمینه و سابقه‌ای دارد سر سفره شهدا بیاید و از خوان نعمت شهدا بهره‌مند شود تا ان شاءالله کار درخور و شایسته‌ای انجام شود.

دریافت تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱