با حضور مدیر جامعه‌الزهرا(س)؛

مراسم اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه برگزار شد

مراسم اختتامیه تربیت کارشناس پاسخگوی فقه 5

مراسم اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی و تجلیل از سه کارشناس برتر این دوره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، مراسم اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

شأن بیان احکام شرعی مورد غفلت قرار گرفته است

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی، ضمن خرسندی از برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در جامعه الزهرا علیهاالسلام، هر یک از این دوره‌ها و فعالیت‌های را شجره‌ای طیبه در مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام دانست و اظهار داشت: دوره تربیت کارشناس پاسخگوی مسائل فقهی آغازی است که ما سنگ آن را بنا نهادیم تا اگر بتوانیم تکمیل کنیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه مسئله و شأن بیان احکام الله مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز در حوزه علمیه عناوینی چون منبری، مداح، استاد و خطیب داریم که به عنوان مهارت مطرح هستند، اما آنچه قبلا عنوان داشته و امروز عنوان ندارد، «مسئله‌گو» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید پاسخگویی به مسائل دینی را به عنوان مهارت باور کند، گفت: به تدریج شأن بیان احکام الله را پایین آوردیم تا حذف شد و فکر کردیم هیچ اتفاقی نیفتاد، اما مردم جواب مسائل شرعی را از طلاب می‌خواهند و طلبه باید در پاسخ به مسائل شرعی تبحر کافی داشته باشد.

وی یادآور شد: کار مهم ما فقط تربیت پاسخگوی مسائل فقهی نیست؛ بلکه می خواستیم نشان دهیم پاسخگویی، مهارتی است که طلبه سطح سه پس از سه ترم شرکت در دوره آموزشی به این تخصص و مهارت دست پیدا می‌کند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بر لزوم توجه به مهارت افزایی در نظام آموزشی تصریح کرد و افزود: در این راستا، دوره‌های آموزشی مختلف از جمله تربیت مبلغ، محقق، مشاور، پاسخگوی سوالات فقهی و اعتقادی و مترجم و تدوینگر کتب درسی و غیره طراحی شد و در حال اجرا است تا این خلأ پر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی در ادامه با بیان اینکه اخلاق پاسخگویی را در فعالیت های خود رعایت کنیم، به لزوم به روزرسانی اطلاعات کارشناسان پاسخگوی مسائل دینی اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری این دوره در سه ترم آموزشی برای بانوان طلبه ساکن قم مناسب و ایده‌آل است، اما اگر بخواهیم این دوره را برای استان‌های دیگر برگزار کنیم، باید شیوه آموزش و مهارت‌آموزی و مختصرسازی دوره به صورت جدی دنبال شود و بخشی از آن را به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار کرد.

نیازمند مدل سازی در حوزه پاسخگویی به سؤالات دینی هستیم

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن برزو با اشاره به برگزاری دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه در سه ترم، عنوان کرد: اگر بخواهیم برای این دوره ارزیابی داشته باشیم، رفع نواقص نظام آموزشی در یک ترم از این دوره بسیار ایده‌آل است و باید به آن نظام آموزشی تبریک گفت.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه ویترین و قله توفیقات جامعه الزهرا علیهاالسلام، اساتید پاسخگو به سؤالات دینی در مجموعه هستند، بیان داشت: دوره تربیت پاسخگو با همت اساتید موفق و باتجربه این مجموعه به ثمر نشسته و تا کنون هشت دوره تربیت کارشناس پاسخگو در این اداره برگزار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو در ادامه عنوان کرد: ما چهار مرحله در مواجهه با پرسش و پرسشگر داریم، یک مرحله این است که پرسشگر به سراغ ما بیاید، لایه دوم این است که ما به جستجوی پرسش و پرسشگر باشیم، لایه سوم این است که در کار خود آینده پژوهی داشته باشیم و مرحله چهارم هم این است که از موضع انفعال خارج شویم.

وی تصریح کرد: ما پاسخگوی به سؤالات دینی تربیت کردیم و با برگزاری دوره تربیت کارشناس پاسخگو توفیقات خوبی هم داشتیم، اما ما باید مدل پاسخگویی را تغییر دهیم و تحرک بیشتری در این حوزه داشته باشیم و باید به سمت لایه های بعدی حرکت کنیم.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: ما برای این حرکت نیازمند یک مدل سازی هستیم که در این راستا بانوان پاسخگو که وارد این عرصه شدند، می‌توانند به مدلی دست یابند که در حوزه آینده پژوهی شبهات و پرسش ها و حوزه های عقیدتی، فقهی و غیره به سمت عرضه بهتر حرکت کنند.

حضور طلاب سطح سه و چهار در دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه

سرکار خانم حائری شیرازی نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیت کارشناس پاسخگوی فقه از سوی اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعه الزهرا علیهاالسلام، عنوان کرد: طلاب سطح سه و چهار که مجددا بعد از دوره‌های تکمیلی ، داوطلب تعلیم وتعلّم وتفقه دینی با رویکردی جدید هستند و در طول سه ترم شرکت منظم در این دوره به عنوان کارشناس پاسخگوی فقه به بیان احکام الله می‌پردازند.

وی با اشاره به اهتمام مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام در برنامه تربیت کارشناسان پاسخگوی اعتقادی و مسائل فقهی، بیان داشت: این اداره در طول 29 سال فعالیت رسمی خود 15 سال است که به تربیت کارشناسان پاسخگو در مسائل فقهی و اعتقادی می‌پردازد.

رئیس اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در این دوره‌ها، آموزش پژوهش محور و تدریس کاربردی با رویکرد پاسخگویی یک اصل است، گفت: متربیان این دوره‌ها با شیوۀ طلبگیِ پیش‌مطالعه وارد درس می‌شوند و در ادامه با مطالعه وارد مباحثه و سپس تقریر درس استاد را در محضر استاد دارند.

حائری شیرازی با اشاره به نقش مؤثر اساتید در این دوره، بیان داشت: اکثر پذیرفته شدگان در این دوره، طلاب نخبه و برخی از اساتید هستند و استاد در محضر استادی روشمند تعلیم می‌بینند و با دریافت روش از استاد می‌توانند علاوه بر پاسخگوئی، استاد کارگاه تربیت کارشناسِ پاسخگو در آینده نیز باشند.

ارائه نظرات و پیشنهادات کارشناسان پاسخگوی فقه

در این مراسم، خانم زندی یکی از کارشناسان پاسخگو به ارائه نظرات و پیشنهادات گروه برای بهتر برگزار شدن این دوره پرداخت و افزود: در نظام های آموزشی معمولا آموزش ها تئوری محور هستند و سرفصل هایی که برای هر درس تعریف شدند، با بازه زمانی همخوانی ندارند.

این کارشناس پاسخگو با اشاره به طولانی بودن دوره عمومی سطح دو در حوزه، تصریح کرد: بسیاری از دروس سطح دو کاربردی نیستند، همچنین دروس به صورت پژوهش محور ارائه نمی شود، به همین خاطر، اکثر استعدادها به ثمر لازم نمی رسند.

وی یادآور شد: ابتدایی ترین سطح انتظار جامعه از طلبه این است که در مسائل فقهی و اعتقادی پاسخگو باشد، بنابراین خلأ این دوره در سطح عمومی دیده می‌شود.

این کارشناس پاسخگوی فقهی در ادامه به نقاط قوت و ضعف این دوره اشاره کرد و گفت: از جمله نقاط قوت این دوره، حضور اساتید بااخلاق، صمیمی و نوع روش تدریس و انتقال مطلب آنان بود و ما فضای صمیمی و انگیزشی را در این دوره دریافت کردیم.

وی همچنین برگزاری جلسات کارورزی را از دیگر نکات این دوره عنوان کرد و گفت: ما در این دوره، در آموزه های تئوری توقف نکردیم و وارد فعالیت های تطبیقی شدیم. همچنین این دوره به صورت پژوهش محور برگزار شد.

این طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: ما با آثار فقهی مراجع بزرگ آشنا شدیم و یاد گرفتیم چگونه پاسخ بسیاری از سؤالات را از این آثار به دست آوریم، همچنین متن خوانی را در این دوره تمرین کردیم

زندی در ادامه به ارائه پیشنهادات و مطالبات متربیان این دوره پرداخت و اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که حاشیه خوانی و مرجع خوانی به صورت قوی‌تر مطرح شود تا در این زمینه تسلط پیدا کنیم، همچنین برخی مسائل فقهی باید به صورت کاربردی تر کار شود.

این کارشناس پاسخگو با اشاره به لزوم ایجاد فضای کافی برای مطالعات پژوهشی، مباحثه و غیره در اداره پاسخ به سؤالات دینی، درخواست کرد شرایطی مهیا شود تا ارتباط متربیان با اساتید دوره و اداره پاسخ به سؤالات به صورت مستمر ادامه داشته باشد.  

تجلیل از سه کارشناس پاسخگوی فقه برتر

در این مراسم، کارشناسان پاسخگوی فقه که این دوره را با موفقیت گذراندند، مورد تجلیل قرار گرفتند و  لوح تقدیر به متربیان این دوره اهدا شد.

خانم زینب کورانی که به صورت خودجوش دوره تربیت کارشناس پاسخگو را در لبنان راه اندازی کرده است، به عنوان پاسخگوی برتر دوره معرفی و تجلیل شد. خانم نجمه شاهرخی به عنوان مبلغ برتر و خانم مریم باقرپور به عنوان محقق برتر این دوره مورد تجلیل قرار گرفتند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱