استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام:

صفت بخشندگی امام جواد(ع) در شرایط کرونایی ترویج شود

امام جواد

استاد بهرامی گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا که مردم با مشکلات و فشار اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند صفت بخشندگی امام جواد(ع) باید به عنوان الگوی عملی به مردم معرفی و ترویج شود.

به گزارش روابط عمومی، خانم معصومه بهرامی در سالروز شهادت جانسوز امام جواد الائمه(ع) اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی‌های این امام بزرگوار، صفت بخشندگی است که باید در چنین شرایطی که مشکلات اقتصادی فشار زیادی بر جامعه وارد کرده، آن را برای مردم تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط شیوع ویروس کرونا که مردم با مشکلات و فشار اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند صفت بخشندگی امام جواد(ع) باید به عنوان الگوی عملی به مردم معرفی و ترویج شود، افزود: تنها دانستن ویژگی‌های امامان معصوم کافی نیست، بلکه این صفت‌ها باید در زندگی فردی و اجتماعی افراد تأثیر بگذارد و مسلمانان به عنوان الگوی کامل از آن بهره ببرند.

لزوم توجه به همه ابعاد زندگی امامان معصوم و تأسی به ایشان

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطر نشان کرد: ملت ما همیشه در صحنه‌های سخت و دشوار با همبستگی، همدلی و ایثار، مشکلات را پشت سر گذاشتند، در اوایل انقلاب این همدلی‌ها به گونه ای بود که اگر کسی در سرمای شدید آن زمان با کمبود نفت مواجه می‌شد، همسایه نفت اندک خود را با او تقسیم می‌کرد.

وی با بیان اینکه تنها شناخت ذهنی و لفظی از ویژگی‌های امامان معصوم کفایت نمی کند، گفت: آنچه که مهم است توجه به همه ابعاد اخلاقی و سیره این بزرگان و تاسی گرفتن از آنها در زندگی است.

 بهرامی گفت: پیشوای نهم شیعیان در دامان بانویی فاضله و عالمه به نام سبیکه تربیت یافت که از نظر فضائل اخلاقی در درجه والایی قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود؛ به طوری که امام رضا علیه‌السلام از او به عنوان بانویی منزه و پاکدامن و با فضیلت یاد می‌کرد.

توجه به روایات و احادیث امام جواد علیه‌السلام

وی با اشاره به اینکه شناخت مردم از امام جواد(ع) نسبت به سایر ائمه کمتر است، گفت: دلیل این مسئله این است که ایشان در سن کم یعنی هشت سالگی به مقام امامت نائل شدند و در نهایت در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند. ضمن اینکه دوران امامت ایشان در زمان خلافت مامون و معتصم عباسی بوده و این حاکمان هر کدام در دوران خویش مزاحمت‌های زیادی را برای ایشان ایجاد می‌کردند.

بهرامی افزود: پایان حکومت عباسی دارای نابسامانی‌های بسیاری بود و خلفا برای حفظ حکومت خود دست و پا می‌زدند و هر کاری می‌کردند از این رو امام محمدتقی(ع) از آزار و اذیت‌های آنان در امان نبودند.

استاد جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: البته باید توجه داشت که روایات و احادیث مختلفی از این امام همام باقی مانده است که خلأهای شناخت ایشان را جبران می‌کند که باید در مجامع حوزوی و علمی به آنها پرداخته شود.

احیای سازمان وکالت در دوران امام محمدتقی(ع)

وی، احیای سازمان وکالت در دوران امام محمدتقی علیه‌السلام را از دیگر اقدامات این امام همام عنوان کرد و گفت: سازمان وکالت از زمان امام صادق علیه‌السلام شروع شد و در دوره امام جواد علیه‌السلام گسترش قابل توجهی پیدا کرد.

بهرامی ابراز داشت: ایشان وکلای خود را در مناطق مختلف به عنوان نماینده به شیعیان معرفی می‌کردند تا از این طریق مردم را برای عصر غیبت آماده کنند.

وی تاکید کرد: اگر سازمان عظیم وکالت در فضای بسته و سخت دوران حاکمان عباسی و امامت این امام احیا نمی شد مردم نمی توانستند آمادگی لازم برای عصر غیبت را به دست آورند. امام جوادالائمه با خصوصیات اخلاقی ویژه و بصیرت دینی خاص مشکلات را از میان برداشتند تا نقش تأثیر گذار سازمان وکالتی برای مردم تبیین شود.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطر نشان کرد: مهمترین نقش این سازمان غیر از نقش مالی، نقش برقراری ارتباط بین مردم و امام زمان خود بود. فعالیت تأثیرگذار آن حضرت در راستای تبیین و تثبیت مسئله وکالت باعث شد که اعتقادات مذهبی مردم تحکیم یابد تا با شروع عصر غیبت نه تنها این اعتقادات کم رنگ نگردد؛ بلکه منجر به جهاد و تلاش بیشتر مؤمنان در استقرار حکومت مهدوی شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱