آیت‌الله حسینی قزوینی در همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه؛

جایگاه و ارزش حقوق زن از دیدگاه اهل بیت(ع) بسیار والا است

آیت الله حسینی قزوینی 1

استاد حوزه علمیه قم گفت: از نگاه قرآن، اشتراکات تکوینی و تشریعی بین زن و مرد وجود دارد، همچنین زن و مرد دارای تفاوت‌هایی هستند که از جمله آنها می‌توان به تفاوت‌های فیزیولوژیکی، روحی و روانی، عقلی و دین‌باوری اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی در دهمین همایش علمی پژوهشی حیات طیبه و نخستین همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی که در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با اشاره به مسئله حقوق زن از دیدگاه اسلام یا مذاهب اسلامی اظهار کرد: وهابیت برای هجمه به فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام و تشیع از روایات نادرست استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اندیشمندان اهل سنت لازم است نسبت به مصادر روایی خود نگاه جدید داشته باشند و در زمینه برخی از روایاتی که از طریق یهود وارد فرهنگ اسلامی شده اقدام مناسبی صورت گیرد و سند و سابقه روایات بررسی شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اغلب این روایات پیش از اسلام آمده که به تحقیق و کاوش نیاز دارد، گفت: یکی از مباحث و شبهات متوجه جهان اسلام در زمینه زن و مرد تساوی یا تشابه است و یک سری اشتراکات تکوینی و تشریعی بین زن و مرد وجود دارد. 

وی افزود: از نگاه قرآن، اشتراکات تکوینی و تشریعی بین زن و مرد وجود دارد و همچنین زن و مرد دارای تفاوت‌هایی هستند که از جمله آنها می‌توان به تفاوت‌های فیزیولوژیکی، روحی و روانی، عقلی و دین‌باوری اشاره کرد.

آیت‌الله حسینی قزوینی یادآور شد: در دورانی، زنان را به عنوان کالا تصور می‌کردند و ارزش انسانی و استقلال اقتصادی برای آنها قائل نبودند، در حالیکه اسلام در این جامعه و با آن موقعیت، جایگاه ویژه به زن داده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بررسی و جایگاه انسانی بانوان در مکتب اهل بیت(ع) و جاهلیت، گفت: پیش از اسلام به زن نگاهی فاسد و دور از اخلاق انسانی داشتند، اما با ظهور اسلام از زنان به عنوان ریحانه تعبیر شده است.

وی تصریح کرد: جایگاه و ارزش حقوق زن از دیدگاه اهل بیت علیهم‌السلام بسیار والا است و ارزشی که اهل بیت علیهم‌السلام برای زن در نظر گرفتند، فراتر از یک حقوق محسوب می‌شود.

آیت‌الله حسینی قزوینی عنوان کرد: از جمله سخنان اهل بیت علیهم‌السلام این است که بیشترین خیر نزد زنان است و خداوند متعال، رحمت و مهربانی بیشتری نسبت به زنان دارد و در سخنی دیگر از اهل بیت علیهم‌السلام ذکر شده که بانوان امانت الهی نزد شما هستند بنابراین نگاه جاهلیت به زنان نباید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تکریم دختران از دیدگاه اهل بیت علیهم‌السلام گفت: در دوران جاهلیت زنده به گور کردن دختران مسئله عادی بوده و کسی که دختردار می‌شد از خجالت شرمگین می‌شد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱