استاد همتیان در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س):

حد پرواز انسان این است که خدایی شود

حجت الاسلام و المسلمین همتیان 1

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان با بیان اینکه شرافت انسان به همت بالای اوست، گفت: حد پرواز انسان این است که خدایی شود به طوری که قدرت خداوند در اعضای او ظاهر شود.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد همتیان در چهارمین جلسه درس اخلاق آفلاین جامعه الزهرا علیهاالسلام که به تبیین موضوع «آداب طلبگی» پرداخت، عنوان کرد: در جلسه قبل گفتیم که امام صادق علیه السلام فرمودند: «سه چیز است که مانع رسیدن انسان به کمالات می‌شود: کوتاهی همت، نداشتن برنامه ریزی و بهره نبردن از عقل».

شرافت انسان به همت بالای اوست

استاد اخلاق حوزه با اشاره به لزوم همت بلند برای عوامل موفقیت در مسیر طلبگی و زندگی، اظهار داشت: کوتاهی همت به معنای به کم قانع شدن، به کم بسنده کردن، به خود تلقین ناتوانی کردن است که اینها وسوسه شیطان است، لذا در روایات توصیه شده: که همت شما بلند باشد و آرزوهای خوبتان و افق دیدتان وسیع باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان افزود: امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «قدر الرجل علی قدر همته؛ ارزش انسان به اندازه همت اوست». پس همت به معنای تلاش با اعتماد به نفس و حد پرواز خود را دانستن است.

وی همچنین به آیه 2 سوره انسان اشاره کرد که خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ» انسان را با ابعاد مختلف آفریدیم. یعنی خداوند متعال به هر انسانی استعدادها و ظرفیت‌هایی داده و انسان باید با همت و خودباوری آنها را به فعلیت درآورد و بداند می‌تواند. شرافت انسان به همت بالای اوست.

حد پرواز انسان این است که خدایی شود

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: در جای دیگر امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرماید: «الشرف، بالهمم العالیه لا بالرمیم البالیه؛ شرافت و عظمت انسان به اندازه همت و تلاش اوست نه به آن استخوان‌های پوسیده ای که درون خاک است».  قرآن کسانی را که به قبور گذشتگان خود افتخار می‌کنند، مذمت می‌کند؛ «الهکم التکاثر حتی زرتم المقابر»؛ شما سرگرم تکاثرید، افتخارات پوچ، خیالات باطل به‌طوریکه این افتخار به قبرهای مردگان شما هم رسیده است. این در حالی است که تو می‌توانی مسجود و مخدوم فرشتگان شوی.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان بیان داشت: پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: «فرشتگان بال‌های خود را زیر پای طالب علم پهن می‌کنند» و فراشی می‌کنند و به آن افتخار می‌کنند. حد پرواز انسان این است که خدایی شود به طوری که قدرت خداوند در اعضای او ظاهر شود. چرا که حضرت حق تعالی می‌فرماید: «مرا بندگی کن تا من دست و چشم و گوش تو شوم» یعنی قدرت خدایی پیدا کنی و در این عالم تصرف کنی.

وی اضافه کرد: امام سجاد علیه السلام به مکه مشرف شده بودند. هشام بن عبدالملک خلیفه اموی هم آمده بود. به حضرت عرض کردند: شما در اطراف مدینه زمین‌هایی داشتید که مامورین آنها را غصب کرده اند. اینجا کنار خانه خدا به هشام سفارش کنید تا آن زمین‌ها را به شما برگردانند. حضرت فرمود: «من در کنار خانه خدا شرم دارم از خدا دنیا را بخواهم شما می‌گویید از هشام بخواهم».

تقدیر معیشت یعنی برنامه ریزی برای زندگی

استاد اخلاق حوزه عنوان کرد: امام باقر علیه السلام فرمودند: « الکمال کل الکمال: التفقه فی الدین و صبر علی النائبه و تقدیر المعیشه؛ همه کمالات در سه چیز است: اول تفقه در دین یعنی دین شناس با بصیرت شویم؛ دوم صبوری در سختی‌ها و تسلیم نشدن در برابر ناملایمات و سوم اندازه گیری زندگی و برنامه ریزی برای آن.

وی توصیه کرد: زندگی خود را به سه مقطع تقسیم کنید: 1- عبادت و انس با خداوند؛ 2- تامین و ترمیم زندگی خود و خانواده و 3- استراحت و لذت‌های حلال و تفریحات سالم.

عدالت در زندگی با داشتن نظم ایجاد می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان در ادامه گفت: در زندگی عادل باشیم یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دهیم وگرنه ظلم کرده ایم. عدالت در زندگی با داشتن نظم ایجاد می‌شود. همان طور که خدای بزرگ، انسان و موجودات را هماهنگ و منظم خلق فرموده است. او این نظم را برای ما قرار داد؛ شب را برای استراحت و تجدید قوا و روز را برای کار و فعالیت.

وی ادامه داد: شما هم وقت درس خواندن، خوب درس بخوان، وقت استراحت همین طور و هنگام تفریح و معاشرت، از فرصت‌ها بهره مند شوید. وقتی دین شناس و عامل به دین شدید، تبلیغ کنید.

اهمیت بزرگان به نظم و حقوق خانواده

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: شهید بهشتی رحمت‌الله‌علیه بسیار منظم بودند، برای همین موفق بودند. مثلا در دفترشان نوشته بودند: ساعت 5:30 چای خوردن با خانواده. آیة الله حائری شبرازی به خانواده اهمیت زیادی می‌دادند. عده ای از طلبه‌ها مهمان ایشان بودند. برای صرف غذا به آنها گفتند: شما بفرمایید، همسر من هم از خانه پدرش آمده با من غذا بخورد. ظرف غذایشان را برداشتند و رفتند تا با همسرسان غذا بخورند. امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه هم به قدری منظم بودند که خیلی‌ها ساعت خود را با رفت و آمد ایشان تنظیم می‌کردند.

گفتنی است؛ درس اخلاق عمومی بانوان طلبه در نیمسال اول سال تحصیلی ۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت آفلاین برگزار می‌شود.

بانوان طلبه می‌توانند از طریق پیوند http://www.jz.ac.ir/post/7025- فایل‌های صوتی هر جلسه را دریافت و از سخنان اساتید اخلاق بهره‌مند شوند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱