امام صادق(ع)؛ احیاگر و مفسر دین رسول خدا(ص)

امام صادق

عصر امام صادق(ع) عصر تضارب آرا و انحراف های بسیاری در اصول و عقاید بود و امام صادق علیه السلام احیاگر و مفسر دین رسول خدا شدند.

به گزارش روابط عمومی، خانم انسیه یوسفیان در سالروز میلاد پیامبر مهربانی ها و حضرت صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق(ع) از لحاظ پرورش و تربیت شاگردان دارای شهرت فراوانی است به گونه ای که هر کدام از شاگردان ایشان در رشته های تخصصی از جمله فقه و اصول، فلسفه، کلام و اعتقادی تربیت می شدند.

استاد جامعه الزهرا(س) افزود: هنگامی هم که شخصی نزد امام می آمد و سوالی مطرح می کرد ایشان به شاگردان در تخصص های مختلف ارجاع می داد.

یوسفیان با بیان اینکه اکنون همه حوزه های و دانشگاه ها به صورت تخصصی وارد رشته ها شده اند گفت: امام صادق(ع) احاطه کاملی بر همه رشته ها و عقاید ادیان مختلف داشته است امروز نیز جامعه به این سمت حرکت می رود.

وی گفت: امام در برخی از رشته ها به تربیت افراد متخصص می پرداخت و شاگردان خصوصی داشت، و برخی از دروس امام هم عمومی بود و از تمام فرقه ها در آن شرکت می کردند مدینه با وجود امام مرکز ثقل علمی بود و دانشجویان از هرسوی به آن روی می آوردند.

یوسفیان با اشاره به اعتراف بزرگان ادیان مختلف در مقابل حضرت صادق(ع) گفت: ابوحنیفه نقل می کند: روزی منصور دوانقی کسی را نزد من فرستاد و گفت: ای ابوحنیفه!مردم شیفته ی جعفربن محمد شده اند، او در بین مردم از پایگاه اجتماعی وسیعی بهره مند است، تو برای این که پایگاه جعفربن محمدرا خنثی کنی و در دید مردم از عظمت او به خصوص از عظمت علمی او بکاهی، چند مساله ی پیچیده و غامض را آماده کن و در وقت مناسب از او بپرس تا بلکه باناتوان شدن جعفربن محمد از پاسخ گویی، او را تحقیر نمایی و دیگر، مردم شیفته ی او نباشند و ازاو فاصله بگیرند.

در همین رابطه من چهل مساله مشکل را آماده کردم که منصور مرا طلبید، به حضورش رسیدم. همین که وارد شدم، دیدم جعفربن محمد در سمت راستش نشسته است،وقتی که چشمم به آن حضرت افتاد، آن چنان تحت تاثیر ابهت وعظمت او قرار گرفتم که از توصیف آن عاجزم.

استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: همچنین از امام صادق(ع) در مورد حدیث معروفی از پیامبر خدا (ص) نقل شده است که فرموده اند: «اخْتِلافُ اُمّتی رَحمَةٌ»؛ سوال کردند که در این باره امام فرمودند که این اختلاف به خاطر اختلاف در امت ها نیست بلکه به معنی آمد وشد با امامان است.

امام صادق(ع) با علمش احیاگر و مفسر دین رسول خدا(ص) بود

سرکار خانم طاهره حیدری مجد نیز اظهار داشت: همه امامان معصوم در موقعیت زمانی و مکانی که داشتند نسبت به احیای دین اسلام و ترویج و توسعه آن پرداختند.

استاد جامعه الزهرا(س)ادامه داد: سالروز میلاد رسول اکرم(ص) مصادف با سالروز ولادت امام صادق(ع) پیشوای ششم شیعیان است و این تقارن به شناخت پیامبر اسلام و این امام معصوم کمک شایانی می کند.

استاد حیدری مجد تاکید کرد: این دو مناسبت مصادف با روز ۱۳ آبان استکبار ستیزی و شناخت دشمن است که اصل ثابت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اینکه تولی و تبرّی به عنوان ۲ مورد از فروع دین گفت: تولِی و تبرِی به دوستی با خدا و دوستان وی و دشمنی با دشمنان خدا اطلاق می شود که وحدت دینی را نماینگر است.

استاد جامعه الزهرا(س) گفت: هر مسلمانی باید نسبت به شناخت دشمن و مقابله با استکبار شناخت پیدا کرده و حساسیت نشان دهد و در این زمینه از سیره معصومان درس بگیرد.

حیدری مجد با بیان اینکه امام صادق(ع) همانند پدر بزرگوارش امام باقر(ع) مفسر قرآن بودند گفت: این امام معصوم رئیس مذهب شیعه و بنیانگذار مکتب جعفری بودند که با علم خویش شاگردان بسیاری را تربیت کردند.

استاد جامعه الزهرا(س) افزود: دوره امام باقر و امام صادق (ع) عصر گسترش علوم اهل بیت (ع) در زمینه های مختلف بود، این مسأله درباره پیشوای ششم بیشتر صدق می کند به گونه ای که  حرکت علمی جان تازه ای گرفت و این خیزش علمی به دورترین نقاط نیز راه یافت.

امام صادق(ع) حرکت بزرگ برای اعتلای معنوی دین اسلام را آغاز کردند

خانم طاهره ماهروزاده نیز با تبریک میلاد پیامبر مهربانی ها و حضرت صادق(ع) اظهار داشت:با وجود انحراف های بسیار، امام صادق(ع) حرکت بزرگ برای اعتلای معنوی دین اسلام را آغاز کردند.

استاد جامعه الزهرا(س) افزود: ایشان به بیان و شرح اصول اعتقادات، پاسخ به شبهات و سوالات، برگزاری جلسه های درس که به پنج هزار نفر می رسید و تربیت شاگردان و مناظرات علمی را انجام دادند.

ماهروزاده با اشاره به اینکه زمان امام صادق(ع) فضای علمی باز بود، گفت: مذاهب مختلف در دوره ایشان حضور داشتند و از این امام معصوم سوال های بسیاری را می پرسیدند.

وی ادامه داد: مذهب شیعه در زمان حیات امام صادق نیز مذهب جعفری خوانده می‌شد و ایشان نماینده پیامبر و ادامه دهنده مسیر الهی بودند.

استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه تاریخ گواهی می دهد امام صادق(ع) عابدترین فرد زمان خویش بود، گفت: ایشان در سه حالت روزه داری، نماز خواندن و ذکر بودند.

وی اضافه کرد: ایشان به سیره تربیتی و عبادی اهل خانه بی‌توجه نبودند بلکه با نماز شب خواندن خانواده را متوجه خداوند می کردند.

این استاد حوزه، با اشاره به دستگیری امام صادق(ع) از نیازمندان گفت: نقل شده است که امام در تاریکی کیسه ای از پول، نان و گوشت را در دست می گرفت و به سوی نیازمندان می برد و بدون اینکه ایشان را بشناسند به آنها کمک می کرد.

ماهروزاده ابراز داشت: ابوجعفر یکی از اصحاب این امام بزرگوار نقل می کند روزی امام کیسه ای از دینار به من داد و گفت به شخصی برسانم و به او نگویم که چه کسی داده است که من این کیسه را به شخص دادم و او گفت که خداوند صاحب این کیسه را خیر دهد جعفر صادق که با آن همه ثروت به یاد ما نیست.

استاد جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: شیعه جعفری و همه مسلمانان باید از ابعاد مختلف سیره تربیتی و اخلاقی پیشوای ششم درس بگیرند و آن را سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی خویش قرار دهند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱