به همت جمعی از اساتید و طلاب جامعه الزهرا (س)؛

مستند تفسیری «سیر آفاقی» در جامعه الزهرا(س) تولید شد

مستند سیر آفاقی

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام از تدوین و تولید مستند تفسیر «سیر آفاقی» توسط جمعی از اساتید و طلاب این مؤسسه علمی حوزوی خبر داد و گفت: این مستند از هفته آینده روزهای پنجشنبه ساعت 12:30 از صدا و سیمای قم پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن برزو در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: مستند سیر آفاقی در حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام به همت گروهی از اساتید و طلاب ساخته شد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به تأثیر چگونگی تربیت نسل جدید بر رفع مشکلات و پیشرفت جوامع، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری برای «تربیت دینی» افراد جامعه، در واقع نشانگر تمدن آن اجتماع است و پیشرفت در جنبه‌های گوناگون آن جامعه را تضمین می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برزو یادآور شد: امروز متأسفانه برای تخریب و تحریف اعتقادات، القای شبهات، تضعیف ارزش‌ها و غیره از سلاح فیلم‌های داستانی، علمی، مستند و غیره استفاده می‌شود، امروز قدرت‌های جهانی با تولید مستند‌های علمی جذاب برای ترویج فرهنگ و سیاست غرب و اشاعه الحاد و شک استفاده می‌کنند؛ حال آنکه ما می‌توانیم از این ابزار در جهت تربیت دینی نسل جدید و تبلیغ معارف و آموزه‌های اسلامی بهره بگیریم.

وی با اشاره به اهمیت مستندهای علمی اعتقادی در جهت تقویت بنیان‌های اعتقادی نسل جوان، عنوان کرد: مستندهای علمی بیشتر میان دانشجویان، طلاب، اقشار فرهیخته، نخبگان و رهبران فکری جامعه طرفدار دارند؛ بنابراین از حساسیت بیشتر و تأثیر عمیق‌تر و پایدارتری برخوردارند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: امروز جای خالی سریال‌های علمی- قرآنی یا علمی- اعتقادی در مقابل سیل سریال‌های خانوادگی، عاشقانه، اجتماعی و غیره احساس می‌شود، چرا که این مستندها می‌توانند پاسخگوی نیاز‌های روز باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برزو اظهار داشت: ما می‌توانیم از مستندهای علمی به ویژه مستند‌های تفسیری که حاصل تلفیق مستندهای علمی روز و تفاسیر معتبر قرآن کریم است، برای ترویج اعتقادات عالمانه و متفکرانه در میان مردم به ویژه قشرهای تأثیرگذار جامعه استفاده کنیم.

وی با اشاره به تولید مستند تفسیری «سیر آفاقی»، افزود: مهم‌ترین هدف تولید مجموعه مستند تفسیری سیر آفاقی، ایجاد ارتباط فکری و علمی با قشر جوان، مومن و فرهیخته جامعه است که هم دغدغه دین و هم سودای علوم روز را دارند. حاصل این پیوند، رشد و تعمیق ایمان، اخلاق، ارزش‌ها و باورهای دینی افراد جامعه است.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه به دو کاربرد مستند سیر آفاقی اشاره کرد و گفت: امروز غرب برای القای فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای خود، بسیاری از ارکان الحاد، خرافه و فساد را به نام «مستند علمی» در مراکز فرهنگی و علمی ترویج می‌دهد که یکی از مهمترین ابزارهای این تهاجم فرهنگی، فرضیه‌های علم فیزیک و اختر- فیزیک است و متأسفانه گاهی شاهدیم که برخی ندانسته و ناخواسته به پخش و تبلیغ اینگونه مستندها و پراکندن شبهات در جامعه اقدام می‌کنند. لذا ما سعی کرده ایم ابتدا این مطالب را عینا از زبان مدعیان آنها مطرح کنیم و سپس به نقد و پاسخ علمی مناسب بپردازیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برزو افزود: در مستندهای علمی که شبهه و اشکالی مطرح نشده است، کوشیده ایم مطالب علمی را مسیری برای تفکر در طبیعت، سیرآفاقی و رشد معرفت مخاطبان، قرار دهیم که حاصل آن تعمیق و تحکیم مبانی اعتقادی و اخلاقی و تقلیل نا هنجاری‌های فردی و اجتماعی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این مستند به چند سوال اساسی پاسخ داده شده است، از جمله آیا فرضیه‌هایی مثل بیگ بنگ، خلق جهان از عدم، شانس و تصادف و غیره، علمی و صحیح است؟؛ نقد‌ها و اشکالات فلسفی و علمی این فرضیه‌ها چیست؟؛ چگونه می‌توان از علوم تجربی برای رشد اعتقادی و اخلاقی جامعه به ویژه جوانان بهره برد؟؛ راه‌های مطالعه و تفکر چیست؟؛ قرآن چگونه انسان را به سیر در آفاق و تفکر در طبیعت دعوت می‌کند؟ و انسان با مطالعه در طبیعت، به چه اسرار و معارفی می‌رسد؟.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه ساختار این مستند دارای چهار بخش اساسی است، گفت: در ساختار این مستند یک موضوع علمی مانند آغاز جهان، ماده تاریک، شانس، شهاب سنگها، فاصله زمین از خورشید، اندازه زمین و غیره مطرح شده است؛ سپس موضوع مطرح شده با کمک فلسفه، علوم تجربی، آیات و روایات نقد و بررسی شده و در ادامه مسیر تفکر و تامل برای بیننده، با کمک آیات مرتبط تبیین می‌شود و در نهایت نتیجه گیری صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: پنج قسمت از این مستند با توجه به تلاش‌های روزافزون اساتید و برخی از طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام ساخته شده که از هفته آینده روزهای پنجشنبه ساعت 12:30 از شبکه نور صدا و سیمای استان قم پخش می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برزو در پایان از تلاش اساتید و طلاب مرکز علمی حوزوی جامعه الزهرا علیهاالسلام تشکر و قدردانی کرد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱