استاد جامعه الزهرا(س):

فداکاری پرستاران در روزهای کرونایی با تأسی از حضرت زینب(س) فراموش نمی‌شود

ولادت حضرت زینب

استاد جامعه الزهرا(س) گفت: ملت مقاوم ما قطعا همانند قبل از بحران کرونا هم عبور خواهند کرد؛ ولی هرگز فداکاری انسان های ایثارگر و جامعه پرستاری با تاسی از حضرت زینب(س) در این نبرد بزرگ فراموش نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی، خانم معصومه بهرامی با اشاره به روز میلاد حضرت زینب(س) مصادف با روز پرستار، اظهار داشت: در این روز شایسته است از پرستاران فداکار و بی توقعی یاد کنیم که همواره از مهربانی و دلسوزیشان بهره مند بوده ایم. بحران کرونا، یادآور نقش حیاتی این انسانهای فداکار در جامعه است.
وی افزود: این روزها که جهان با همه‌گیری این بیماری مسری و کشنده دست و پنجه نرم می‌کند، پرستاران در شرایطی مشابه با دوران جنگ، مشغول به خدمت هستند. آنها در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به کارند، شیفت‌های طولانی را تحمل می کنند، با خستگی، آسیب‌های روانی و جسمی دست به گریبان هستند و خود را در معرض بیماری قرار می دهند تا از بیماران مراقبت کنند.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: پاداش این امر مقدس، نزد خدا بسیار عظیم خواهد بود. تذکر این نکته لازم است که ملت مقاوم ما قطعا همانند قبل از این بحران هم عبور خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه پرستار کسی است که به رفع نیازهای جسمی و روانی بیمار کمک می کند گفت: پرستاری در اسلام از جایگاه مهمی برخوردار است و تاریخ هزار ساله دارد. شروع پرستاری در اسلام از شروع جنگ های اولیه در صدر اسلام در میادین جنگ ها شکل گرفته است.
بهرامی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی و تعابیر قرآنی، وقتی که پرستار برای جلب رضای پروردگار به یاری انسان نیازمندی می شتابد، گویا او را از مرگ نجات داده و زنده کرده است و طبق آیه32 سوره مائده " وهر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد، ‌چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است".
وی خاطر نشان کرد: روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) هست که حضرت فرمودند: « کسی که یک روز و یک شب پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل (علیه السلام) محشور می کند.پس همچون درخشش برقی از صراط عبور می کند و کسی که در برطرف کردن نیازهای مریض تلاش کند و نیازهای او را برآورد، همانند روزی که از مادر متولد شده است، از گناهان پاک می شود.»
این استاد، با اشاره به گفتاری دیگر از رسول گرامی اسلام (ص) به تأثیر ارزشمند پرستاری از بیمار گفت:«هر کس انسانی را که ناتوانی جسمی دارد یاری کند، خداوند او را در کارهایش یاری می دهد و در قیامت فرشتگانی را می گمارد تا او را در پیمودن مسیر هولناک قیامت و عبور از گودال های آتش کمک کنند، به گونه ای که از سموم آن آسیب نبیند و او را از صراط به سوی بهشت با سلامت و امنیت کامل، گذر می دهند.»
وی ابراز کرد: برپا کردن چادر پرستاری در مسجد پیامبر، توجه و تلاش ویژه آن بزرگوار را نسبت به این وظیفه مقدس نشان می دهد. بعد از جریان جنگ احد، مردم در مسجد به مداوای مجروحان جنگ و پرستاری از آنان می پرداختند. پرستاری، در سیره پیامبران الهی نیز وجود داشته؛ چنان که حضرت یوسف از بیماران در زندان پرستاری و مراقبت می کرد و مورد پرستاری پیامبر گرامی اسلام از بیماران، روایت هایی در تاریخ اسلام دیده می شود.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: در یکی از این روایات حضرت علی (ع) نقل می کند که رسول خدا(ص) شبی از آن حضرت در حالی که بیمار بوده و تب داشتند تا صبح مراقبت کرده و شب را بین پرستاری حضرت علی (ع) و نماز تقسیم کرده اند. این شیوه پسندیده سیره همه معصومین (ع) بوده است. پرستاری حضرت علی (ع) از فاطمه زهرا (ع) نمونه قابل توجهی از این موارد است. آن حضرت خودشان پرستاری از فاطمه (ع) را بر عهده گرفتند و اسماء به ایشان کمک می کرد.
وی با اشاره به پرستاری حضرت زهرا (ع) در طول تاریخ گفت: این بانو نیز در جنگ احد که دندان پیامبر اسلام شکسته شد و کلاهخود بر سر ایشان زخم وارد کرد، خون جراحت پیامبر را شست و جلوی خون ریزی را با خاکستری که با سوزاندن تکه حصیری درست کرده بودند، گرفت.
بهرامی اضافه کرد:در اسلام بسیاری از اصحاب رسول خدا (ص) اعم از زن و مرد، به این کار مقدس اهتمام ورزیده اند."نسیبه" یکی از زنان صدراسلام است که با پیامبر (ص) بیعت کرد. این بانوی بزرگوار بیشتر روزها روزه دار بود و از عبادت خداوند غفلت نمی ورزید. این زن شجاع و با شهامت،‌ در جنگ های احد،‌ حنین، ‌حدیبه و یمامه شرکت داشت و به تیمار مجروحان میپرداخت . وظیفه او، آب‌رساندن  به سربازان و مداوای زخمیان بود.
وی با بیان اینکه حضرت زینب (ع) هم که روز تولدشان روز پرستار نام گرفته، تربیت یافته مکتب اسلام بود گفت:  یکی از سیره های عملی زندگی این بانوی الهی، پرستاری و دست گیری از حال بیماران و درماندگان است. ایشان در واقعه کربلا، پرستار سرافراز نهضت و انقلاب حسینی بود.
 استاد جامعه الزهرا(س) افزود: پرستار بزرگ صحرای کربلا، علاوه بر تقویت روحیه مجروحان و خانواده شهدا به بازماندگان و اطفال رسیدگی میکرد. نقش آن جضرت در پرستاری و حفظ جان حضرت سجاد (ع) در تاریخ اسلام و حفظ امامت بسیار کلیدی و سرنوشت ساز است. حضرت زینب (س) نقش نگهداری از قیام برادر و ابلاغ آن به بشریت را بر عهده داشت .
 وی گفت: حضرت زینب (س) با مجاهدت و قیام شجاعانه خود در برابر طاغوت زمان، آن چنان از قیام امام حسین (ع) دفاع کرد که ‏تا ابد، همانند ایشان نه در مردان و نه در زنان، پیدا نخواهد شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱