مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) عنوان كرد:

تقویت آموزه‌های تربیتی در خانواده با بهره گیری از کلام و سیره حضرت زهرا(س)

حضرت زهرا علیهاالسلام

خانم حسینی گفت: ما باید به تأسی از کلام و سیره حضرت فاطمه(س)، به دنبال تقویت محبت و عاطفه در کانون خانواده باشیم.

به گزارش روابط عمومی، خانم سیده زهرا حسینی با بیان این که یکی از آسیب‌های جدی دنیای معاصر و ارتباطات نوین، ناظر به مساله کاهش روابط عاطفی در خانواده هاست، اظهار داشت: جذبه بالای شبکه های اجتماعی و رسانه‌های ارتباط جمعی باعث ایجاد فاصله بین افراد خانواده شده که این موضوع به شکاف بین نسلی نیز دامن زده است.

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: در این بین یکی از دغدغه های مادران به عنوان کانون محبت‌ورزی و مدیر داخلی خانواده، حفظ روابط عاطفی و تقویت محبت و گرمابخشی به محیط خانه در راستای استحکام بخشی به کانون خانواده است که در این باره لازم است از تعالیم و آموزه های ناب قرآن و اهل بیت(ع) به خصوص سیره نورانی و راهگشای حضرت زهرا(س) مدد بگیریم.

وی همچنین گفت: طبق نظر اندیشمندان و روانشناسان، یکی از مهمترین نیازهای انسان نیاز به محبت است. اگر فرد در کودکی از محبت سیراب نشده باشد، مراحل رشد و تعالی روحی او با مشکل روبرو خواهد شد و با توجه به تأثیر پذیری جسم از روح، در روند رشد جسمی نیز دچار مشکل خواهد شد؛ در واقع سیراب شدن کودک از محبت سبب رشد و خلاقیت کودک و کسب اعتماد به نفس و عزت نفس می گردد، لذا  روش محبت از مهم‌ترین مباحث تربیتی محسوب می‌شود.

استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: خانواده به عنوان اولین محیطی که کودک در آن حضور دارد، مهمترین نقش را در تأمین این نیاز برعهده دارد و در این بین مادر، نقش محوری و مرکزی در سیراب نمودن فرزندان از محبت و برآورده کردن این نیاز کودکان را عهده دار است.

وی افزود: البته باید توجه داشت علاوه بر این که محبت یک نیاز ضروری برای انسان محسوب می شود، روش محبت‌ورزی سبب می‌شود رابطه قلبی و عاطفی بین فرزندان و مادر برقرار شده  و در نتیجه اطاعت پذیری و تربیت سهل الوصول گردد.

حسینی در ادامه با اشاره به فرمایشی از امیرالمومنین علی (ع) در حکمت ۴۷ نهج البلاغه مبنی بر این که "قلب‌های انسان‌ها، وحشی است هر کس به آنها محبت کند به او روی خواهد آورد"، ابراز داشت: بی شک با محبت‌ورزی و ایجاد کانون گرم عاطفی و روابط متقابل، زمینه برای گفتگوی صمیمی فراهم شده و این مساله سبب خواهد شد تا فرزندان از خطر انحراف و جذب در گروه‌ها و همنشینی با دوستان ناباب در امان باشند و در دام محبت‌های ناسالم افراد ناشناس گرفتار نشوند.

وی افزود: بنابر این مسلم است که محبت از اولویت خاصی برخوردار می باشد که این موضوع را ما در زندگی سراسر عشق، سادگی، خلوص و بندگی حضرت زهرا (س) مشاهده می نماییم. برای نمونه با مراجعه به حدیث شریف کساء، می‌توان  نحوه صحبت کردن و پاسخگویی سراسر از عشق و عاطفه‌ی آن حضرت را با حسنین (علیهم السلام) مشاهده نمود که با الفاظی مثل یا "ثمره فؤادی" (ای میوه دلم) و یا "قرة عینی" (ای نور چشمم) فرزندان عزیزش را مورد خطاب قرار می‌دهند که این نمونه‌ برجسته ای از ابراز محبت و عاطفه به فرزندان است.

وی بیان داشت: در روایت دیگری، سلمان فارسی می گوید:" فاطمه(س) نشسته بود. دستاسی در مقابلش قرار داشت که با آن جو آسیاب می کرد. از دسته آن دستاس، خون جاری بود و حسین(ع) در یک گوشه خانه می گریست. سلمان گفت: من بنده آزادشده‌ای هستم. اجازه بده یا جو آسیاب کنم و یا حسین(ع) را برای شما ساکت نمایم. فاطمه(س) فرمود: من برای ساکت کردن بچه بهتر هستم و تو جو را آسیاب کن".

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: از بیان این داستان می توان نتیجه گرفت که وظیفه مادر در ابراز محبت و تربیت فرزند بسیار مهم است و لذا فرد دیگری نمی‌تواند جایگزین این نقش باشد و این مادران زهرایی هستند که باید برای تربیت نسل صالح و یاوران مهدی موعود (ع) تلاش کنند.

وی گفت: البته باید توجه کرد همان گونه که در همه امور اعتدال و میانه روی شرط موفقیت است، در محبت ورزی نیز باید از افراط و تفریط پرهیز شده و اعتدال در محبت ورزی حفظ شود تا به این وسیله بتوان کودکانی صالح و سالم از نظر روحی و جسمی تربیت کرد.

حسینی در خاتمه افزود: البته این محبت باید در مسیر محبت الهی باشد و مراقب بود که سبب وابستگی و دلبستگی در مقابل خداوند تبارک و تعالی نگردد. همان گونه که شیر زنان فاطمی با عشق و محبت، مردانی را پرورش دادند که در زمانی که نیاز بود برای حفظ اسلام جان خود را فدا کرده و با تأسی به سیره اهل بیت (ع) از عزیزترین افرادشان گذشتند تا اسلام باقی بماند.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱