تشریح فعالیت‌های اداره دانش‌آموختگان و مبلغان بین‌الملل جامعه‌الزهرا(س)

حجت الاسلام و المسلمین موسوی تبار 1

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار ضمن تبیین مهم‌ترین فعالیت‌ها و گزارش عملکرد سه ساله اداره دانش‌آموختگان و مبلغان بین‌الملل جامعه‌الزهرا(س)، گفت: از سال 95 تا کنون، 20 عنوان دوره آموزشی با توجه به نیازسنجی‌های هر یک از مناطق و کشورها برگزار شده که یش از سه هزار نفر از دانش‌آموختگان غیرایرانی در این دوره‌ها شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید روح الله موسوی تبار در گفتگو با واحد خبر به تبیین بخشی از فعالیت‌ها و گزارش عملکرد سه ساله اداره دانش‌آموختگان و مبلغان بین‌الملل پرداخت و اظهار داشت: فعالیت‌هایی که در این اداره انجام می‌شود، همه بخش‌ها و واحد‌های مختلف در انجام آن نقش‌آفرین هستند و هدف از این فعالیت‌های مثبت و مفید، حرکت در مسیر تحقق اخلاص در نیت، اتقان در عمل و انصاف در ارزیابی‌ها است.

مدير کل اداره هماهنگی طلاب غيرايرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: واحد مبلغان و واحد دانش‌آموختگان بین‌الملل هر کدام به صورت مجزا از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد و از اسفند 1396، فعالیت این دو واحد تحت مدیریت اداره کل هماهنگی امور طلاب غیرایرانی به صورت ادغام دو اداره با ابلاغ مدیر محترم جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه یافت.

تحصیل طلاب غیرایرانی از بیش از 50 ملیت جهان در جامعه الزهرا علیهاالسلام

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار افزود: بحمدالله فعالیت اداره دانش‌آموختگان بین‌الملل در کشورهای مختلف آثار و برکاتی داشته است که از جمله به فعالیت بانوان در ساحتهای مختلف شامل مدیریت مراکز علمی، تدریس در مراکز علمی، پژوهش و تحقیق، تألیف کتب و مقالات، ترجمه، تبلیغ و پاسخ به شبهات، هنر و رسانه می‌توان اشاره کرد.

وی به مهم‌ترین فعالیت‌های اداره دانش‌آموختگان و مبلغان بین‌الملل در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از فعالیت‌های این اداره، ساماندهی امور تبلیغی طلاب و دانش‌آموختگان غیرایرانی بود.

مدير کل اداره هماهنگی طلاب غيرايرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان کرد: تا کنون، طلاب غیرایرانی از بیش از 50 ملیت در جامعه الزهرا علیهاالسلام تحصیل نمودند.

شرکت بیش از سه هزار دانش‌آموخته غیرایرانی از کشورهای مختلف در 20 عنوان دوره در طول چهار سال گذشته

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار در ادامه به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه دانش‌آموختگان اشاره کرد و ابراز داشت: از سال 95 تا کنون حدود 20 عنوان دوره آموزشی با توجه به نیازسنجی‌های هر یک از مناطق و کشورها برگزار شده است.

وی یادآور شد: دوره کارورزي پاسخ به شبهات وهابیت، مهدویت، مقتل‌شناسی، فن مناظره، آموزش آنلاین احکام کاربردی در عرصه بین‌الملل، اصول و فنون مشاوره، روش فرزندپروری، فقه کاربردی، دوره قواعد فقهیه، تبلیغ مهدویت در فضای مجازی،  تقویت ایمان جوانان و تبلیغ در غرب به زبان انگلیسی از جمله عناوین دوره‌ها در این بازه زمانی بوده است.

مدير کل اداره هماهنگی طلاب غيرايرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: بیش از سه هزار نفر از دانش‌آموختگان غیرایرانی در این دوره‌ها شرکت کردند و برخی از دوره‌ها به دلیل استقبال دانش‌آموختگان چند بار برگزار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار همچنین به برگزاری دوره شش ماهه آنلاین و آفلاین تربیت مربی قرآن ویژه اساتید حوزه هند اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره 130 نفر از اساتید حوزه شرکت کردند و در نهایت، حدود 14نفر به عنوان مربی برگزیده شدند. این دوره با همکاری معاونت آموزش برگزار شد.

وی در ادامه تصریح کرد: این اداره در وضعیت خاص یکسال اخیر، به صورت مستمر برنامه‌های خود را  به صورت مجازی همچنان ادامه داده است؛ همچنین اداره دانش‌آموختگان بین‌الملل با ارسال پیام و ایمیل در مناسبت‌های مذهبی، مکالمه تلفنی و ملاقات حضوری، ارتباط مستمر با دانش‌آموختگان داخل و خارج از کشور دارد و فعالیت‌ها و درخواست‌های علمی و فرهنگی آنان پشتیبانی و رسیدگی می‌شود.

برگزاری همایش‌های دانش‌آموختگان بین‌الملل در ایران و کشورهای مختلف

مدير کل اداره هماهنگی طلاب غيرايرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام به برگزاری هـمايـش‌ها و نشسـت‌های داخـلی و خارجی اشاره کرد و یادآور شد: چهارمین همايش دانش‌آموختگان بین‌الملل جامعه الزهرا علیهاالسلام با موضوع «مهدویت» مصادف با میلاد امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در سال 1396 با حضور56 نفر از دانش‌آموختگان بین‌الملل مقیم خارج از کشور از 19 کشور جهان و 78 نفر دانش‌آموختگان بین‌الملل مقیم ایران از 13 کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار افزود: در این همایش، سه محور اصلی بحث امامت و مهدویت با رویکرد اقامه عدل و داد، مسائل راهبردی جهان اسلام با رویکرد بصیرت‌افزایی و توان‌بخشی تحلیلی و فقه معشیت خارج ازکشور به منظور حل معضلات و مشکلات مبتلابه زندگی تبیین و بررسی شد.

وی اضافه کرد: در حاشیه این همایش، برنامه‌های فرهنگی و علمی شامل زیارت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه علیهاالسلام و اماکن مذهبی، برگزاری 45 ساعت کلاس در موضوعات یاد شده؛ برگزاری 5 نشست‌ تبادل تجربه دانش‌آموختگان و گفتگو با اساتید و مسئولان؛ دیدار با مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید و بازدید از مراکز علمی و فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.

مدير کل اداره هماهنگی طلاب غيرايرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام به برگزاری همايش فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان لبنانی در نبطيه لبنان اشاره کرد و گفت: این همایش سال 1397 با حضور 80 نفر از دانش‌آموختگان جامعه الزهرا علیهاالسلام در نبطیه لبنان برگزار شد و شامل برنامه‌های مختلفی مانند سخنرانی مدیر و معاون آموزشی جامعه الزهرا علیهاالسلام و نیز ارائه ایده‌ها، تجربیات، پیشنهادات و انتقادات فارغ التحصیلان و نیز بازبینی و رسیدگی به نقایص احتمالی پرونده تحصیلی فارغ‌التحصیلان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار، برگزاری همايش فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان هند در لکهنو هند را از دیگر برنامه‌های این اداره برشمرد و افزود: گردهمایی دانش‌آموختگان بین‌الملل جامعه الزهرا علیهاالسلام به مدت 4 روز از 25 تا 28 بهمن 1397 با حضور صد نفر از دانش‌آموختگان کشور هند در جامعه الزهرا علیهاالسلام شهر لکهنو برگزار شد.

وی ادامه داد: در این همایش برنامه‌های مختلف اجرا شد و برکات و دستاوردهای ارزشمندی داشت، از جمله کارگاه آموزشی معارف فاطمی، کارگاه پاسخ به سؤالات فقهی، پرسش و پاسخ اعتقادی، آموزشی و مهارتی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، مصاحبه پذیرشی از 42 نفر از متقاضیان تحصیل در قم، ديدار‌ با مسئولان فرهنگی و بازديد از مؤسسات علمی و فرهنگی و مراکز مذهبی و تاریخی و تحکيم ارتباطات دانش آموختگان با جامعه الزهرا و پشتيبانی محتوای تبليغی انجام شد.

پشتیبانی علمی فرهنگی دانش‌آموختگان بین‌الملل

مدير کل اداره هماهنگی طلاب غيرايرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه به پشتیبانی علمی – فرهنگی دانش‌آموختگان بین‌الملل اشاره کرد و گفت: در این راستا بسته‌های علمی فرهنگی «مهدویت» شامل: آسیب‌شناسی مباحث مهدوی، ادله عقلی و نقلی مهدویت، حکومت مهدوی، منجی در ادیان، انتظار و وظایف منتظران، فرق انحرافی، سبک زندگی منتظرانه، غرب و مهدویت، روش انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان، برای دانش‌آموختگان ارائه می‌شود.

وی افزود: ارسال نشریه نامه جامعه، ارسال کتب الکترونیکی مورد نیاز به زبان‌های مختلف، جزوات و مقالات مورد نیاز، ارسال405 جلد کتاب به زبان‌های مختلف به مراکز علمی خواهران دانش‌آموخته در 13 کشور، تأمین و ارسال محتواهای تبلیغی و تدریسی، ارسال جداول آموزشی جامعه الزهرا علیهاالسلام (مختص مدیران مدارس) جهت تطبیق دروس و ارسال پیام و ایمیل در مناسبت‌های ملی، مذهبی و جهت اطلاع‌رسانی از دیگر برنامه‌های پشتیبانی علمی و فرهنگی این طلاب است.

اعزام مبلغان بین‌الملل به مراکز علمی فرهنگی داخل و خارج از کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار به اعزام مبلغان بین‌الملل جهت تبلیغ علوم و معارف دینی اشاره کرد و گفت: مبلغان بین‌الملل در مناسبت‌های گوناگون بنا به درخواست مردمی یا نهادها و مراکز مختلف داخل و خارج کشور از جمله دانشگاه‌ها، مدارس و غیره به مراکز فرهنگی سراسر کشور و یا خارج از کشور اعزام می‌شدند و بحمدالله تاثیر مثبتی داشته است.

مدير کل اداره هماهنگی طلاب غيرايرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: در طول سه سال گذشته، 925 طلبه غیرایرانی از 34 ملیت  به مناطق  ایران و کشورهای مختلف اعزام شدند. در خصوص اعزام مبلغ به خارج از کشور، این اداره با نهادها و موسسات همسو هماهنگی و هم افزایی لازم را داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار گفت: همچنین برخی از مبلغان غیرایرانی به همایش‌های مختلف دعوت می‌شوند، به عنوان نمونه، در سال 1397 و به درخواست دانشگاه صداوسیما 20 نفر از مبلغان در سال 1397 و 30 نفر در سال 1398 به همایش حکمت مطهر که در این دانشگاه برگزار شد اعزام شدند؛ یکی از اهم برنامه‌های این همایش، گفتگو و ارائه نظرات مبلغان غیرایرانی در خصوص شخصیت و اندیشه شهید مطهری(ره) بود.

ارائه طرح بلاغ برای ساماندهی وضعیت مبلغان بین‌الملل

مدير کل اداره هماهنگی طلاب غيرايرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه به برگزاری گردهمایی و نشست مبلغان غیرایرانی اشاره و عنوان کرد: در طول سه سال گذشته، بیش از هزار و صد طلبه غیرایرانی در نشست‌های هم‌افزایی و گردهمایی‌های مختلف مبلغان در مناسبت‌های مختلف شرکت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار در ادامه سخنان خود، به برخی فعالیت‌های اداره دانش‌آموختگان بین‌الملل اشاره کرد و ابراز داشت: ارائه طرح بلاغ به شورای تخصصی امور طلاب غیرایرانی برای ساماندهی وضعیت مبلغان بین‌الملل، همکاری فرهنگی با برخی دانشگاه‌های خارج از کشور در قالب ارسال 76 عنوان به زبان‌های فارسی و انگلیسی و اردو، همکاری در اجرای طرح سراج طلاب اندونزیایی، ارائه طرح سامانه سفیر و بانک جامع اطلاعات مبلغان و دانش‌آموختگان بین‌الملل از جمله فعالیت‌های این اداره بوده است.

وی همچنین به همکاری و ارائه طرح تربیت مشاور بین‌الملل به مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام، تدوین طرح‌های مختلف از جمله طرح همایش دانش‌آموختگان، طرح همایش‌های منطقه‌ای، طرح همایش دانش‌آموختگان اندونزی و همکاری در برگزاری گردهمایی امین‌های خانواده طلاب غیرایرانی با حضور 125 نفر اشاره کرد.

مدير کل اداره هماهنگی طلاب غيرايرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: تعامل و همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم و برگزاری جلسه هم‌انديشی با معاونت فرهنگی و رئيس امور بانوان مجمع جهانی اهل بيت عليهم‌السلام از دیگر اقدامات این اداره بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبار در پایان سخنان خود یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی در تاریخ 27 مهر 1389 فرمودند: «حوزه، طلاب و فضلای غيرايرانی بدانند که آنها در ايران اسلامی غريبه نيستند. شما حتّی مهمان هم نيستيد، شما صاحب خانه‌ايد؛ شما فرزندان عزيز من هستيد»؛ این سخن رهبر فرزانه انقلاب مدظله‌العالی، جایگاه طلاب و مبلغان غیرایرانی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آیات شریفه 45 تا 47 سوره مبارکه احزاب، «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً* وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً* وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللّهِ فَضْلاً کَبِیراً» اظهار امیدواری کرد تا همه بتوانیم از سراج منیر و چراغ روشنایی‌بخش که به وجود پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم تفسیر شده است بهره‌مند شویم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱