دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه:

ارسال ۸۰۴ کتاب و پایان نامه به همایش کتاب سال حوزه

حجت الاسلام حاجی مقیمی

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی گفت: در طول ۲۱ سال گذشته همایش کتاب سال حوزه ۱۹ هزار کتاب و پایان نامه سطح ۴ و دکتری و در همایش بیست و دوم ۸۰۴ کتاب و پایان نامه به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه و چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه که در مدرسه علمیه معصومیه در قم به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در طول  ۲۱ سال گذشته ۱۹ هزار کتاب و پایان نامه سطح ۴ و دکتری به دبیرخانه ارسال و ۸۷۰ اثر در طی ادوار گذشته مورد تجلیل قرار گرفتند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: ۸۰۴ کتاب و پایان نامه به بیست و دومین همایش ارسال شده است که بیشترین آثار ارسالی در ارتباط با کلام، فقه و اصول و کمترین  آثار در گروه مدیریت بود.

وی ادامه داد: در بررسی های اولیه ۱۵۹ اثر به مرحله دوم راه یافتند که از این تعداد ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر و ۲۵ اثر شایسته تحسین بوده است.

دبیر همایش بیان داشت: محورهای همایش آسیب های اجتماعی، علوم اسلامی و ایران، سبک زندگی، زن و خانواده و بیانیه گام دوم بود که ۱۰۹ اثر در محورهای ویژه و ۲۱ کتاب و ۸۸ پایان نامه در این رابطه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی گفت: از کشورهای مختلف دارای اثر هستیم که ۵ اثر از نویسندگان خارجی است.

وی بیان داشت: پایان نامه های سطح چهار، ۱۳۸ عنوان در ۱۴ گروه علمی است و این بخش به دلیل ویروس کرونا با استقبال کمتری مواجه بوده و در همین رابطه ۱۲۹ مقاله علمی از  ۴۷ نشریه به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۴ مقاله برتر شدند.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه افزود: از نظر آثار راه یافته  به مرحله دوم، آثار علمی پژوهشی ۷۷ درصد، علمی ترویجی ۸ درصد فرهنگی تبلیغی ۲.۵ درصد بوده است.

وی بر تولید آثار گروهی علمی ترویجی از سوی حوزویان تأکید کرد و بیان داشت: وضعیت کتاب علمی پژوهشی دارای رتبه خوب، علمی ترویجی هم در رده بندی خوب است. پایان نامه نیز دارای رشد نسبی مثبتی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی گفت: در گروه فقه و اصول بیشترین آثار و در گروه کلام همواره اگر چه آثار زیادی تولید می شود، ولی در دست یابی به رتبه های برتر ناکام بوده است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه افزود: در بخش بین الملل بیشترین اثر علوم اجتماعی و کلام و عتبه مقدسه حسینی توانسته با یک اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر و یک اثر شایسته تحسین یکی از مراکز برتر قرار گیرد.

دبیر همایش  بیان داشت: ۳۲ درصد آثار ارسالی در رده علوم انسانی اسلامی است و علوم اسلامی پیشتاز رسیدن به مرحله پایانی هستند، همچنین ۵۲ درصد از آثار برتر علوم اسلامی انسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی گفت: در بخش مقالات ۴ مقاله برتر بوده و این مقالات از نظر محتوایی در سطح متوسط قرار می گیرد و به همین دلیل مقالات علمی پژوهی در دست یابی به مرزهای دانش با مشکل مواجه هستند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱