استاد حوزه و دانشگاه در سلسله‌نشست‌های بصیرت افزایی «مهدویت» مطرح کرد:

تبیین برخی شگردهای جریان‌های انحرافی مهدویت

حجت الاسلام علیزاده موسوی

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با بیان اینکه عامل اصلی جریان‌های انحرافی مهدویت، جهل جامعه است، به بیان برخی شگردهای جریان‌های انحرافی مهدویت پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی در دومین نشست از سلسله نشست‌های بصیرت افزایی «مهدویت» که از سوی اداره کل امور فرهنگی جامعه الزهرا علیهاالسلام به صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: در جلسه گذشته به علل انحراف مهدویت اشاره کردیم این که چرا ما شاهد موج انحرافات هستیم و یا چرا افرادی ادعای مهدویت کردند، همچنین عواملی را هم مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس میز تخصصی وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی قم اظهار داشت: بحث دیگری که وجود دارد و ما امروز به آن می‌پردازیم، روش‌های جذب جریان‌های انحرافی مهدویت است، چون باید روش‌ها هم مثل آموزه مهدویت جذاب باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی تصریح کرد: موضوع مهدویت جذاب است، زیرا دنیای بدون ظلم و ستم را ترویج می‌دهد، ظلم و ستم را ریشه کن می‌کند و دلیل سوم آن، شوق دیدار حضرت با توجه به روایات است.

وی بیان داشت: با توجه به آنچه که از قبل هم به آن اشاره شد، عواملی چون قدرت‌طلبی، عوامل سیاسی، بی‌ثباتی جامعه از نظر اقتصادی، جهل و نادانی و غیره به انحرافات مهدویت دامن می‌زند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل بحث امروز، با توجه به روایات، بهره‌برداری از آموزه دینی یعنی استفاده از عقاید دینی مردم است، گفت: برخی از شگردها در عوام شکل می‌گیرد و از آن جایی که جنبه دینی ندارد، بعضی از مردم که در سطح سواد پایینی هستند و با حوزه دین آشنایی کمی دارند، از روی جهل و نادانی جذب این فضا می‌شوند.

وی یادآور شد: فردی به نام علی محمد باب که ادعای بابیت کرد، زمانی که در مناظره‌ای شرکت کرده بود حتی در خواندن قرآن هم اعراب‌ها را اشتباه می‌گفت؛ پس این فرد چگونه می‌تواند مانع رشد انحرافات شود؟؛ زمانی که اندیشه‌ها در بستر جهل قرار بگیرند، افراد جاهل جذب این شگردها می‌شوند. بنابراین در بحث مهدویت ابتدا باید جامعه را ایمن کنیم تا جذب این امور نشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در ادامه به برخی از شگردهای جذب مردم توسط مدعیان ظهور اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از شگردها استفاده از آموزه‌های دینی برای پیش بردن اهدافشان مثل دعانویسی است، به عنوان مثال می‌توان به فردی به نام کاظمینی که ادعای نزدیکی با امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را داشت، اشاره کنیم، او حتی در سرحد مهدویت هم پیشرفت، این فرد اذکاری را به مردم سفارش می‌کرد تا مشکلشان حل شود، مثلاً برای رفع درد گوش از آیه اذن الی اذن استفاده می‌کرد و می‌گفت که هر کس این آیه را بخواند، درد گوشش خوب می‌شود، در صورتی که این آیه در باب قصاص بوده است.

وی افزود: عریضه‌نویسی از دیگر شگردهای مدعیان مهدویت است، از آنجایی که در روایات عریضه‌نویسی وجود دارد، افرادی که ادعای ارتباط با امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را دارند، سفارش می‌کنند که عریضه بنویسید تا ما آن را خدمت آقا بدهیم که همین امر باعث انحراف می‌شود.

رئیس میز تخصصی وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به معجزه‌سازی، گفت: برخی مدعیان چون علاقه عوام نسبت به این موضوع را می‌دانستند و از طرفی پیامبران نیز برای اثبات حقانیت خویش از معجزه استفاده می‌کردند، ادعای معجزه می‌کردند اما در عمل قادر به انجام ادعایشان نبودند‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی بیان داشت: افرادی مثل احمدبن‌الحسن و غیره که مدعی بودند ما از مزار حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اطلاع داریم، مزار ایشان کنار قبر امام حسن علیه‌السلام هست، در صورتی که این تنها ادعا بود و ما در روایات داریم که قبر حضرت زهرا علیهاالسلام جزء نوامیس اهل بیت علیهم‌السلام است، یعنی قرار نیست که تا زمان ظهور حضرت مشخص شود، پس قابلیت اجرایی ندارد.

وی همچنین خواب و رویا را از دیگر شگردهای مدعیان مهدویت عنوان کرد و افزود: در واقع تمام افرادی که جذب این امور می‌شوند، توده افراد بی‌سواد و جاهل هستند. افرادی مثل مهدی سودانی، غلام احمدخان قادیانی و غیره که برای تأیید مهدویت از عنصر خواب استفاده می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: گاهی نیز این افراد از نفوذ قدرت ماورایی مثل اجنه و یا ترفندهای ماورایی استفاده می‌کردند، مثلاً به افراد می‌گفتند تا ۴۰ روز فلان ذکر یا عمل را انجام بده و بعد چون این کار برای آن فرد عادت می‌شد، می‌گفتند که خواب می‌بینی؛ در صورتی که چون ذهن درگیر آن موضوع شده، احتمال خواب دیدن طبیعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به شگرد نسب‌سازی، بیان کرد: برخی افرادی با توجه به اسم و نسب و استفاده از روایات تقطیع شده، ادعای مهدویت می‌کردند، در صورتی که اگر اصل آن را مورد بررسی قرار می‌گرفت، به دروغین بودن آن پی می‌بردند.

وی اضافه کرد: مقابله با علم و علما از دیگر شگردهای مدعیان است؛ افراد مدعی به شدت علما و فقها را طرد می‌کردند، چون می‌دانستند اگرمردم جذب علم آل‌محمد شوند، دروغ‌هایشان برملا می‌شود و رسوا خواهند شد، پس علما را رقیب خود می‌دانستند؛ مثل میرزا حسینعلی نوری، علی یعقوبی و غیره، گاهی اوقات هم به لقب‌سازی برای خودشان تکیه می‌کردند مثل قرةالعین که خانم بود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در آخر به یک واقعیت واحد باید اشاره کرد و آن اینکه عامل اصلی در بستر انحرافات، جهل جامعه است؛ اگر ما بتوانیم دانش مهدویت را رشد دهیم، جایی برای انحراف باقی نمی‌ماند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱