پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی»

نوری همدانی

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پیام مکتوب به نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی» با محوریت الگوی سوم زن ایرانی، تصریح کرد: امروز زنان و بانوان در تمام ابعاد باید خود را در تراز انقلاب اسلامی قرار دهند و الحمدلله در نسل سوم بانوان انقلاب این چنین است.

 به گزارش روابط عمومی، نشست «زن تراز انقلاب اسلامی» صبح امروز با پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد. متن پیام معظم له به این نشست بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم و تسلیت شهادت امام کاظم علیه السلام و تبریک عید سعید مبعث مکتب حیات بخش اسلام که کامل ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنان پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شان و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شان والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه های جهادی، آموزشی، پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

مگر نه این است که انقلاب پرشکوه اسلامی با الهام از پیام دین، تحولی عمیق در عرصه احقاق حقوق زنان پدید آورده و بجای استفاده ابزاری از وجود زنان، به تبیین جایگاه رفیع آنان در زمینه های مختلف جهادی، علمی، اقتصادی و اجتماعی پرداخت؟

ولی متاسفانه هنوز در گوشه و کنار جهان سخنانی که حاکی از درست پی نبردن به منطق اسلام در رابطه با شان و منزلت رفیع بانوان است شنیده می شود.

در فرهنگ اسلامی و ایرانی زنان همیشه خوش درخشیدند به عنوان نمونه  از آغاز واقعه تحریم تنباکو و نهضت مشروطه که سرآغاز نهضت های اسلامی است، زنان چادری حضور جدی در جامعه داشتند و دوشادوش مردان بلکه جلوتر از آنها در عرصه اجتماع حرکت کرده اند.

در تاریخ آمده است که خانم های چادری جلوی کاخ ناصرالدین شاه آمده و از فتوای میرزای شیرازی حمایت کردند. در واقعه گریبایدوف نیز بانوان مسلمان چادری نقش اساسی داشتند.

وقتی وکلای مجلس ایران تصمیم گرفتند تسلیم اولتیماتوم روس شوند، 300 زن خشمگین با اسلحه زیر چادرها وارد پارلمان گردیدند و در حالی که روبندهای خود را بالازده بودند به وکلا اعلام نمودند اگر شما تسلیم خواست قدرتهای خارجی بشوید و در کشور خود را بی آبرو کنید ما تمام شما را نابود خواهیم کرد و بلاخره قیام این زنان چادری مسلح، وکلا را مرعوب کرد و نتوانستند سیاست روس را عملی کنند.

می دانیم که زنان ایرانی با حجاب و چادر خود انقلاب را پیش بردند و در تمام قیام ها و تظاهرات در برابر دشمنان اسلام، همین زنهای چادری در حرکت بودند و همین ها در 8 سال جنگ تحمیلی، جبهه ها را پشتیبانی کردند، حتی به اسارت در آمدند و مدتی در اسارت به سر بردند.

و از یک نگاه، انقلاب اسلامی با چادر به دنیا صادر شد. همیشه در همه فیلم ها و تصویرها که دنیا از انقلاب نشان می دهد انبوهی از زنان چادری را دوشادوش مردان جهادگر در حرکت می بینیم و روی همین اصل است که اکنون میل به استفاده از چادر و حجاب در کشور های اسلامی و حتی غیراسلامی افزایش یافته است .

خواهران با حجاب همواره دوشادوش برادران جهادگر بودند. اینکه در کلمات امام خمینی رضوان الله تعالی علیع با تاکید و تکرار، تقدیر و تشکر فراوان از برادران و خواهران برای قیام انقلاب می بینیم منظور همان خواهران با حجاب است برای نمونه ملاحظه کنید: «من این چهره های نورانی و مصمم را هر وقت می بینم، این چهره های نورانی مسلمانان متعهد را هر وقت مشاهده می کنم، غرق سرور و مباهات می شوم. شما برادران جوان و خواهران امید ملت هستید. نهضت را شما جوانان، خواهران و برادران با نثار خون خودتان به پیش بردید. انقلابی کردید که در دنیا بی نظیر یا کم نظیر بود. انقلاب اسلامی انقلاب گروهی است که متعهد به اسلام بودند. من هرجا باشم خدمتگزار همه هستم و آنقدر خدمتی که از من بر می آید دعاست و در حق شما جوانان، برادران و خواهران دعا می کنم. من امیدوارم که شما جوانان، خواهران و برادران همانطور که از اول نهضت با کوشش، این انقلاب بزرگ را تحقق بخشیدید از این به بعد هم با وحدت کلمه و با اتکا به خدای تبارک و تعالی این نهضت را ادامه دهید.»

امروز زنان و بانوان در همه ابعاد باید خود را در تراز انقلاب اسلامی قرار دهند و الحمدلله در نسل سوم بانوان انقلاب این چنین است.

بنده لازم می دانم از همه عزیزان برگزار کننده این همایش که با عنوان «زن تراز انقلاب اسلامی» گام برداشته اند تشکر نمایم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

حسین نوری همدانی».

تصویر خبر

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱