عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران

جریان نخبه انقلابی باید در جامعه پیشرفت کند

علاسوند

علاسوند گفت: زن تراز انقلاب اسلامی شخصیت متضلعی است که یک ضلع آن بی تردید مسئله اولویت‌های خانوادگی است، یک ضلع دیگر زن تراز انقلاب اسلامی، فهم و آگاهی‌های سیاسی و بینش اجتماعی است و ضلع دیگر مسئله، حضور فعال زن در اجتماع است.

به گزارش روابط عمومی، خانم فریبا علاسوند امروز (سه شنبه، 19 اسفند) در نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی» با محوریت الگوی سوم زن ایرانی که از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام با همکاری سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانبون کشور و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قم در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، عنوان کرد: یکی از موضوعات درباره زن تراز انقلاب اسلامی این است که این موضوع، دچار بحران مفهومی و آموزه ای است.

لزوم توجه به بحران مفهومی «زن تراز انقلاب اسلامی»

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند که زن تراز انقلاب مقصد را به ما نشان می‌دهد که به کجا باید برسیم، اما این موضوع در اندیشه بدنه متدینین دچار بحران مفهومی شده است.

علاسوند یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) زمانی که بساط انقلاب را مفتوح کرد، از همان ابتدا تا کنون مسئله زنان و انقلاب در نظر حضرت امام یک مسئله استراتژیک بود. پیش از انقلاب که حضرت امام تشویق می‌کردند که زنان در انتخابات شرکت نکنند، فرمایش حضرت امام این بود که شاه ملعون می‌خواهد از شما استفاده کند،رأی شما را بخرد، ایمان شما را بگیرد و اسلام شما را بگیرد.

وی ادامه داد: عده ای از شاگردان امام، کتاب «زن و انتخابات» را تألیف کردند و فرمایش امام را تئوریزه کردند و با استناد به آیه قرآن کریم استدلال کردند که شرکت زنان در انتخابات و رأی دادن، اشتباه است، اما این با دکترین امام قرابت نداشت و امام چنین منظوری نداشتند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: آن زمان شرایطی که از نظر سیاسی اجتماعی وجود داشت و قصد و نیتی که شاه از حضور زنان در انتخابات داشت، باعث مخالفت حضرت امام بود، پس از انقلاب اسلامی، حضرت امام فرمودند زن باید به صحنه بیایند و اگر نگویم نقش زنان بیشتر است، کمتر نیست.

علاسوند افزود: آن زمان طیفی از شاگردان امام گفتند زنان کار خود را در پیروزی انقلاب انجام دادند و حالا باید در خانه بمانند، وقتی حضرت امام شنیدند ناراحت شدند و فرمودند این حرف‌ها چیست، زنان باید در همه کارهای کشور ورود کنند، همان امام که حجاب را بر سر زنان نهاد و همان امام که به جمع شدن بساط فحشا و فساد فتوا داد و همت نهاد، فرمود زنان باید در جامعه فعالیت کنند.

وی بیان داشت: حضرت امام به زنانی که به مدرسه رفاه آمده بودند، فرمودند که به حکومت بر مبنای ولایت فقیه رأی دهید که همین حکومت است که حق طلاق قضایی را به شما می‌دهد، حضرت امام در اینجا زنان را به طلاق تشویق نکردند، بلکه منظور ایشان این بود که این حکومت نوعی از مدیریت اجتماعی است که زنان در دفاع از قانون و قانون گذاری حق دارند و تکریم شخصیت زن در تشکیلات اندیشه حضرت امام بود.

زن تراز انقلاب اسلامی شخصیت متضلعی است که یک ضلع آن بی‌تردید مسئله اولویت‌های خانوادگی است

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: همین سخنان حضرت امام(ره) خیلی طوفانی تر از سوی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی تکرار شد. رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در همه این سال‌ها در قالب نظریه درباره زنان سخنانی فرمودند. اما سخنان رهبر فرزانه انقلاب در دولت‌های مختلف، متفاوت بوده است، چنانچه دولتی مستقر می‌شود که خانواده گرا نیست و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به عنوان حاکمیت می‌فرمایند الان مسئله خانواده است، گاهی دولتی مستقر می‌شود که خیلی خانواده گرا است و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره حق و حقوق زنان و فعالیت آنان در جامعه سخن می‌گوید.

علاسوند بیان داشت: زن تراز انقلاب اسلامی شخصیت متضلعی است که یک ضلع آن بی تردید مسئله اولویت‌های خانوادگی شامل ازدواج بهنگام، فرزندآوری، همسرداری و غیره است به صورتی که خانواده احساس غنای عاطفی کند، هیچ فقیهی پیدا نمی کنید که بگوید جوان لازم نیست خانواده تشکیل دهد.

فهم سیاسی و بینش اجتماعی، ضلع دیگر شخصیت یک زن تراز انقلاب اسلامی است

وی تأکید کرد: خانواده گرایی در این شرایط و تأثیر زن و مرد در خانواده، شاه بیت این الگو و زن تراز انقلاب است. نه به این معنا که اگر دختری ازدواج نکرد، همه خسارت‌های دنیا و آخرت را به او نسبت دهیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: ازدواج و فرزندآوری واجب نیست، اما از مستحبات موکد هستند و جامعه اسلامی با این دو تداوم پیدا می‌کنند و از اولویت‌های بی بدیل هستند، اما گاهی، از ازدواج به گونه ای صحبت می‌کنیم که جوانان مجرد تصور می‌کنند که راه دیگری برای تقرب الی الله وجود ندارد.

علاسوند در ادامه با بیان اینکه یک ضلع دیگر زن تراز انقلاب اسلامی، فهم سیاسی و بینش اجتماعی و آگاهی‌های سیاسی است، اظهار داشت: ضلع دیگر مسئله زن تراز انقلاب اسلامی، بانوی مؤثر و دارای بینش در حوزه اجتماعی و سیاسی است. فردی که به درد حوزه اسلام ولایی می‌خورد، فردی دارای بینش و فرهیختگی سیاسی اجتماعی است.

حضور فعال زن در اجتماع از اضلاع شخصیتی زن تراز انقلاب اسلامی است

وی اضافه کرد: ضلع دیگر مسئله، حضور فعال زن در اجتماع است. گاهی فرد بینش دارد و در سر بزنگاه‌ها تصمیم درست می‌گیرد، گاهی نیز علاوه بینش سیاسی، اصولا در روند سیال و حرکت اجتماعی خود فعال است؛ به عنوان مثال گاهی فعال اجتماعی است، گاهی داوطلب در مسائل خیریه است، گاهی به ایتام رسیدگی می‌کند و یا در سطوح کلان خدمات منحصر به فرد انجام می‌دهد.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: در ادله دینی ما و رهبران معصوم ما و رهبران انقلاب هیچ جایی ندیدم که متعرض شغل زنان باشند، اما متأسفانه در بدنه مذهبی‌ها و انقلابی ‌ها که می‌رسیم، برخی افراد که لیدر بدنه اجتماعی هستند، سلیقه‌های خود را به خورد جامعه اسلامی می‌دهند و مشروعیت حضور زنان در جامعه و تحصیل و شغل زنان را زیر سوال می‌برند.

حضور و فعالیت زنان در جامعه و تحصیل زنان از جمله دستاورد انقلاب اسلامی است

علاسوند یادآور شد: حضور و فعالیت زنان در جامعه و تحصیل زنان از جمله دستاورد انقلاب اسلامی است و ما به آن افتخار می‌کنیم و همین مسائلی که نقاط روشن و دستاورد انقلاب هستند، توسط برخی زیر سوال برده می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر تربیت فرزندان ناصحیح باشد می‌گویند به خاطر اشتغال زنان است. اگر بحران جمعیتی پیش بیاید می‌گویند به خاطر اشتغال زنان است. اما مشکل این است که ما به موازات اینکه تحصیل را مهم کردیم، ازدواج را مهم ندانستیم و عده ای خودخواسته این فرایند را تغییر دادند و در بین بهترین و جوان ترین نسل ما کمترین ازدواج رخ داد. ما مهارت ارتباط زنان شاغل با مردان را آموزش ندادیم و طلاق افزایش یافت، این‌ها همه خلاها هستند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: یک جامعه بی سواد و غیرفعال خوب نیست، نگذاریم این بحران مفهومی اتفاق بیفتد. در جریان غیردینی، یک خانم درس می‌خواند، مسئول می‌شود، مدیر می‌شود، از سوی دیگر، بچه‌های انقلابی‌های ما خانه نشین و خانه دار می‌شوند، بعد چه اتفاقی می‌افتد؟؛ بنده به عنوان یک زن از خانه ماندن لذت می‌برم، به امر خانه داری اهمیت می‌دهم، خانه داری را دوست دارم اما فعالیت اجتماعی هم دارم.

جریان نخبه انقلابی باید در جامعه پیشرفت کند

علاسوند بیان داشت: بخش زیادی از انسان‌ها حوصله ندارند چند وجهی بار بیایند، اما همیشه جریان نخبگی و پرتلاش وجود دارد، اجازه بدهید که در این تنوع، جریان نخبه انقلابی پیشرفت کند، نسل ما که نوجوانی و جوانی را در انقلاب طی کردیم با آن مدل امام خو گرفتیم و سعی کردیم به جای دو انسان زندگی کنیم، این نسل ازدواج بهنگام داشتند، فرزند آوردند، فعالیت اجتماعی دارند و به صورت مجاهدگونه چند عرصه را مدیریت می‌کنند.

وی با اشاره به نخستین سالگرد درگذشت مرحومه خانم دکتر رهبر، نماینده مردم تهران در مجلس و حاجیه خانم داودی از اساتید و عضو هیئت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام، عنوان کرد: خانواده هر دو بزرگوار تأکید داشتند که ایشان برای خانواده کم نگذاشتند در عین حال در عرصه‌های اجتماعی فعالیت داشتند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: این مدل، مدل استثنایی انقلاب اسلامی است که داریم مخدوش می‌کنیم. در کشورهای دیگر عجیب است که بانویی هم درس خوانده، هم ازدواج کرده، فرزند دارد و کار هم می‌کند، در کشورهای دیگر می‌گویند یا کار و یا خانواده.

علاسوند اضافه کرد: در کشورهای دیگر برای اینکه از ظرفیت زنان استفاده کنند و مشکل جمعیتی را حل کنند، یارانه مادری دارند و حمایت‌های زیادی می‌کنند.

وی با اشاره به ایجاد بحران ذهنی و احساس گناه دادن به زنان شاغل، تصریح کرد: امروز وضعیت کشور خاص است و خانواده‌ها باید به دختران و پسران جوان کمک کنند تا جمعیت کشور افزایش پیدا کند و ما از این بحران عبور کنیم، اما در شرایط معمولی و نرمال، دستاوردهای امام انقلاب را مخدوش نکنید.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱