مدیر جامعه‌الزهرا(س) در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی سراج:

وظیفه مبلغان، ابلاغ رسالات الهی به مردم است

مدنی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با تصریح بر اینکه تبلیغ رسالت‌های الهی، راه نجات از مشکلات دنیوی است، گفت: وظیفه مبلغان، تبلیغ رسالات الهی است نه رسالات شرق و غرب.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در دوره آموزشی سراج که از سوی اداره آموزش دوره‌های کوتاه مدت نورالهدی ویژه مبلغات استان آذربایجان شرقی برگزار شد، عنوان کرد: دوره‌های کوتاه مدت جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها به بانوان غیرایرانی اختصاص داشت که با زبان محلی خودشان از جمله انگلیسی، عربی و غیره برگزار می‌شد، اما در تصمیم گیری‌های اخیر، این دوره‌ها توسعه یافت و برای بانوان داخل کشور هم برگزار می‌شود.

تبلیغ، ارث انبیا برای ما طلبه‌ها است

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: این دوره، نخستین دوره ویژه بانوان ایرانی است که در یکی از بهترین فرصت‌های زمانی بین دو عید و در ایام مبارک ماه ذی الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت خود را برای کاروان هم‌پای قافله سید الشهداء علیه‌السلام به سمت و سوی محرم و عاشورا و کربلا آماده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: افتخار ما این است که مبلغ هستیم و ما این تبلیغ را به عنوان ارث انبیا برای خود قائلیم.

وی ادامه داد: خداوند متعال ابتدا خطاب به انبیای الهی امر به تبلیغ کرد، چنانچه در آیه 67 سوره مائده می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ؛ اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن»؛ در ادامه این مسیر، این پرچم به دوش اولیای الهی و ائمه معصومین علیهم‌السلام قرار گرفت و در ادامه این رسالت به دوش علمای روحانی و شاگردان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفت که تبلیغ کنند.

تبلیغ رسالت‌های الهی، راه نجات ما از مشکلات دنیوی است

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به آیه 39 سوره احزاب، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالت‌های الهی می‌کردند و (تنها) از او می‌ترسیدند و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: بزرگترین افتخار ما این است مبلغ باشیم و راه نجات دنیای ما از همه مشکلات، تبلیغ رسالت‌های الهی است.

وظیفه مبلغان، تبلیغ رسالات الهی است نه رسالات شرق و غرب

وی در ادامه یادآور شد: ما در انجام وظیفه تبلیغی، نیاز به سه رکن اساسی داریم که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است ؛ از جمله بنا به آیه قرآنی، وظیفه مبلغان، تبلیغ رسالات الهی است نه رسالات شرق و غرب.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: گاهی تمام سخنان یک مبلغ تحت تأثیر یک مکتب و اندیشه غربی است؛ منافات ندارد که از علم شرق و غرب استفاده کنیم، اما وظیفه ما، ابلاغ رسالات الله به مردم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با تصریح بر اینکه ما باید به محتواهای تبلیغی توجه ویژه داشته باشیم، افزود: برخی علما و بزرگان ما بدون مطالعه بالای منبر نمی رفتند، اگر بدون مطالعه، سخنی بگوییم، مسئول خواهیم بود.

حقیقت تبلیغ، رسالات‌الله و پوسته تبلیغ، مهارت است

وی با بیان اینکه پس از فهم دین به امر تبلیغ بپردازیم، ادامه داد: پیام و محتوای تبلیغ، روح و کالبد دارد که روح و حقیقت تبلیغ، رسالات الله و پوسته تبلیغ، مهارت است.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «ما هیچ رسولی نفرستادیم، مگر آن‌که به لسان قومش صحبت می‌کرد»؛ بدین معنا که ارتباط برقرار می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: اگر مبلغ نتواند ارتباط مؤثری با مخاطبان خود برقرار کند، نمی تواند رسالات الهی را به مخاطبان خود برساند.

وی با بیان اینکه مهارت تبلیغ، آموختنی است، گفت: منبر رفتن برای کودکان سخت‌تر از منبر رفتن برای بزرگان است که برای این امر، باید هنر ارتباط با کودکان را بیاموزیم.

اخلاق ارتباط با مخاطب یکی از ارکان تبلیغ است

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه یادآور شد: نخستین دوره آموزشی سراج، غالبا مهارتی است و در این دوره، مهارت‌های ارتباط با مخاطب به صورت فشرده آموزش داده می‌شود که باید تمرین کرد تا مهارت به دست بیاید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه محتوا و مهارت دو رکن تبلیغ هستند، سومین رکن تبلیغ را اخلاق ارتباط با مخاطب عنوان کرد و اظهار داشت: قلب مبارک پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اقیانوس علوم بی پایان متصل به علم خداوند است و آن حضرت در محتوای تبلیغ کم و کاستی نداشتند، همچنین آن حضرت دارای مهارت تبلیغی بودند و افرادی که دارای فطرت پاک بودند، در نگاه اول دلباخته حضرت می‌شدند.

وی با اشاره به آیه 159 سوره آل عمران که «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ؛ به (برکت) رحمت الهی، در برابر مردم نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند»، تصریح کرد: مبلغ علاوه بر داشتن محتوا و مهارت‌های تبلیغی باید اخلاق ارتباطی با مردم را هم داشته باشد، در غیراین صورت موفق نخواهد بود.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اهمیت تواضع در این مسیر و بیان روایت حضرت عیسی علیه‌السلام و شستشوی پای حواریون، تأکید کرد: مبلغ، طلبه و استاد اگر علم اول و آخر را داشته باشد، اما در درون تصور کند که از مخاطب بهتر است، سخنان او اثر نخواهد داشت.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱