مدیر جامعه‌الزهرا(س) در گردهمایی «طلایه‌داران تبلیغ زینبی»؛

بانوان مبلغ، سربازان و سرداران جبهه فرهنگی هستند /لزوم توجه به مهارت سخنوری در تبلیغ

مدنی

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه سخن مبلغان باید قول سدید، محکم و استوار باشد، تصریح کرد: مخاطبان از ما انتظار قول سدید را دارند، بنابراین اگر سخنان ما سدید و برخاسته از وحی و آموزه‌های وحیانی و قرآنی و روایی باشد، تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی روز پنجشنبه در گردهمایی بزرگ «طلایه‌داران تبلیغ زینبی» با حضور مبلغان ویژه دهه اول ماه محرم در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: بانوان مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام قصد دارند در جهاد تبلیغ و هجرت معنوی محرم شرکت کنند و سربازان و سرداران جبهه فرهنگی و رسالت‌گذار رسالت «بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ» باشند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ضمن قدردانی از حضور مبلغان در عرصه تبلیغ امور دینی، اظهار داشت: عنوانی که ما در ماه محرم و ماه مبارک رمضان حمل می‌کنیم، به عنوان مبلغ یاد می‌شود؛ ما سخنران نیستیم و عنوان ما مبلغ دینی است که یک پله بالاتر از سخنران و استادی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: مبلغ به معنای کسی است که مأمور ابلاغ است و پیامی را از یک سو گرفته و حمل کرده و قصد ابلاغ آن به دیگران را دارد.

وی با اشاره به آیه ۳۹ سوره احزاب، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالت‌های الهی می‌کردند و (تنها) از او می‌ترسیدند و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند» که در این آیه، واژه «یخشون» برای مبلغان به کار برده شده است.

لزوم توجه به واژه‌های «قَوْلاً» در آیات قرآنی

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به آیه 67 سوره مائده اشاره کرد که آمده: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛ اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه بلاغ، ابلاغ و تبلیغ چگونه باید باشد، گفت: در قرآن کریم چند بار واژه « قَوْلاً» تکرار شده است که باید به این واژه در قرآن کریم توجه کرد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 70 سوره احزاب می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! تقواى الهى پيشه كنيد و سخن حق بگوييد».

سخن مبلغان باید قول سدید و برخاسته از آموزه های وحیانی و قرآنی باشد

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه سخن مبلغان باید قول سدید، محکم و استوار باشد، تصریح کرد: بانوان که گرمی سخن خود را به نقل خواب و رویا و کم محتوا می‌بینند، بدانند که این قول، قول سدید نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان داشت: مخاطبان از ما انتظار قول سدید را دارند، بنابراین اگر سخنان ما سدید و برخاسته از وحی و آموزه‌های وحیانی و قرآنی و روایی باشد، تأثیرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد: دعا، ختم و نذر اثر دارد، اما همه آنها در دین ما تبیین شده و فوق همه آنها مصلحت خداوند است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بر واژه «قول سدید» تأکید کرد و افزود: ما باید مخاطبان را بر اساس بصیرت دعوت کنیم و نه بر اساس شعر، کشف و کرامت و یا بر اساس ابزارهای دیگری که شاید برای تبلیغ، ابزار کمکی باشد.

مبلغان با سخن نرم وارد عرصه تبلیغ شوند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه به آیه «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‏؛ اما به نرمى با او سخن بگوييد شايد متذكّر شود، يا (از خدا) بترسد» در سوره طه اشاره کرد و گفت: سخن مبلغ باید «قَوْلاً لَيِّناً» یعنی سخن نرم باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: امروز زمینه تبلیغ برای شما فراهم شده و شما مبلغان به سراغ دل‌های مشتاق حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام می‌روید؛ بنابراین با سخن نرم وارد عرصه تبلیغ شوید.

وی با اشاره به اینکه قول خشن روی قلب‌ها می‌لغزد، اما قول لین بر قلب‌ها می‌نشیند، تأکید کرد: فرمایش امام حسین علیه‌السلام یکی از اوج‌های عاشورا بود، هر لحظه بهانه‌ای پیش می‌آید تا امام حسین علیه‌السلام با سخنرانی و به هر شیوه‌ای، سپاه دشمن را به سوی بهشت روانه کنند که در این مسیر، حربن یزید ریاحی و چند تن از سپاه دشمن به امام حسین علیه‌السلام پیوستند.

سخن مبلغ باید بلیغ و رسا باشد/لزوم توجه به مهارت سخنوری در تبلیغ

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه به آیه کریمه «أُولئِكَ الَّذينَ يَعْلَمُ اللَّهُ ما في‏ قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ في‏ أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَليغاً؛ آنها كسانى هستند كه خدا، آنچه را در دل دارند، مى‏داند. از (مجازات) آنان صرف نظر كن! و آنها را اندرز ده! و با بيانى رسا، نتايج اعمالشان را به آنها گوشزد نما» در سوره نساء اشاره کرد و گفت: سخن مبلغ باید بلیغ و رسا باشد.

وی با بیان اینکه شیوه سخن گفتن در تبلیغ باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: امید است وضعیت تبلیغ در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با توکل بر خدا و عنایت حضرت زهرا علیهاالسلام و برگزاری دوره‌های مهارتی به مستوای شایسته خود برسد که برای رسیدن به این هدف، ما نیازمند مهارت‌های تبلیغ هستیم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه ورود و خروج سخن تبلیغ باید مناسب باشد تا مؤثر واقع شود، بر لزوم توجه به واژه‌های «قولا کریما»، «قولا معروفا» و «قولا میسورا» در قرآن کریم تصریح کرد.

وظیفه مبلغان، دفاع از انقلاب و ارزش‌های اسلامی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تأکید کرد: اگر تبلیغ با عنایت حضرت حق تعالی و لطف حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بر اساس قول سدید، بلیغ، معروف و لیّن باشد، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی در پایان بیان داشت: وظیفه ما دفاع از انقلاب و ارزش‌های اسلامی است؛ بنابراین در بحث‌های سبک ساده‌ای که دیگران موضع دارند و ممکن است آثار تبلیغ ما را بی‌اثر کند و در عین حال سخن ما بر آنها تأثیر ندارد، وارد نشوید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱