در کارگاه «نحوه مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در فضای سایبری» مطرح شد:

راه حلی که اروپا درباره سواد رسانه‌ای به آن رسیده، در ایران کارساز نیست

خرم نژاد

خرم نژاد تصریح کرد: ما درباره فضای مجازی باید به این موضوع توجه کینم که در زمین دشمن هستیم و تبدیل آن به زمین خودی کار آسانی نیست.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، ابراهیم خرم نژاد روز پنجشنبه در کارگاه «نحوه مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در  فضای سایبری» که در حاشیه گردهمایی بزرگ «طلایه‌داران تبلیغ زینبی» با حضور مبلغان ویژه دهه اول ماه محرم در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: امروز فرزندان، خانواده و اجتماع ما درگیر فضای مجازی هستند.

این پژوهشگر رسانه در این کارگاه به مباحث  و موضوعاتی درباره فضای مجازی و اینترنت پرداخت و به سؤالاتی چون در فضای مجازی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، اینترنت در دنیا چه فضایی دارد، فضای رسانه ای دنیا چگونه است و در آینده چه خواهد شد و اینکه در آینده با چه تکنولوژی‌هایی روبرو هستیم، پاسخ گفت.

کارشناس صدا و سیمای استان قم اظهار داشت: امروز موضوع فضای مجازی در همه حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد، تربیت و غیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

54 درصد مردم دنیا به اینترنت دسترسی دارند/ ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 69 درصد است

خرم نژاد با اشاره به فرق فضای مجازی و رسانه ها، گفت: امروز پای فضای مجازی بر شبکه‌ها متمرکز شده و آنچه که از شبکه‌ها می‌دانیم و عموم مردم با آن کار می‌کنند، اینترنت است.

وی به آمارهای جهانی اینترنت اشاره کرد و افزود: بر اساس آماری که مخابرات کشورهای دنیا می‌دهد، آمار اینترنت در کشورهای مختلف نشان داده می‌شود.

پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی ادامه داد: طبق آخرین آمار، جمعیت دنیا بیش از 7 میلیارد نفر است که 54 درصد به اینترنت دسترسی دارند و در خاورمیان 250 میلیون نفر هستند که 64 درصد به اینترنت دسترسی دارند.

خرم نژاد تصریح کرد: ایران، 82 میلیون نفر جمعیت دارد که ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 69 درصد است و در واقع ایران بالاترین ضریب نفوذ واقعی اینترنت را دارد و هم به لحاظ جمعیتی بیشترین جمعیت استفاده از اینترنت را دارد.

وی با بیان اینکه ما تأثیرگذارترین کشور در خاورمیانه در موضوع اینترنت هستیم، اظهار داشت: صاحبان فضای مجازی، میزان جابجایی اطلاعات ما در اینترنت را رصد می‌کنند و همواره تعداد استفاده‌کنندگان از اینترنت، تعداد وب سایت‌های دنیا، تعداد ایمیل‌هایی که رد و بدل می‌شود، تعداد سرچ‌ها و تعداد اطلاعات بارگذاری شده در شبکه‌های اجتماعی رصد و تحلیل می‌شوند.

همه اطلاعات ما در اینترنت ذخیره می‌شود / همه اعمال و رفتار ما در اینترنت درحال ضبط و تحلیل است

پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی به تاریخچه اینترنت اشاره کرد و با بیان اینکه همه آنچه که در اینترنت وجود دارد ذخیره می‌شود، گفت: همه اطلاعات ما در اینترنت ذخیره می‌شود، در اینترنت تک تک جستجو ها، صفحات مشاهده شده شما، اکانت‌های شخصی افراد، اطلاعات خرید و فروش، اطلاعات ثبت نام در اینترنت و غیره به صورت آرشیو ذخیره می‌شود و بر اساس این داده ها، شخصیت افراد شناسایی می‌شود.

خرم نژاد با تصریح بر اینکه همه اعمال و رفتار ما در اینترنت درحال ضبط و تحلیل است، تأکید کرد: در فضای مجازی حتی احساس و عکس‌العمل افراد در برابر اخبار و وقایع رصد می‌شود.

وی به تاریخچه و سطح درگیری افراد در فضای مجازی را تبیین کرد و یادآور شد: این تکنولوژی در آینده‌ای نه چندان دور به بدن ما نزدیک می‌شود و در آینده ای نه چندان دور، ما شاهد اتصال شبکه‌ها و مدل‌های مختلف مدیا به بدن انسان هستیم.

امروز بحث مغز مجازی در مراکز علمی مطرح است

پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه امروز بحث مغز مجازی در مراکز علمی مطرح است، نسل‌های آینده فناوری را تشریح کرد و در ادامه افزود: در ابتدای ظهور شبکه‌های اجتماعی معتقد بودیم که این شبکه‌ها به شدت فرهنگ ما را تغییر می‌دهد، اما به مرور زمان، شبکه‌های اجتماعی زیادی در فضای مجازی گسترش یافته و متحول تر از شبکه های اجتماعی نخستین هستند.  

خرم نژاد بیان داشت: افراد در فضای مجازی به مرور زمان، حوصله خواندن را از دست می‌دهند و به دنبال مطالب فشرده هستند.

وی بیان داشت: در فضای مجازی که ما حضور داریم، ابزار و وسایلی وجود دارد که قابلیت حذف آنها را نداریم.

سیاست فیلترینگ، سیاست غلطی نیست و در همه جای دنیا استفاده می‌شود/ ما می‌توانیم در فضای مجازی تأثیرپذیر و تأثیرگذار باشیم

کارشناس صدا و سیمای استان قم به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: سیاست فیلترینگ، سیاست غلطی نیست و در همه جای دنیا استفاده می‌شود، اما به این معنا نیست که می‌تواند حذف کند؛ بلکه بازه زمانی است و فرصتی ایجاد می‌کند تا مدیران و افراد جامعه برای تهدیدها و آسیب‌های آن چاره‌ای بیندیشند.

خرم نژاد تأکید کرد: ما در این فضا حضور داریم و باید در این فضا زندگی کنیم، بنابراین ما می‌توانیم در فضای مجازی هم تأثیرپذیر و هم تأثیرگذار باشیم.

وی به راه‌اندازی پویش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و تأثیر این پویش‌ها بر افکار جامعه اشاره کرد و در ادامه گفت: تک تک ما می‌توانیم به شیوه‌های مختلف، این فضا را کنترل کنیم و با توجه به ساختاری که دارد، از آن بهره مند شویم و در عین حال ضربه پذیر هم نباشیم.

ما در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در زمین دشمن هستیم

این پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی تصریح کرد: ما درباره فضای مجازی باید به این موضوع توجه کینم که در زمین دشمن هستیم و تبدیل آن به زمین خودی کار آسانی نیست.

راه حلی که اروپا درباره سواد رسانه‌ای به آن رسیدند در ایران کارساز نیست

خرم نژاد افزود: امروز نسلی در اختیار ما است که در این فضا بزرگ می‌شود و باید به او بیاموزیم که با این فضا چه کند و چگونه در این فضا زندگی کند.

وی تصریح کرد: امروز سؤالات زیادی درباره فضای سایبری وجود دارد که برای آنها جواب و راهکارهای زیادی هست؛ راه حلی که اروپا درباره سواد رسانه‌ای به آن رسیدند در ایران کارساز نیست.  

این پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اینکه تربیت بر اساس سن فرق می‌کند، یادآور شد: ابزارهای رسانه‌ای کودکان در سنین مختلف متفاوت است و روش‌های آن نیز متفاوت است که باید به این موضوع توجه ویژه داشت.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱