در کارگاه «روش پاسخگویی به شبهات محرم و عاشورا» عنوان شد:

مبنای برخی شبهات، تأثیر افکار ماتریالیستی است /برای پاسخگویی به شبهه در زمین حریف بازی نکنید

صادقی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی با تأکید بر اینکه برای پاسخگویی به شبهه در زمین حریف بازی نکنید، گفت: حریف می‌گوید که دنیا اصل است، شما در پاسخ به شبهه باید مبنا را تغییر دهید و برای تغییر این مبنا باید انسان ساز باشید.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین صادقی روز پنجشنبه در کارگاه «روش پاسخگویی به شبهات محرم و عاشورا» که در حاشیه گردهمایی بزرگ «طلایه‌داران تبلیغ زینبی» با حضور مبلغان ویژه دهه اول ماه محرم در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: امروز شبهات و سؤالات بسیار زیاد است و حتی ناملایمات اجتماعی گریبانگیر ما است و ما باید مراقب باشیم.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه طلبگی و تبلیغ یکی از سخت ترین کارها است،  تصریح کرد: ارزش کار خود را بدانید تا سختی‌های این مسیر برای شما آسان شود.

وی افزود: هر گاه خسته شدید به روایت امام باقر علیه‌السلام توجه کنید که شخصی از حضرت پرسید: آیا رهانیدن اسیر مؤمن از دوستانمان  از چنگ یک ناصبی که می‌خواهد او را با سخنانش گمراه کند بهتر است یا رهانیدن اسیری از چنگ [کفار] اهل روم؟؛ حضرت فرمودند: تو اول بگو بدانم اگر مردی از نیکان در حال غرق شدن باشد و گنجشکی نیز در آن لحظه در حال غرق شدن باشد و قادر به نجات هر دوی آنها نباشد، در این صورت کدام یک را باید نجات دهد؟ آن فرد گفت: همان فردی که از نیکان است را باید نجات دهد. آنگاه امام فرمودند: بُعد و دوری و فاصله این دو که پرسیدی از دره عمیق مابین این دو یعنی فضیلت نجات دادن اسیری مؤمن را از چنگ ناصبی بدنفسی که می‌خواهد اغوا کند و به ضلالت بیندازد و آخرتش را تباه سازد با آنکه به دست کفار مردم اسیر گردد؛ نجات اولی اما نجات از دین و آبرو و حفظ آخرت و رستگاری است و نجات دومی نجات از مال و جان تنهاست؛ چه ناصبی دشمن مال و جان و دین و فضیلت است؛ کافر دشمن فقط جان و مال است و نجات کسی که روحش اسیر نابخردی و ضلالت است، افضل است از کسی که جسمش اسیر دشمن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی بیان کرد: در گذشته ناصبی‌ها عقاید جوانان را مورد تهدید قرار می‌دادند و امروز تکفیری‌ها و وهابی‌ها اقدام به ایجاد شبهات می‌کنند.

وی تصریح کرد: این سفر تبلیغی را با هیچ سفری عوض نکنید، زیرا به واسطه تبلیغ خود می‌توانید انسان را از مرگ ابدی نجات دهید.

پاسخ به شبهه، فن و مهارت بسیار پیچیده‌ای است

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به معرفی کتاب ها، سایت‌ها و نرم افزارها در حوزه پاسخ به شبهات پرداخت و در ادامه اظهار داشت: یکی از اشتباهات ما این است که تصور می‌کنیم ابتدا باید شبهه را بخوانیم و بعد پاسخ دهیم، در حالیکه این روش اشتباه است.

وی با بیان اینکه پاسخ به شبهه یک فن و مهارت بسیار پیچیده است، گفت: یک شبهه ممکن است چند جواب داشته باشد و شاید شما لازم باشد که به هر یک از مخاطبان خود جواب متفاوتی بدهید.

مبلغان باید مخاطب شناس باشند /لزوم تولید محتوا توسط مبلغان / مبلغان برای پاسخ به شبهه باید مبنا را بشناسند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی تصریح کرد: ما باید مخاطب شناس باشیم تا بتوانیم پاسخ درستی به مخاطبان خود بدهیم؛ همچنین ما باید مولد باشیم و برای پاسخگویی به شبهات، تولید محتوا داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شما برای پاسخ به شبهه باید مبنا را بشناسید، به چند شبهه اشاره کرد و افزود: مبنای برخی شبهات، تأثیر فلسفه اومانیست و تکثیر افکار ماتریالیستی بر جامعه دینی ما است؛ ما حتی در اسم گذاری فرزندان خود از فلسفه های دیگر متأثر هستیم، به همین خاطر باید مبنا را بشناسیم.

مبنای برخی شبهات، تأثیر افکار ماتریالیستی است

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به فیلم‌هایی که در صدا و سیما پخش می‌شود، اشاره کرد و گفت: در برخی از این فیلم‌ها دائما فکرهایی را القا می‌کند از جمله حق الناس را برجسته نشان می‌دهند و یا تنها به موضوعات اخلاقی می‌پردازد که همه اینها، گذاشته شدن اخلاق به جای دین است.

وی تصریح کرد: در جامعه ای که اخلاق مهم و اصل شد و وقتی برجسته می‌شود، مناسک و دین از ارزش می‌افتد؛ زیرا مبنا در اینجا افکار ماتریالیستی است.

برای پاسخگویی به شبهه در زمین حریف بازی نکنید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی با تأکید بر اینکه برای پاسخگویی به شبهه در زمین حریف بازی نکنید، گفت: حریف می‌گوید که دنیا اصل است، بسیاری از مبلغان، پاسخ به شبهات خود را در زمین حریف می‌دهند و می‌خواهند که عزاداری به درد دنیای مردم بخورد و کاری به آخرت ندارد، حال آنکه نگاه شما باید به مبنا باشد.

وی ادامه داد: شما در پاسخ به شبهه باید مبنا را تغییر دهید و برای تغییر این مبنا باید انسان ساز باشید.

مبلغان به مبنا و ریشه شبهه توجه کنند

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با تصریح بر اینکه مبلغان به مبنا و ریشه شبهه توجه کنند، گفت: ما باید بدانیم سرشاخه یک شبهه چیست؛ ریشه بسیاری از شبهات در عزاداری‌ها به اصل فهم امام و اصل تشیع برمی‌گردد و ما باید امام را به مخاطبان خود بشناسانیم تا بتوانیم شبهه را از آنان دور کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از شبهات را نباید بر بالای منبر بیان کرد، عنوان کرد: ما باید این مبنا را درست کنیم که همه چیز اگر رنگ و بوی خدایی بگیرد، ارزشمند است و اگر شما به فقرا کمک کنید، اگر خداوند اصل نباشد ارزشی ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی تصریح کرد: اولین وظیفه ما این است که از دین جدا نشویم، دومین وظیفه ما دفاع از اصل انقلاب اسلامی است، ما در پاسخ به شبهه باید از دین، عدالت و شعارهای اصلی انقلاب دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه طلبه‌ها از بطن مردم هستند، تأکید کرد: ما توجیه را نمی‌پذیریم، همچنین تضعیف نظام، خیانت است بنابراین در پی تضعیف نظام هم نیستیم؛ ما باید از آزادی بیان و انتقادها استقبال کنیم و در عین حال به این مسائل هم توجه کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱