روش تربیتی شهید قدوسی از زبان همسر

جامعه

سرکار خانم طباطبایی با بیان اینکه شهید قدوسی نسبت به تربیت فرزندان و احترام به آنها به ویژه فرزند دختر بسیار اهتمام داشت اظهار داشت: با این حال هیچگاه نسبت به انجام امور شرعی فرزندان را تحت فشار نمی گذاشت بلکه سعی می‌کرد با عمل خود، ایشان را به انجام این امور تشویق کند که البته این روش بسیار موثر هم بود.

سرکار خانم طباطبایی با بیان اینکه شهید قدوسی نسبت به تربیت فرزندان و احترام به آنها به ویژه فرزند دختر بسیار اهتمام داشت اظهار داشت: با این حال هیچگاه نسبت به انجام امور شرعی فرزندان را تحت فشار نمی گذاشت بلکه سعی می‌کرد با عمل خود، ایشان را به انجام این امور تشویق کند که البته این روش بسیار موثر هم بود.

 

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم طباطبایی، همسر شهید آیت‌الله قدوسی در مراسم گردهمایی فارغ‌التحصیلان مکتب توحید با بیان اینکه شهید قدوسی بسیار دقیق و منظم بود گفت: ایشان مقید بود به گونه ای زندگی کند که مورد رضایت خداوند سبحان باشد، از این رو همواره زنگی‌اش خدایی بود.

وی ادامه داد: گاهی که منزل علامه طباطبایی می رفتیم ایشان دو زانو روبروی علامه و نزدیک در ورودی می نشست و از ایشان سوالاتی می کرد که پاسخش در زندگی ما هم کارآیی داشت و اصرار داشت که ما هم به این مباحث گوش دهیم.

همسر شهید قدوسی با اشاره به اینکه ایشان بسیار اهل شعر بود، افزود: ادب را خیلی رعایت می کرد به گونه ای که هرگز نزد علامه غیر از دو زانو ننشست و هیچگاه علامه ایشان را بدون لباس روحانیت ندید. ایشان همواره می گفت استاد برای من کمتر از پدر نیست.

وی خاطر نشان کرد: من در تمام زندگی حتی یک خلاف واقع یا حتی دروغ مصلحتی از ایشان ندیدم. همواره می گفت هیچ چیز مثل دروغ انسان را بدبخت نمی کند.

صبیه علامه طباطبایی با بیان اینکه شهید قدوسی نسبت به تربیت فرزندان و احترام به آنها به ویژه فرزند دختر بسیار اهتمام داشت اظهار داشت: با این حال هیچگاه نسبت به انجام امور شرعی فرزندان را تحت فشار نمی گذاشت بلکه سعی می کرد با عمل خود، ایشان را به انجام این امور تشویق کند که البته این روش بسیار موثر هم بود.

 وی ادامه داد: ایشان به فرزندان بسیار محبت می کرد ولی مخالف لوس کردن بچه ها بود. حتی در مورد فرزند دختر معتقد بود باید کارهای مختلف منزل را به مروز زمان یاد بگیرد.

سرکار خانم طباطبایی بیان داشت: شهید قدوسی بسیار فعال بود و خیلی کار می کرد، با این حال مدرسه حقانی که راه افتاد سرش بسیار شلوغ شد به گونه ای که یکساعت قبل از اذان صبح به مدرسه می رفت و بر تحصیل و تزکیه طلاب نظارت دقیق داشت.

وی ادامه داد: ایشان می گفت بهترین وقت آدم زمانی است که کاری نداشته باشد و با همسرش بنشیند، چایی بخورد و صحبت کند. اما خودش تا هنگام شهادت هیچگاه فرصت این کار را نیافت. در طول 27 سال زندگی مشترک با ایشان در قم حتی یک جمعه هم فرصت نکردیم که برای تفریح و گردش به خارج قم برویم.

همسر شهید قدوسی از علاقه وافر ایشان به مطالعه گفت و افزود: ایشان بسیار مقید بود که به فقرا کمک کند و چون شهریه نمی گرفت و از املاکی که از پدرشان مانده بود زندگی را اداره می کرد، هر ماه بخشی از درآمدشان را برای چند خانواده فقیر کنار می گذاشت و به تدریج به آنها کمک می کرد.

وی بیان داشت: ایشان نسبت به بیت المال و وجوهات شرعی بسیار حساس بود به گونه ای که در ساعات حضورش در مدرسه حقانی و مکتب توحید حتی یک لیوان آب هم نمی خورد. حتی یک روز که من به مکتب توحید رفته بودم، خواهران از باغچه آنجا کمی سبزی خوردن چیدند و به من دادند، وقتی سبزی‌ها را  به منزل بردم ایشان عصبانی شد و گفت آنها را برگردان.

 سرکار خانم طباطبایی خاطر نشان کرد: شهید قدوسی هیچگاه از کسی هدیه قبول نمی کرد. یکبار شهید بهشتی به ایشان گفته بود چرا هدیه قبول نمی کنی در حالی که هدیه پاک ترین روزی است. ایشان در جواب گفته بود نمی توانم از یک نفر قبول کنم و از دیگری قبول نکنم، اگر قبول کنم نمی توانم خواسته هایشان را اجابت نکنم.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱