استاد حوزه در هفتمین روز مراسم دهه اول محرم تصریح کرد:

حیات ما در پرتو حیات اهل بیت(ع) معنا پیدا می‌کند

نوری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با بیان اینکه حیات ما در پرتو حیات اهل بیت(ع) معنا پیدا می‌کند، گفت: اهل بیت علیهم‌السلام همواره در زندگی دارای ایمان، یقین و مراتب بالای توحید بودند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی اکبر نوری روز سه شنبه در هفتمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم که با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، عنوان کرد: رسم خوبی است که هر یک از روزهای دهه اول محرم به نام یکی از شهدای کربلا نامگذاری شده تا بهتر بتوانیم حق این بزرگواران را ادا کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه همواره یادآور زندگی اهل بیت علیهم‌السلام باشیم، به فراز «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» در زیارت عاشورا تصریح کرد: ما باید چگونه باشیم که حیات ما حیات نبوی، علوی، فاطمی، حسنی، حسینی و حیات مهدوی باشد و چگونه زندگی کنیم که نهایت زندگی مرگی باشد که آن مرگ و انتقال از این عالم، شبیه انتقال از عالم پیامبر و آل پیامبر علیهم‌السلام باشد.

شخصیت حضرت علی اکبر علیه‌السلام و دیگر بنی هاشم در ابهام باقی مانده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با اشاره به اینکه روز هشتم محرم به نام حضرت علی اکبر علیه‌السلام نامگذاری شده است، یادآور شد: روایات زیادی درباره ائمه معصومین علیهم‌السلام وجود دارد و ما تقریبا شناخت اجمالی از این اولیای الهی داریم، اما درباره بقیه بنی هاشم از جمله حضرت علی اکبر علیه‌السلام شناخت چندانی نداریم.

وی با بیان اینکه شخصیت حضرت علی اکبر علیه‌السلام و دیگر بنی هاشم در ابهام مانده است، گفت: ما تنها می‌دانیم که شخصیت‌هایی چون حضرت علی اکبر علیه‌السلام از اولیای بزرگ الهی بودند و مقامات بلندی را طی کردند و ویژگی‌های شخصیتی این بزرگواران در زمان ظهور و یا در قیامت شناخته می‌شود.

اهل بیت علیهم‌السلام، ذوب و محو در پروردگار متعال هستند

استاد حوزه در ادامه بیان داشت: اهل بیت علیهم‌السلام، ذوب و محو در پروردگار متعال هستند و اراده ای غیر از اراده پروردگار متعال ندارند؛ ایشان به درجه ای رسیدند که هر چه خداوند متعال برای آنان بخواهد، می‌پسندند و شکایت نمی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری تصریح کرد: اهل بیت علیهم‌السلام به مقام توحید رسیدند و در اوج معرفت هستند و دارای کمالاتی هستند که دیگر انبیا و اولیای الهی دارای چنین مقاماتی نیستند.

اهل بیت علیهم‌السلام به مقام اخلاص در توحید رسیدند

وی به شخصیت‌هایی چون حضرت عباس، حضرت علی اکبر، حضرت سکینه، حضرت قاسم و حضرت زینب علیهم‌السلام اشاره کرد و یادآور شد:  حضرت زینب علیهاالسلام در قتلگاه فرمودند خدایا این قربانی را از آل پیامبر قبول کن»؛ حضرت زینب کبری علیهاالسلام در واقعه عاشورا متحمل مصیبت‌های زیادی شدند اما ایمان، یقین و مراتب بالای توحید، آن حضرت را اینگونه محکم می‌کند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امام سجاد علیه‌السلام به حضرت زینب علیهاالسلام خطاب کردند: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة‏؛ اى عمّه! شما الحمدللّه بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با تصریح بر اینکه اهل بیت علیهم‌السلام به مقام اخلاص در توحید رسیدند و غیر خدا، کسی را نمی‌بینند، عنوان کرد: حضرت زینب علیهاالسلام پس از واقعه کربلا در مجلس عبیدالله بن زیاد و در مواجهه با طعنه عبیدالله که گفت: «دیدی خدا با برادرت چه کرد؟»، فرمودند: «ما رأیت الا جمیلا».

وی در ادامه بیان داشت: در سرزمین ثعلبه هنگام ظهر امام حسین علیه‌السلام اندکی خوابید و وقتی بیدار شدند و چند بار فرمودند: «انالله و انا الیه راجعون و الحمدلله رب العالمین»، حضرت علی اکبر علیه‌السلام فرمودند: «ای پدر، چرا حمد خدا به جا آوردی و «انا لله و انا الیه راجعون»؛ حضرت فرمودند: در خواب هاتفی را دیدم که می‏گفت: شما به شتاب می‏روید و مرگ شما را با شتاب به بهشت می‏برد. حضرت علی اکبر علیه‌السلام که چنین سخنی را از پدر شنید گفت: پدر جان مگر ما بر حق نیستیم؟ امام حسین علیه‌السلام فرمود: آری به خدا قسم ما بر حق هستیم. علی اکبر عرضه داشت در این صورت ما از مرگ باکی نداریم و امام حسین علیه‌السلام که از استقبال فرزندش شاد شده بود بیان داشت: فرزندم خدا به تو جزای خیر دهد.

یقین به خداوند، عامل آرامش در زندگی است

استاد حوزه تصریح کرد: سخنان حضرت علی اکبر علیه‌السلام شبیه سخنان حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام است؛ یعنی یکی از خصوصیات حیات پیامبر و آل پیامبر علیهم‌السلام این است که در همه مسائل مادی و معنوی یقین داشتند؛ ما هم باید در همه مسائل به یقین برسیم، یعنی ما باید با دعا و توسل و زحمت از خداوند بخواهیم که هم در مسائل مادی و هم معنوی یقین داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری تأکید کرد: اگر ما یقین پیدا کنیم که روزی ما دست خداوند متعال است، غم روزی نمی‌خوریم.

برنامه زندگی اهل بیت علیهم‌السلام در کلام امام صادق علیه‌السلام

وی در ادامه بیان داشت: از امام صادق علیه‌السلام سؤال کردند که برنامه زندگی شما چیست؟ آن حضرت فرمودند: «رکن زندگی ما این است که یقین داریم که آن اعمال صالح که باید انجام دهم، کسی به جز خودم انجام نمی دهد؛ یقین کردم خداوند همواره مرا تحت نظر دارد، لذا حیا بر من غالب شد که مخالفت امر خداوند متعال نکنم؛ یقین کردم که برای احدی امکان ندارد که آن رزق و روزی که خداوند برای من مقدر کرده، بخورد؛ همچنین یقین کردم که روزی می‌میرم و خود را دائما آماده مرگ کردم».

استاد حوزه افزود: برخی همکاران و هم صنفی‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و به یکدیگر حسادت می‌ورزند، در حالیکه برنامه ریزی خداوند تکوینی است و رزق و روزی هر فردی از سوی خداوند متعال مشخص است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری تأکید کرد: اگر کسی همانند امام صادق علیه‌السلام و دیگر اهل بیت علیهم‌السلام باشد، زندگی برای او آسان می‌شود و در زندگی آرامش خواهد داشت.

آرامش امام راحل (ره) به واسطه یقین به خداوند بود

وی به زندگی حضرت امام (ره) و آرامشی که ایشان در زندگی داشتند، اشاره کرد و گفت: امام راحل(ره) بنده خداوند بودند و به خداوند یقین داشتند، به همین دلیل با وجود اینکه رهبری ملت را به عهده داشتند و مشکلات زیادی گریبانگیر کشور بود، اما آرامش خاصی در زندگی خود داشتند.

وی تصریح کرد: اگر دل ما خدایی شود، زندگی دنیوی ما پر از آرامش خواهد بود، در غیر این صورت اضطراب همه زندگی ما را فرا می‌گیرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱