گزارشی از نشست علمی – پژوهشی «عدالت جنسیتی»

نشست عدالت جنسیتی

نشست علمی-پژوهشی «عدالت جنسیتی» به همت معاونت پژوهش و با حضور پژوهشگران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل،  نشست علمی-پژوهشی «عدالت جنسیتی» با حضور استاد سرکار خانم دکتر علاسوند برگزار شد.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اصطلاح «عدالت جنسیتی»، اظهار داشت: این اصطلاح که برگردان فارسی (gender justice)  است به غلط ترجمه شده و همین باعث شده جریان‌های فکری متغایر همزمان از این مفهوم استفاده کنند.

علاسوند، هدف از برگزاری این نشست را تبیین مفصل تعیّن و تفسیر‌پذیری این اصطلاح دانست و افزود: عدالت جنسیتی و یا (gender justice ) برآیند تطورات معنایی است که در عدالت و جنسیت رخ داده و هنوز هم ادامه دارد.  

عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم به روند تطور معنایی عدالت در غرب پرداخت و اینکه عدالت که در ابتدا به معنای اعطای حقوق برابر به برابرها و حقوق نا‌برابر به نا‌برابرها بود از نظر فمنیست‌ها به برابری و فراتری از برابری (تبعیض مثبت به نفع زنان) تبدیل شد.

وی تصریح کرد: فیلسوفان غربی بحث عدالت را صرف نظر از مجامع حقوق بشری همچنان در ابعاد عملگرایانه می‌کاوند و عدالت جنسیتی یکی از ابعاد عدالت توزیعی است؛ این در حالی است که مفهوم عدالت برای ما مسلم دانسته شده و صرف نظر از آیات و روایات ابعاد عملگرایانه عدالت در علوم اسلامی اندک و توسعه نیافته است.

 استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: کلمه جنسیت ترجمه «gender» نیست و این کلمه هنوز تطورمعنایی دارد.

علاسوند افزود: فمنیست‌ها کلمه «gender» را برای تفاوت‌های فرهنگی، تربیتی گرایشی، روانی و اجتماعی مردان و زنان که منشأ بیولوژیک ندارد به کار بردند؛ بنابراین gender یک ایدئولوژی است و جنسیت ترجمه درست آن نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: این واژه که تبار 70 ساله دارد اکنون به انواع جنسیت‌ها «LGBT» اعم از زنان هم جنس‌باز، مردان هم‌جنس‌باز و دوجنسیت‌ها و... تعریف شده، بنابراین اصطلاح عدالت جنسی از دید آنها یعنی رواداری و برابری همه جنسیت‌ها و وقتی این واژه توسط ما به کاربرده شود به معنای آن است که ایران هم برابری منحرفان جنسی و رواداری انواع روابط جنسی را پذیرفته است.

استاد مرکز تحقیقات زنان در ادامه یادآور شد: مسأله ما با غرب قبل از آنکه حقوق زنان باشد یک منازعه معناشناختی است که مفهومی که آنها درست کرده‌اند با آن چه که ما در داخل مد نظر داریم متغایر است.

علاسوند تصریح کرد: قطعا بین مرد و زن برابری و نابرابری‌هایی است که خود عدالت بدون پسوند متضمن آن است بنابراین ما هیچ نیازی نداریم که واژه عدالت جنسیتی را به کار بریم؛ اما در ابعاد عملگرایانه عدالت توزیعی در حقوق اجتماعی ـ سیاسی زنان و مردان می‌تواند پاسخگو باشد.

وی مطالب جلسه را در چند مورد جمع بندی کرد، از جمله کلمه عدالت و جندر در فهم حقوقی و فلسفی غرب با فهم ما متفاوت است. کلمه جندر یک ایدوئولوژی است و برگرداندن آن به جنسیت اشتباه است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مسئله عدالت در علوم اسلامی به ویژه ابعاد عملگرایانه مباحث عمیقی نیست ما برای اینکه مسئله عدالت بین زن و مرد را تبیین کنیم نیازی به همراهی با این مفهوم که تطور معنایی آن نامعلوم و نامشخص است نداریم.

علاسوند در ادامه انتقاد کرد که چرا در کار پژوهش، تبارشناسی یک موضوع دانسته نمی‌شود تا به طور دقیق مشخص شود که کدوم مفهوم مد نظر است.

وی عنوان کرد: بی‌تردید نظام اجتماعی ما باید به زنان توجه کند و با بر طرف کردن خلأهای نظری در قوانین و انجام پژوهش‌ها در این زمینه پی می‌بریم که دین قادر است مسائل زنان را حل کند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱