در نشست علمی تبیین موضوع شناسی پژوهشی بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شد:

فضای آموزشی جامعه باید بین‌المللی شود

نشست بیانیه گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فخریان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی همانند امام خمینی (ره) دارای منظومه فکری هستند، گفت: منظومه فکری اسلامی یک نقطه واحد به نام توحید دارد، توحید در زندگی جمعی و ایدئولوژی نه توحید فردی.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی تبیین موضوع شناسی پژوهشی بیانیه گام دوم انقلاب روز پنجشنبه 23 اسفند در سالن جلسات پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد.

در این نشست که به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل فخریان مباحث خود را در هفت قسمت تبیین کرد که عبارتند از:

1- چیستی و چرایی دین از منظر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی (تعریف دین و وظیفه دین، علت بعثت انبیاء، تنها عامل شکل‌گیری جامعه مطلوب)

2- نسبت بین انقلاب اسلامی وانقلاب  انبیاء و سایر انقلاب‌های غیر دینی

3- ستون فقرات شکل‌گیری یک انقلاب تا تمدن

4- بررسی جامعیت اندیشه‌ای رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی

5- مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در چله اول در سه ساحت داخلی، منطقه‌ای و بین المللی

6-راه پیش رو، چشم‌انداز چله دوم انقلاب اسلامی

7- سرفصل‌های پژوهشی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب

مدیر طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، دین را از منظر مقام معظم رهبری مدظله العالی یک مسلک اجتماعی و سبک زندگی جمعی در ساحات مختلف سیاسی، علمی، فرهنگی و غیره تعریف کرد و مهم‌ترین وظیفه دین را ایجاد فضایی مطلوب برای رشد حداکثری انسان‌ها و ایجاد فضایی بین‌المللی برای رشد حداقلی دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فخریان تصریح کرد: علت بعثت انبیاء نیز تحقق بخشیدن به هدف خلقت و تربیت جمعی بوده است، لذا در اسلام تربیت فردی نداریم.

وی با اشاره به اینکه روش انبیاء ساخت جامعه مطلوب همراه با ولایت یعنی اتصال شدید بین انسان‌ها است، یادآور شد: اگر یک دین بخواهد جامعه بسازد به نرم‌افزارهای فکری نیاز دارد و باید دانست که ارائه این نرم‌افزار جامعه‌سازی به عهده حوزه علمیه طراز در مقیاس کلان است.

مدرس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مقام معظم رهبری مدظله العالی در ادامه تفاوت بین انقلاب اسلامی، نظام، جامعه و تمدن را تبیین کرد و تأکید داشت: انقلاب، اولین مرحله تمدن‌سازی است که آمال انبیاء بوده و نظام، دولت اسلامی و جامعه اسلامی مراحل بعدی آن هستند.

وی، مهم‌ترین وجه تمایز بین انقلاب ایران و سایر انقلاب‌ها را اسلامی بودن، بر مبنای حفظ اصول دانست و گفت: یکی از عوامل مهم عدم دوام مشروطیت این بود که علما کتابی برای مطالعه مردم نداشتند و فقط متکی بر سخنرانی بودند بر عکس انگلیس.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فخریان تصریح کرد: هر انقلاب برای دوام بیشتر باید140 نظام و زیرنظام بشری در حوزه‌های مختلف علوم انسانی مربوط به ساحات مختلف بشری داشته باشد که انقلاب ما 10 مورد نیمه‌کاره دارد و با کمک تئوری مقام معظم رهبری مدظله العالی این‌ها تحقق  و دوام می‌یابد.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی همانند امام خمینی (ره) دارای منظومه فکری هستند و با توجه به آن می‌توان موضوعات پژوهشی پیشنهاد داد، از جمله می‌توان به موضوعات پیشنهادی ارتباط شعارهای سال رهبری با نقشه تمدن جهان غرب، نقش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در افول تمدن غرب اشاره کرد.

مدیر طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری مدظله‌العالی بیان داشت: گام دوم انقلاب برگشت به مقام معظم رهبری، ستون فقرات اندیشه پاسخگوی ساحات مختلف بشر است و متأسفانه غرب در هر بخشی  کارکرده و تئوری داده است.

وی عنوان کرد: منظومه فکری اسلام یعنی سلسله‌اندیشه‌های نظام‌مند که انسان را در نظام رها نمی‌کند، منظومه فکری ناظر بر زندگی دنیوی است بر خلاف اندیشه‌هایی که ممکن است به درد زندگی نخورد وتئوری باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فخریان یادآور شد: منظومه فکری اسلامی یک نقطه واحد به نام توحید دارد، توحید در زندگی جمعی و ایدئولوژی نه توحید فردی.

وی در ادامه به سیر مطالعاتی رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی اشاره کرد و کتبی از قبیل موسوعه التاریخی الاسلامی (محمد هادی یوسفی غروی) و انسان 250 ساله مقام معظم رهبری را برای مطالعه پیشنهاد داد و در ادامه تأکید کرد: فضای آموزشی جامعه باید بین‌المللی شود.

مدرس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مقام معظم رهبری مدظله العالی تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب سه ساحت مشخص است از جمله اینکه ما از کجا شروع کردیم؟ چگونه شروع کردیم؟ و دستاوردها چه بوده است؟.

وی افزود: از نظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مدظله العالی، مهمترین دستاورد نگهداشتن وحفظ انقلاب است با سه گام خودسازی انقلابی، جامعه‌پردازی و در آخر تمدن‌سازی.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فخریان در پایان بیان داشت: از دیگر موضوعات پیشنهادی پژوهشی، شاخصه‌ها و شکل‌گیری دولت اسلامی، الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی، خودسازی منطبق بر گفتمان انقلاب اسلامی، تفاوت خودسازی سکولار با خودسازی غیرسکولار است.

در پایان به سؤالات حضار پاسخ داده شد.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱