اربعین حسینی از نگاه دو مستندساز مسیحی؛

پیام امام حسین(ع) جهانی و جاودانه است

مستندساز اسپانیایی درباره اربعین

نشست «روایت دو مسیحی مستندساز اسپانیایی از اربعین» که سال گذشته در کنگره عظیم پیاده روی اربعین شرکت کرده بودند، در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست «روایت دو مسیحی مستندساز اسپانیایی از اربعین» از سوی دانشکده هدی وابسته به جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

در این نشست، پدرو ساودرا و مانوئل اسپالیو دو مستندساز اسپانیایی که سال گذشته در مراسم پیاده روی اربعین حسینی شرکت کردند، حضور یافتند و در این باره گفتگو کردند.

حرکت پیاده روی اربعین حسینی را منحصر در عالم تشیع نبینیم/پیام امام حسین علیه‌السلام جهانی و جاودانه است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خدادادی که به عنوان مبلغ بین المللی در کشورهای اروپایی حضور دارد، به عنوان دبیر و مترجم این نشست بود و درباره رسالت تبلیغی طلاب، گفت: ما به عنوان مبلغان و محبان حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این حرکت را منحصر در عالم تشیع نبینیم و این پیام را به همه عالم انتقال دهیم، زیرا پیام حضرت سید الشهدا علیه‌السلام پیامی جهانی و جاودانه است.

این مبلغ بین المللی با اشاره به حدیث پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که فرمودند: «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»، یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم نوه‌های دیگری هم داشتند این حدیث را درباره امام حسین علیه‌السلام فرمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خدادادی تصریح کرد: پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم همانطور که اسلام را منحصر به شبه جزیره عربستان ندانستند و همه جهانیان را به اسلام دعوت کردند، نهضت حسینی هم جهانی است و همانطور که امام حسین علیه‌السلام سیره پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم ادامه دادند، دین پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هم به واسطه حرکت و نهضت نوه شان نگه داشته شد.

وی با اشاره به اتصال و ارتباط بین امام حسین علیه‌السلام و اصل اسلام و نهضت جهانی آن، گفت: هر فردی در هر کجای دنیا، واقعه کربلا را می‌شنود، پیام امام حسین علیه‌السلام را دریافت می‌کند، چنانچه شخصیتی مسیحی به نام الکساندر می‌گفت وقتی داستان قیام علیه ظلم و منطق قیام امام حسین علیه‌السلام را شنیدم شیفته این شخصیت عالم تشیع شدم.

پیام و شعاع نهضت حسینی برای همه بشریت است

این مبلغ بین المللی با بیان اینکه در سال‌های اخیر پیام امام حسین علیه‌السلام در پیاده روی اربعین بیشتر نمایان می‌شود، یادآور شد: سال گذشته دو مستند ساز از کشور اسپانیا توسط انجمن اربعین اروپا برای شرکت در همایش پیاده روی اربعین دعوت شدند تا در این همایش شرکت کنند و پیام اربعین را که در غرب سانسور می‌شود، نمایش دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خدادادی در این نشست یادآور شد: در مسیر پیاده روی اربعین وقتی زائران و خادمان حسینی متوجه می‌شدند که مانوئل و پدرو مسیحی هستند چند برخورد داشتند، تعداد قابل توجهی از زائران و خادمان، آنان را بیشتر تحویل می‌گرفتند و احساس افتخار می‌کردند که امام حسین علیه‌السلام مسیحی‌ها را هم جذب کرده است.

وی با تصریح بر اینکه محب امام حسین علیه‌السلام لزوما شیعه دوازده امامی نیستند، بیان داشت: برخی تعجب می‌کنند که افراد غیرمسلمان در این مناسک شرکت می‌کنند؛ اگر ما امام حسین علیه‌السلام را در امام شیعیان منحصر کردیم، حضور غیرمسلمانان در این همایش عظیم قابل توجیه نیست و این ابهامات پیش می‌آید.

این مبلغ بین المللی افزود: اگر امام حسین علیه‌السلام را به ولیّ امر مسلمین و امام مفترض الطاعه برای همه مسلمین منحصر کردیم، آنگاه امام حسین علیه‌السلام منحصر در عالم اسلام و مسلمانان می‌شود، اگر امام حسین علیه‌السلام را به موحدین عالم منحصر کنیم، برد پیام حضرت و الگوی حضرت در همین پیروان خواهد بود، حال اگر پیام و شعاع نهضت حسینی را برای همه عالم قرار دادیم، گسترش شامل همه بشریت می‌شود و همه بشریت مخاطب پیام امام حسین علیه‌السلام می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خدادادی در ادامه پس از معرفی این دو مستندساز، سؤالی درباره چگونگی حضور این دو مستندساز در پیاده روی اربعین  مطرح کرد.

زیارت اربعین، پیام برادری و صلح به همه عالم دارد

ساودرا که به مدت 20 سال در عرصه مستندسازی فعالیت دارد، در پاسخ به این سؤال گفت: ما درباره پیاده روی اربعین مطالبی را شنیده بودیم و سال‌های قبل برای این سفر علاقه داشتیم که سال گذشته مانوئل پیشنهاد سفر به اربعین را به ایشان داد و تصمیم گرفتیم اربعین را در عراق تجربه کنیم.

وی که برای فعالیت حرفه‌ای خود به کشورهایی چون اوکراین، فلسطین، روسیه، ایران و عراق سفر کرده است، به رابطه صمیمی خود با مسلمانان اشاره کرد و یادآور شد: ما تجربه‌های دیگر از جمله سفر به فلسطین داشتیم و با فضای آنجا آشنا شدیم و ارتباط عمیقی با مردم فلسطین پیدا کردم، در یکی از شهرها با خانواده ای آشنا شدم که پسر 16 ساله داشت که چندی پیش به من اطلاع دادند این نوجوان با گلوله به شهادت رسیده که من از شنیدن این خبر بسیار متأثر شدم.

اسپالیو که در رشته عکاسی فعالیت دارد و تصاویری از مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا دارد، به شباهت‌هایی که بین مراسم عاشورا و مراسم پاک در اسپانیا وجود دارد، اشاره کرد و گفت: مردم کاتولیک اسپانیا در یکی از شهرهای جنوبی این کشور همزمان با هفته پاک مراسمی دارند که برخی از این مراسم شبیه مراسم عاشورا است.

وی که در طول 12 سال گذشته چند بار به ایران سفر کرده و علاقه خاصی به ایران دارد، عنوان کرد: در طول پنج سال اخیر در حوزه عکاسی عاشورا و محرم فعالیت می‌کردم و از همان موقع درباره اربعین و پیاده روی اربعین مطالبی شنیده بودم، اما اطلاعات کمی درباره اربعین داشتم.

اسپالیو تصریح کرد: انجمن اربعین اروپا ما را برای پیاده روی اربعین دعوت کردند که اطلاعات من هم نسبت به این مراسم بیشتر و جرقه سفر به این پیاده روی زده شد.

وی در توصیف پیاده روی اربعین گفت: زیارت اربعین به عنوان مراسم شیعیان مطرح است، حال آنکه اربعین ویژه شیعیان نیست و متعلق به همه عالم است، زیارت اربعین، پیام برادری و صلح به همه عالم دارد.

پیام و نهضت امام حسین علیه‌السلام برای همه مردم دنیا روشن شود

این مستندساز اسپانیایی با بیان اینکه سفر پیاده روی اربعین سفر بسیار عجیبی بود، عنوان کرد: در مسیر پیاده روی اربعین بسیار عجیب بود انسان‌هایی را می‌دیدیم که همه چیز خود از جمله خانه، زندگی و اموال خود را در اختیار زائران قرار می‌دادند و هیچ چییزی در قبال آن دریافت نمی کردند.

اسپالیو  اظهار امیدواری کرد که این پیام و نهضت و حرکت برای همه مردم دنیا روشن شود و همه اربعین را بشناسند ودر ادامه یادآور شد: سال گذشته درباره پیاده روی اربعین شنیده بودیم و گفته بودند که چیزی برای خوردن نیاورید وقتی در مسیر پیاده روی قرار گرفتیم، در کل مسیر خدمات ارائه می‌شد که بسیار شگفت انگیز بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خدادادی در ادامه این سخنان گفت: خدمات رایگان در کشورهای غربی معنا ندارد و اگر یک خدمت به شما ارائه شود، چند برابر آن خدمت رایگان منفعت کسب می‌کنند.

امام حسین علیه‌السلام مساوی عدالت است/ اربعین فستیوال صلح و یک حرکت معنوی است

ساودرا هم در ادامه سخنان مانوئل اسپالیو، عنوان کرد: همانطور که مانوئل گفت حرکت اربعین نباید به شیعیان منحصر شود، حرکت امام حسین علیه‌السلام  با هر دین، ملیت و نژادی قابل انطباق است چون  امام حسین علیه‌السلام مساوی عدالت است.

این مستندساز اسپانیایی تصریح کرد: اربعین فستیوال صلح و یک حرکت معنوی است و از همه اقشار در این حرکت معنوی وجود دارند، از کودکان گرفته تا انسان‌های سالمند در این حرکت دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام متعلق به همه انسان‌ها است، یادآور شد: من علاقه خاصی به کودکان دارد، این کودکان آینده اربعین هستند و وقتی بزرگ شوند اربعین را مدیریت می‌کنند و خدمات اربعین به دست این کودکان خواهد بود.

تأثیر اربعین بر آرامش و معنویت درونی

ساودرا اظهار امیدواری کرد که پیام امام حسین علیه‌السلام و اربعین به همه مردم دنیا انتقال داده شود و در ادامه یادآور شد: بعد از اربعین دغدغه ما این بود که تصویر درستی از اربعین به افرادی که می‌شناسیم انتقال دهیم که در این راستا نمایشگاهی از عکس در تهران برگزار کردیم.

این مستندساز اسپانیایی افزود: ما در فستیوال اوکراین شرکت کردیم، همچنین در این یک سال جلسات مختلفی داشتم ودر مدارس و مراکز فرهنگی برای شاگردان خود درباره اربعین توضیحاتی ارائه دادیم، در فضای مجازی از روز اول تجربه خود را از اربعین منتشر کردیم.

ساودرا یادآور شد: ما در طول یک سال گذشته گفتگو‌های زیادی با دوستان و آشنایان داشتیم، بسیاری از دوستان می‌گفتند که ما دوست داریم اربعین را تجربه کنیم، اما مشکلاتی از جمله بیمه، ویزا و غیره در این مسیر وجود دارد.

وی به خاطره ای از حضور خود در کربلا اشاره کرد و افزود: زیباترین صحنه‌ای که دیدم و مرا هیجان زده کرد،  زمانی بود که از حرم امام حسین علیه‌السلام به سمت حرم حضرت عباس علیه‌السلام رفتیم، زمانی که از حرم خارج شدیم، پدر و پسری همدیگر را بغل کرده بودند و گریه می‌کردند که این صحنه مرا بسیار تحت تأثیر قرار داد.

این مستندساز یادآور شد: من هم حسی نسبت به امام حسین علیه‌السلام دارم، اما حس من با یک جوان شیعه متفاوت است و این صحنه مرا منقلب کرد.

ساودرا در پاسخ به این سؤال که بعد از اربعین چه حسی داشتید؟، گفت: ما در غرب زندگی می‌کنیم و شلوغی و سرعت زندگی در اروپا مشهود است، وقتی ما اربعین را تجربه کردیم، گفتگو‌های معنوی داشتیم و ارتباطات معنوی را که حس می‌کردیم خیلی احساس آرامش می‌کردیم و بعد از اربعین، این آرامش و معنویت را همراه با خود به کشورهای خود بردیم.

عدم شناخت مردم اروپا نسبت به اربعین حسینی

اسپالیو به عدم شناخت مردم اروپا نسبت به مسلمانان اشاره کرد و گفت: در غرب، مردم شناخت کاملی نسبت به مسلمانان ندارند، البته عدم شناخت نسبت به مسیحیت هم وجود دارد و ما همواره مردم را دعوت کردیم که با دنیای اسلام، اربعین و امام حسین علیه‌السلام آشنا شوند.

وی درباره فضای رسانه ای حاکم بر اروپا نسبت به همایش بزرگ اربعین، اظهار داشت: فضای رسانه‌ای اروپا نسبت به مسلمانان، محرم، عاشورا و اربعین وحشتناک است و مردم اروپا اطلاعات کمی نسبت به واقعیت‌های عاشورا و امام حسین علیه‌السلام دارند، علاوه بر آن، نگاه منفی که از طریق رسانه‌ها به مردم تزریق می‌شود.

این مستندساز افزود: وقتی از محرم و عاشورا سخن گفته می‌شود، مردم اروپا می‌ترسند که شاید حق داشته باشند، چون وقتی درباره محرم و عاشورا در اینترنت جستجو می‌کنند، تصاویری جز خونریزی و قمه‌زنی نمی‌بینند و همین مسئله باعث دوری و ترس مردم اروپا شده است.

اسپالیو یادآور شد: وقتی برای اولین بار مرا به ایران دعوت کردند، ترسیدم و گفتم من زمانی به غیر از محرم و عاشورا به ایران می‌آیم.

وی تصریح کرد: قبل از اربعین، شناختی درباره امام حسین علیه‌السلام داشتیم اما در سفر کربلا از فضای ذهنی خارج شدیم و به فضای معنوی وارد شدیم و شناخت قلبی ما از امام حسین علیه‌السلام بیشتر شد.

در این جلسه یکی از آثار آقای پدرو با موضوع فلسطین، برای حضار پخش شد. ایشان در حال ساخت مستندی از اربعین هستند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱