معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد:

لزوم وحدت حوزه و دانشگاه در جهت تولید علوم انسانی اسلامی /بیانیه گام دوم، دائره المعارف انقلاب اسلامی است

میرمعزی

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان اینکه بیانیه گام دوم، دائره المعارف انقلاب اسلامی است، گفت: چشم انداز، افق و آرمان بیانیه گام دوم که نقشه راه چهل سال دوم انقلاب اسلامی است، زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور روز چهارشنبه در نشست بصیرت افزایی «وحدت حوزه و دانشگاه (چرایی و چگونگی)» که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی با حضور اساتید و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام و دانشجویان دانشکده هدی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و همچنین روز وحدت حوزه و دانشگاه به دانش پژوهان و اهل علم، عنوان کرد: امام صادق علیه‌السلام از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم روایت فرمودند: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ أَلاَ وَ إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ اَلْعِلْمِ؛ آموختن علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب است، بدانيد كه خداوند دانشجويان را دوست دارد»؛ این روایت بیانگر اهمیت علم و پژوهش در دین اسلام است.

طلب علم بر هر مسلمی واجب است

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به واژه «طلب» در این روایت، افزود: «طلب» غیر از تعلم است، بر اساس این روایت، این جمله بر هر مسلمی اطلاق دارد و طلب علم بر هر مسلمی واجب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به اهمیت علم و پژوهش، تصریح کرد: با توجه به روایات، خداوند متعال پژوهشگران را دوست دارد و پژوهشگران محبوب خداوند هستند.

وی یادآور شد: شبیه این روایت درکتاب شریف امالی شیخ طوسی به نقل از امام رضا علیه‌السلام آمده، این حدیث به صورت سلسله الذهب در نهایت از امام علی علیه‌السلام و پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم روایت شده و در ادامه به صورت مفصل به بیان فضیلت‌های علم و پژوهش پرداخته اند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در این حدیث آمده: «طلب علم بر هر مسلمانی واجب است. علم را در جاهایی که گمان دارید، جست وجو کنید و آن را از اهلش فراگیرید. یادگرفتن علم برای رضای خداوند از حسنات است و طلب علم عبادت و مذاکره و مباحثۀ آن تسبیح و عمل کردن و کاربستن علم به منزلۀ جهاد در راه خداوند است. هرکس علم را به دیگران بیاموزد، مانند آن کسی است که در راه خداوند صدقه می‌دهد و هرکس علم را در میان اهلش بذل کند و مردم را از علوم خود بهره مند کند، به خداوند نزدیک می‌شود؛ زیرا راه حلال و حرام از علم حاصل می‌شود و روشنی راه بهشت از آن پدید می‌آید. علم در هنگام وحشت، رفیق و همدم انسان و در غربت و تنهایی، یار و یاور آدمی است. علم و دانش در خلوت هم صحبت و در سختی‌ها و مشکلات راهنماست. علم در برابر دشمن، مانند سلاح بُران و نزد دوستان، زیور آدمیان است. خداوند با علم، گروهی را به مقامات عالی می‌رساند و آنان را در کارهای خیر و صلاح و سَداد، مقتدا و راهبر می‌کند. جامعه را این علما به طریق خیر و سعادت راهنمایی می‌کنند و مردم اطراف آن‌ها را می‌گیرند و به افعال و اعمال آنان اقتدا می‌کنند».

امت اسلامی به واسطه علم می‌تواند راهبر و الگو شود

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: بر اساس این روایت، پژوهش عبادت است و اگر پژوهش برای خداوند باشد، قطعا عبادت است؛ زیرا با توجه به این روایات، راه حلال و حرام از علم حاصل می‌شود و روشنی راه بهشت از آن پدید می‌آید.

وی بیان داشت: علم در نزد دوستان زینت است، همانطور که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره طلب علم می‌فرمایند: «یرفع اللّه به أقواما؛ خداوند با علم، گروهی را به مقامات عالی می‌رساند»؛ خداوند  با این علم،  اقوام را بالا می‌برد و امت اسلامی به واسطه علم می‌تواند ارتقا پیدا کند و راهبر و الگو شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: آنانکه بر قله علم نشستند، راهبرند و آنان که عقب نشستند، پیرو می‌شوند، جویندگان علم می‌توانند باعث هدایت دیگران شوند و دیگران با فکر و آرای آنان حرکت می‌کنند.

بیانیه گام دوم، دائره المعارف انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب در سال گذشته صادر شد، اشاره کرد و گفت: دراین بیانیه، تحلیل چهل سال اول انقلاب و نقشه راه چهل سال دوم بیان شده است.

وی بیان داشت: اولین مسئله ای که رهبر معظم انقلاب در مطالبات خود سفارش کردند، موضوع «علم و پژوهش» بوده است؛ چنانچه در بخش علم و پژوهش می‌فرمایند: «دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور است» که این توصیه رهبری، مضمون حدیث امام علی علیه‌السلام است در شرح ابن ابی الحدید نقل شده که فرمودند: «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ؛ دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند».

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه بیانیه گام دوم، دائره المعارف انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: حضرت آیت‌الله خامنه ای مدظله‌العالی یک مرجع بصیر و نظریه‌پرداز در جهان اسلام هستند که موضوعات را بر اساس آیات و روایات و کاملا اجتهادی تحلیل و بررسی می‌کنند.

مسلمانان باید قله‌های علم را در عرصه‌های مختلف فتح کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان اینکه توانایی روی دیگر دانایی است، اظهار داشت: اگر دنیای غرب توانستند الگوهای رفتاری خود را به جهان اسلام تحمیل و همه را راهبری کنند و دیگران مجبور شدند از آنان تقلید کنند، به خاطر این است که آنان قله‌های علم را فتح کردند و مسلمانان در جریان علم، عقب ماندند و مجبور شدند پشت سر آنان حرکت کنند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مسیر عوض شود، باید بر قله‌های علم بایستیم و اگر ما قله‌های علم را فتح نکنیم، هیچ گاه از سلطه استکبار رهایی پیدا نمی‌کنیم، زیرا کسانی که بر قله‌های علم قرار می‌گیرند، دیگران مجبور می‌شوند که از آنان پیروی کنند.

لزوم وحدت حوزه و دانشگاه در جهت تولید علوم انسانی اسلامی

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: امروز علوم انسانی ارائه شده در دانشگاه‌های کشور بر اساس علوم انسانی غربی است که با ارزش‌ها و مبانی ما مخالف است، علوم انسانی ارائه شده در دانشگاه‌های ما به تصریح مقام معظم رهبری مدظله العالی، علوم مبتنی بر مبانی کفر و الحاد است و ما که معتقد به توحید هستیم، این علوم در همه رشته‌های علوم انسانی تدریس می‌شود و نیروی انسانی تربیت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه بر علوم اسلامی و توحیدی و مبتنی بر مبانی الهی کار می‌کند، تصریح کرد: اگر حوزه و دانشگاه اتحاد پیدا کنند، باید مسیری را پیش بگیرند که منجر به تولید علوم انسانی اسلامی شود.

وی تأکید کرد: امروز علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، مبتنی بر مبانی غیردینی و الهی هستند و ما باید به سمت علوم انسانی اسلامی حرکت کنیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پاسخ به این سؤال که حوزه راجع به علوم انسانی اسلامی چه کرده است؟، یادآور شد: دانشگاه و حوزه نهادهای علمی ما است، برخی تصور می‌کنند که دانش‌های مبتنی بر مبادی غرب و الحاد باید در دانشگاه باشد و آنان وظیفه ای بر علوم انسانی اسلامی ندارند و حوزه باید نسبت به علوم انسانی اسلامی وظیفه دارد که این تصور اشتباهی است و دانشگاه هم باید نسبت به تولید مبانی علوم انسانی اسلامی تلاش کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی اظهار کرد: امروز میلیاردها تومان برای دانشگاه‌های کشور هزینه می‌شود، ده‌ها هزار دانشجو در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند، بنابراین آنان هم نسبت به تولید علوم انسانی اسلامی وظیفه دارند؛ امروز حوزه و دانشگاه باید دست به دست هم دهند و همدل شوند، هم افزایی کنند و علوم انسانی اسلامی تولید کنند.

چشم انداز بیانیه گام دوم، زمینه‌سازی برای ظهور حضرت مهدی (عج) است

وی در ادامه با بیان اینکه آرمان انقلاب اسلامی، زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، گفت: چشم انداز، افق و آرمان بیانیه گام دوم هم که نقشه راه چهل سال دوم انقلاب اسلامی است، زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است که در چهل سال دوم ابعاد جدیدی پیدا می‌کند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی برای این زمینه سازی، مراحلی فرمودند که عبارت از خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی هستند و ما باید به سمت تمدن نوین اسلامی پیش رویم و این غایت عملیاتی چهل سال دوم انقلاب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی ادامه داد: ما چارچوب سیاسی که برای آن انتخاب کردیم، عبارت از نظام انقلابی است، نظامی که جوشش انقلابی و ارزش‌های انقلابی در آن موج می‌زند.

وی اضافه کرد: موتور پیشران این حرکت در چهل سال دوم انقلاب، جوانان بصیر، انقلابی و متعهد هستند تا بار این جریان را به دوش بکشند. راهبرد ما برای این حرکت هم، حرکت جهادی است، حرکتی که با تمام توان، با بصیرت، به قصد قربت و با ایثار جان و مال انجام شود.

تمدن نوین اسلامی با حرکت جهادی، جوانان انقلابی و نظام انقلابی محقق می‌شود

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: ما به وسیله حرکت جهادی، جوانان انقلابی و نظام انقلابی به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم و رابطه آن با علوم انسانی اسلامی این است که علوم انسانی نرم افزار تمدن سازی است، علوم انسانی می‌گوید چگونه می‌توان این تمدن را در تمام عرصه‌ها پیش برد و محقق کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی عنوان کرد: ما باید علوم انسانی اسلامی تولید و بر اساس آن علوم حرکت کنیم که البته این بصیرت قبل از انقلاب اسلامی هم وجود داشته و بزرگان ما این حرکت را آغاز کردند و در مسیر حرکت برای تولید علوم انسانی اسلامی قرار گرفتند.

راه‌اندازی20 انجمن علمی در حوزه‌های علمیه

وی اظهار کرد: امروز ما حدود دو هزار دانش آموخته در علوم انسانی اسلامی داریم که اهل تحقیق هستند، آثاری که در رشته‌های مختلف علوم انسانی و اسلامی تولید شده و در جشنواره‌های بزرگ کشوری مقام آوردند، 4 هزار جلد کتاب بوده که کتاب شناخت این تعداد کتب، سی جلد کتاب شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه 20 انجمن علمی در حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه حرکت مناسبی را در این جهت داشته است، امروز سرمایه در دست ما و راه پیش روی ماست که علوم انسانی اسلامی را تولید کنیم و در عرصه‌های مختلف بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی، راه خود را در تحقق تمدن سازی مشخص و تعریف کنیم و در این جهت گام برداریم.

الگوی مصرف ما در تمدن نوین اسلامی باید الگوی اسلامی باشد نه الگوی غربی

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی یادآور شد: تمدن نوین اسلامی ویژگی‌هایی دارد که در بیانیه، رئوس آن آمده است، تمدن نوین اسلامی تمدنی است که روی قله‌های علم ایستاده است، تمدنی است که معنویت و اخلاق در آن موج می‌زند و یکی از مطالبات این است که روی معنویت و اخلاق جامعه کار جهادی صورت گیرد.

وی ادامه داد: تمدن نوین اسلامی، تمدن نیازمند به معیشت غیر و دشمن نیست، پس باید در اقتصاد پیش رویم؛ همچنین تمدن نوین اسلامی تمدنی است که عدالت در آن موج می‌زند، پس باید بحث عدالت و مبارزه با فساد جزو برنامه‌های ما باشد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: تمدن نمی تواند تمدنی باشد که به کفر وابسته باشد و جامعه اسلامی باید جامعه مستقل و آزاد باشد و نباید اسیر استکتبار و کفر باشد؛ عزت ملی و روابط خارجی و حکمت و بصیرت اصولی است که رابطه ما را با پیرامون می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی در پایان عنوان کرد: تمدن نوین اسلامی دارای سبک زندگی ویژه خود است، در عرصه اقتصاد، الگوی مصرف اسلامی یک الگوی مصرف دور از اسراف و تبذیر است، حال آنکه الگوی مصرف غرب یک الگوی مصرف تجملی مسرفانه است و شعار و قاعده غرب، «مصرف بیشتر بهتر» است، بنابراین در تمدن نوین اسلامی الگوی مصرف ما باید الگوی اسلامی باشد نه الگوی غربی.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱