مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد:

اهل بیت(ع)، معارف دین را در قالب‌های مختلف به مردم ارائه می کردند

حجت الاسلام عبداللهی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی گفت: اهل بیت علیهم‌السلام در ارائه معارف دین و حقایق، به تناسب مخاطب و شرایط جغرافیایی و زمانی از قالب ها و فرمت های خاصی استفاده می کردند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول عبداللهی روز چهارشنبه در آخرین روز مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که بعد از نماز ظهر و عصر با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به ساعات پایانی ماه مبارک رمضان و با بیان اینکه زمان وداع با این ماه پربرکت است، عنوان کرد: این سفره ویژه و ضیافت رحمانی در حال جمع شدن است و خداوند هدایای ویژه‌ای برای میهمانان ویژه خود دارد.

اهل بیت(ع) زمینه ارائه معارف دین به مردم را فراهم می کردند

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه فصل معامله با خداوند است، اظهار داشت: در بحث روش شناسی ارائه معارف و حقایق، اهل بیت علیهم‌السلام در ارائه معارف دین به تناسب مخاطب و شرایط جغرافیایی و زمانی از قالب ها و فرمت های خاصی استفاده می کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی افزود: بر اساس روایات موجود، گاهی محتوا در قالب خطابه و گاهی در قالب نامه از سوی اهل بیت علیهم‌السلام ارائه می شود و ائمه معصومین علیهم‌السلام در هر فرصتی که نیاز می دیدند، هر بحثی را در قالب جمله و یا روایتی بیان می فرمودند.

وی اضافه کرد: گاهی اهل بیت علیهم‌السلام سؤال می پرسیدند و زمینه را برای بیان مطلب مورد نظر خود فراهم می کردند؛ از جمله پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله در زمان طواف به یاران خویش می فرمایند: آیا می خواهید بدانید در آخرالزمان چه اتفاقاتی رخ می دهد.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: گاهی ائمه معصومین علیهم‌السلام بر اساس شرایط زمانی در قالب دعا، مطالب خویش را بیان می فرمودند، از جمله دعای ابوحمزه ثمالی و یا دعای وداع امام سجاد علیه‌السلام که سرشار از معارف است.

محوریت دادن به مسجد، ایده امام راحل(ره) رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان صدر اسلام، مسجد پایگاه و محور بود، تأکید کرد: محوریت دادن به مسجد هم ایده امام راحل(ره) و هم ایده رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) است، اما متأسفانه ما گاهی فراموش می کنیم.

وی افزود: ما به جای اینکه مساجد را پررنگ کنیم، در کنار آن‌ها، مکان‌هایی طراحی و مراسم و برنامه های خود را در آنجا برگزار می کنیم، در حالیکه مسجد در زمان صدر اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام، پایگاه اصلی مسلمانان بوده است.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران به روایتی اشاره کرد و اظهار داشت: روزی امام حسین علیه‌السلام در مسجد النبی حضور داشتند، مردی وارد شد و نزد گروهی رفت و گفت: «يك ديه كامل- صد شتر- بدهكارم كه از اداى آن درمانده‏ام»؛ آن گروه به او دویست درهم دادند، اما مرد نپذیرفت و به سمت گروهی دیگر رفت و درخواست خود را تکرار کرد، آن گروه هم همین گونه عمل کردند، آن مرد به محضر امام حسين عليه‌السلام آمد و حاجت طلب كرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی افزود: حضرت فرمودند: «از تو سه مطلب مى‏پرسم و در برابر هر پاسخِ صحيح يك ثلث از بدهكارى‏ات را ضمانت خواهم كرد؛ آن مرد گفت: «يَابْنَ رَسولِ اللَّه أَ مثْلُكَ يَسْأَلُ عَنْ مِثْلي؟؛ آيا فردى چون شما از شخصى مانند من سؤال مى‏كند؟!» امام عليه‌السلام با ملاطفت فرمود: ما در سطح فهم و درك مخاطبان خود سؤال مى‏كنيم؛ مرد عرب اعلام آمادگى كرد كه به سؤال امام عليه‌السلام پاسخ دهد؛ حضرت پرسيد: «أيّ الأعمال أفضل؟؛ برترين كارها چيست؟»؛ آن مرد پاسخ داد: «الإيمانُ بِاللَّه؛ ايمان به خدا»؛ حضرت فرمودند: «فما النجاة مِنَ الْمهلكة؟؛ عامل نجات از هلاكت و سقوط چيست؟»، مرد گفت: «الثّقة بِاللَّه؛ توكل به خدا»؛ حضرت فرمودند: «فما يُزيّنُ الرجُل؟؛ عامل زينت و كمال آدمى چيست؟»، مرد پاسخ داد: «عِلمٌ مَعَهُ حِلْم؛ دانشى كه صاحب آن داراى حلم و بردباری باشد»؛ امام عليه‌السلام تبسّم كرد و همه ديه و بدهكارى وى را برعهده گرفت.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱