انتشار شماره نخست نشریه کتاب مستور

نشریه کتاب مستور

شماره نخست نشریه انجمن علمی پژوهشی تفسیر و علوم قرآن با عنوان «کتاب مستور» از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها منتشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، در شماره نخست نشریه کتاب مستور شش مقاله علمی با عناوین «پیامبران اولوالعزم، الگوهای برگزیده تربیتی قرآن کریم» به قلم ریحانه هاشمی و سیدمحمد هاشمی زاده، «موضع حضرت علی علیه السلام به توحید مصاحف قرن در زمان عثمان» نوشته زهره دانشجو، «نگرشی دیگر بر ارتباط زمین دنیوی و بهشت اخروی از نگاه علامه طباطبایی با محوریت آیه 74 زمر» با تلاش معصومه بهرامی، «نگاهی تطبیقی به آیه تبلیغ با تکیه بر نظرات برخی از مفسران فریقین» به قلم مریم السادات موسوی، « بررسی وحی از دیدگاه سنتی، روان‌شناختی و جامعه شناختی » نوشته کاظمی و «اعجاز ادبی قرآن» به همت شهرزاد ابوالقاسمی نراقی به چاپ رسیده است.

پژوهش «پیامبران اولوالعزم، الگوهای برگزیده تربیتی قرآن کریم» با روش کتابخانه ای و به شیوه توصیفی تحلیلی کوشیده است تا ضمن جستجو در آیات قرآن و تفاسیر، به صفات مختلف انبیای الهی توجه کند و پررنگ ترین جلوه تربیتی هر نبی را به عنوان الگوی خاص مدنظر قرار دهد.

در مقاله «موضع حضرت علی علیه السلام به توحید مصاحف قرآن در زمان عثمان»  به علت یکی کردن مصاحف ، پیامدهای منفی اختلاف در مصاحف، اعضای کمیته یکی کردن مصاحف و شخصیت آنها، روش کار کمیته، موضع صحابه در برابر یکی کردن مصاحف و روش آن و موضع حضرت علی علیه اسلام در این باره و نقش نظارتی ایشان در این جریان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

یکی از مسائل مطرح در مورد قیامت، رابطه زمین دنیوی با بهشت اخروی است. خداوند در آیه 74 سوره زمر می‌فرماید: «آن زمین را به میراث به ما داد و اکنون در هر جای بهشت که بخواهیم مکان می‌گیریم.» مفسران در ذیل این آیه دیدگاه‌های مختلفی دارند و به عقیده بیشتر آنها مقصود از زمینی که به مومنان ارث داده می‌شود زمین آخرتی است و رابطه‌ای بین دو کلمه الارض و الجنه در آیه نیست. علامه طباطبایی اما معتقد است که زمین دنیوی از بین نمی‌رود، بلکه به زمین دیگری تبدیل می‌شود که از آن به بهشت تعبیر شده است. مقاله «نگرشی دیگر بر ارتباط زمین دنیوی و بهشت اخروی از نگاه علامه طباطبایی با محوریت آیه 74 زمر» می‌کوشد تا نظریه علامه طباطبایی را با شیوه گردآوری و روش توصیفی تحلیلی تبیین کند.

نویسنده مقاله «نگاهی تطبیقی به آیه تبلیغ با تکیه بر نظرات برخی از مفسران فریقین» به این نتیجه اذعان کرده است که بین مفسران شیعه و اهل سنت در تعیین مصداق آیه تبلیغ، اختلاف وجود دارد. شیعه با استناد به ادله عقلی و نقلی معتقد است که مصداغ این ابلاغ، ولایت و پیشوایی امیرالمومنین علیه السلام است. ولی اهل سنت درباره مصداق این آیه اختلاف نظر دارند.

در مقاله «بررسی وحی از دیدگاه سنتی، روان‌شناختی و جامعه شناختی» نظریات افرادی چون ویلیام جیمز، کارل گوستاو یونگ، اریک فروم و دورکیم مورد بررسی قرار گرفته و رد شده است و تنها دیدگاه سنتی به عنوان یک نظر صحیح پذیرفته شده است.

گفتنی است، نشریه کتاب مستور با مدیر مسئولی ریحانه حقانی و سردبیری ریحانه هاشمی از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها منتشر می شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱