استاد حوزه و کارشناس مباحث قرآنی تبیین کرد:

ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح از منظر قرآن کریم

راسل

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل با بیان حوائج بشر و اولویت‌های آن از منظر قرآن کریم به ویژگی‌های نامزد اصلح ریاست جمهوری پرداخت و گفت: توجه به رشد علمی کشور، احترام و تکریم مردم و نفی اقتصاد صدقه‌ای و توجه به امنیت در برابر دشمن، مهم ترین اولویت‌های انتخاب اصلح است.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین روح الله راسل در نشست «معیارهای انتخاب رئیس جمهور اصلح بر مبنای آیات قرآن کریم» که از سوی اداره کل تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: بحث ما ناظر به کاندیدای خاصی از نامزدهای ریاست جمهوری نیست، بلکه موضوعی عام و شامل است که اگر با دقت دنبال شود، موضوع کلی است.

همه اقشار مختلف در رفع مشکلات کشور مسئول و نقش آفرین هستند

کارشناس مباحث قرآنی با بیان اینکه آیات فراوانی از قرآن کریم ناظر به مسئله حکومت و مسائل سیاسی و اجتماعی است، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان هر روز یکی از اساتید در شبکه صدا و سیما به چند آیه از آیات جزاء همان روز استفاده می‌کردند و دولت اسلامی را از منظر قرآن کریم شرح می‌دادند که این موضوع دارای نکته مهمی است و آن اینکه اگر ما سراسر قرآن کریم را بررسی کنیم، در همه جزء‌های قرآن کریم، آیات سیاسی و اجتماعی و آیات مربوط به حکومت و دولت اسلامی قابل رویت است.

وی با اشاره به موضوع «معیارهای انتخاب اصلح بر مبنای آیات قرآن کریم»، گفت: این بحث ناظر به نگاه انسان و حوایج انسان و بشر است؛ چنانچه این موضوع را به موضوعی فراتر از مسئله مربوط به ریاست جمهوری تبدیل می‌کند، زیرا مشکلات یک کشور را یک نفر حل نمی‌کند، بلکه همه از جمله دولت، ملت، قوای مسلح، مجلس، قوه قضاییه و همه ارکان و مشاغل کشور در این امر مسئول و نقش آفرین هستند.

لزوم شناخت و توجه به حوائج مهم بشر

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل تصریح کرد: این یک بحث نو قرآنی است و در نظر دارد به «اصلاح نگاه به بشر» و شناخت «حوائج مهم بشر» و «اولویت‌ها و ترتیب این نیازها» بپردازد.

وی بیان داشت: مباحث قرآنی فراتر از مسأله ریاست جمهوری است و انتخاب هر فرد دیگر به عنوان مسئول را در بر می‌گیرد؛ این نوع دیدگاه، نگاه به خانواده و خانواده داری را اصلاح می‌کند؛ اینکه فرزندان خود را با چه اولویت‌هایی تربیت کنیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این نگاه بیان می‌کند که یک رئیس و مدیر در اداره کردن سازمان خود چه نگاهی باید نسبت به زیردستان داشته باشد؛ همچنین این نگاه باعث می‌شود که به خاطر مشکلات اقتصادی کشور، از مسائل دیگر و اهمیت آنها غافل نشویم.

وی به آیات 30 تا 39 سوره بقره به عنوان اولین داستان قرآن کریم که درباره داستان خلقت آدم ابوالبشر علیه‌السلام است، اشاره کرد و افزود: در این آیات کریمه، نگاه خداند متعال به اولویت‌ها و نیازهای بشر منعکس شده و یک حاجت از حوائج انسان به صورت «پیش فرض» در نظر گرفته شده و 9 حاجت دیگر به ترتیب اولویت نیاز انسان مطرح شده است.

مسأله حجاب زنان یکی از موضوعات مهم قرآنی است

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل تصریح کرد: رئیس جمهور اصلح در جامعه اسلامی کسی است که به همه این حوائج و نیز اولویت آنها نظر داشته باشد و برای همه آنها دارای برنامه باشد.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در این آیات، حاجت پیش فرض انسان را پوشش و لباس بیان فرموده است، گفت: خداوند متعال در آیه 26 سوره اعراف فرمود: «يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى»‌؛ لباس باید پوشاننده و زینت باشد، لذا باید مسأله طراحی «مد و لباس» را جدی گرفت وگرنه اگر به دست غربی‌ها بیفتد، حاصلش همین است که در کف خیابان می‌بینیم.

این کارشناس قرآنی تأکید کرد: این وضعیت حجاب در شأن جامعه اسلامی نیست، هرچند شاید بهتر از غرب باشیم، اما مناسب ما نیست؛ مسأله حجاب زنان یکی از موضوعات مهم قرآنی است که در سوره‌هایی چون نساء، نور و احزاب مطرح شده است. البته مسأله حجاب، معلول مسائل دیگر است که باید عالمانه حل شود نه با حرکت قهری. مسأله مسکن، اشتغال و ازدواج باید حل شود تا حجاب هم حل شود که در ادامه بحث به آنها خواهیم پرداخت. 

علم و دانش، نخستین حاجت بشر/«علم» امری مقدس است که باید به جایگاه خود برگردد

وی، حاجت اول انسان را علم و دانش عنوان کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه 31 سوره بقره می‌فرماید: وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا؛ علم اسماء را همگی به آدم آموخت»؛ انسان آمد تا بداند و بفهمد. آدم «علم به اسماء» یافت، یعنی «همه چیز را شناخت و خواص آنها را دانست»، بنابراین «علم» یافت نه «اطلاعات».

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل بیان کرد: اولین مسأله مهم برای کشور این است که «علم» باید به جایگاه خود برگردد؛ «مدرک گرایی» باید حذف شود و به علم، به عنوان امر مقدس نگاه شود نه اینکه مسابقه علمی کشور در رشته پزشکی باشد به خاطر درآمد بالایش!

وی با بیان اینکه «علم دین» در رتبه اول قرار دارد، گفت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمایند: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل‌؛ همانا علم سه چيز است: آيه محكم، فريضه عادله، سنت پا برجا، و غير از اينها فضل است».

استاد حوزه علمیه قم افزود: «عقاید، احکام و اخلاق» از همه علوم مهم تر هستند و حقیقت علم همین است که سعادت آخرت و دنیای انسان را برآورده می‌کند.

وی عنوان کرد: حقیقت علم دین هم در «قرآن» است. پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: « مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ و الآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ؛ هرکس جویای علم اولین و آخرین است باید که قرآن را بکاود» (میزان الحکمة، ج9، ص335).

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل بیان داشت: البته آدمی علم را می‌آموزد تا عمل کند، چراکه امام صادق علیه‌السلام فرمودند: « الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ؛ علم به عمل دعوت می‌کند، اگر به علم، عمل شود برای انسان می‌ماند وگرنه علم کوچ می‌کند و می‌رود» (الکافی، 1، 44)؛ بنابراین مدیر صالح و اصلح کسی است که نگاه ویژه به قرآن کریم داشته باشد.

وی یادآور شد: در دولت‌های قبل در وزارت ارشاد، معاونت قرآن و عترت و در مجلس شورای اسلامی، فراکسیون قرآن و عترت شکل گرفت. این موضوع پدیده مبارکی بود که رئیس جمهور بعدی باید به این بخش، نگاه ویژه داشته باشد.

توجه ویژه به علوم دانشگاهی و رشد علمی کشور از وظایف مهم رئیس جمهور است

این کارشناس قرآنی اضافه کرد: خداوند در آیات ابتدایی سوره «الرحمن» می‌فرماید: «الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ‌، خَلَقَ الْإِنْسانَ‌، عَلَّمَهُ الْبَيانَ»؛ خداوند بر اساس این آیات، خلقت انسان را محفوف به دو علم فرمود تا برساند که انسان آمده است تا عالم شود، به ویژه به علم قرآنی پرداخت تا نشان بدهد چقدر دانستن قرآن برای انسان اهمیت دارد.

وی، توجه ویژه به علوم دانشگاهی و رشد علمی کشور را از وظایف مهم رئیس جمهور دانست و بیان داشت: چند سال قبل، در رشد علمی در دنیا اول شدیم که این مسیر باید ادامه داشته باشد، ما در فناوری‌های هسته ای، نانو، موشکی، صنایع دفاعی و ماهواره ای باید پیشرفت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل با بیان اینکه سند 2030 باید از آموزش و پروش حذف شود، اضافه کرد: رئیس جمهور باید توجه ویژه به نهادهای رسمی «علمی» نظیر آموزش و پرورش، معلمان و فرهنگیان داشته باشد و مهم ترین کار این است که به سند‌های بالادستی آموزش و پرورش که دلسوزان و متخصصان خودمان نوشته اند عنایت ویژه شود.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور باید به دنبال حرکت عملی و استفاده غیر تشریفاتی از «نخبگان علمی» کشور باشد تا مسائل کشور را عالمانه حل کند؛ بسیاری کارها اگر در کشور بخواهد به سامان برسد، نیاز به سال‌ها کار علمی دارد تا حرکت کشور بر روی ریل علمی قرار گیرد و به خوبی به پیش برود، بنابراین رئیس جمهور باید بیش از توجه به «ساخت و ساز» به «ساز و کار» توجه کند.

احترام و اکرام؛ دومین حاجت بشر از دیدگاه قرآن کریم

استاد حوزه علمیه در ادامه، حاجت دوم بشر را احترام و اکرام برشمرد و با اشاره به آیه 34 سوره بقره «وَإِذ قُلنا لِلمَلائِكَةِ اسجُدوا لِآدَمَ» و آیه 70 سوره اسراء «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ»، اظهار داشت: انسان در همه زمان‌های عمر خود نیاز به احترام و اکرام دارد، چنانچه خداوند متعال در آیه 34 بقره می‌فرماید که ملائکه را دعوت کردیم به احترام گذاشتن به آدم ابوالبشر.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق نقض احترام و اکرام، دروغگویی است، گفت: مردم از اینکه دروغ بشوند احساس بدی پیدا می‌کنند، اینکه شعارهایی بشنوند که بفهمند امکان تحقق ندارد و برای جمع کردن رأی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل با اشاره به اینکه یکی دیگر از مصادیق احترام، تکریم ارباب رجوع در ادارات دولتی، بیمارستان ها، نهادها، شهرداری‌ها و غیره است، عنوان کرد: یکی از مصادیق مهم «احترام و اکرام» عبارت است از «کار و اشتغال» و نه «اقتصاد صدقه ای»؛ کار و ایجاد اشتغال باعث شکوفا شدن استعدادهای مردم می‌شود، کار به معنای اینکه دست هر فرد در جیب خودش باشد و خودش درآمد داشته باشد، نه اینکه ماهانه 45هزار تومان از دولت صدقه بگیرد و تحقق این مهم نیازمند تغییر نگاه مردم است.

وی یادآور شد: این نگاه که «تا می‌توانی کمتر کار کن و بیشتر درآمد داشته باش» دقیقاً خلاف «مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی» است، علاقه زیاد به خرید ملک، خودرو، سکه، ارز، سرمایه گذاری آسان در بورس، رمزارزها مثل بیت کوین، جریانات گلدکوئیستی و بازاریابی شبکه ای و غیره اینها همه ناشی از نگاه نادرست مردم و مسئولین است.

مادامی که نگاه به کار، تولید و اشتغال یک نگاه فرعی باشد، مشکلات اقتصادی به صورت ریشه ای برقرار است

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: مادامی که نگاه به کار، تولید و اشتغال یک نگاه فرعی باشد، مشکلات اقتصادی به صورت ریشه ای برقرار است. اما اگر مردم «کار» داشته باشند، به مراتب از صدقه ای که دولت به آنها تحت عنوان یارانه می‌دهد، درآمد و ثروت بیشتری تولید می‌کنند و ضمناً عزتشان هم حفظ می‌شود و می‌شوند مصداق این فراز دعای ابوحمزه که فرمود: «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی وَکَلَنِی إِلَیْهِ فَأَکْرَمَنِی وَ لَمْ یَکِلْنِی إِلَى النَّاسِ فَیُهِینُونِی؛ سپاس خداى را که مرا بخویش وا گذاشت، از این رو اکرامم نمود، و به مردم وا نگذاشت تا مرا خوار کنند».

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مصادیق احترام، ترویج فرهنگ «ما می‌توانیم» است، به آیات 90 تا 98 سوره کهف و داستان ذوالقرنین اشاره کرد که به مردم کمک کرد تا سدی در برابر یأجوج و مأجوج ظالم بسازند و باور «ما می‌توانیم» را در جامعه تقویت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل با تصریح بر اینکه ما باید «امید» را در مردم زنده کنیم، تأکید کرد: «امید» یکی از مصادیق مهم «احترام و اکرام» است. امام ره فرمودند: «ما می‌توانیم»؛ آنگاه ملتی که حق نداشت به پیچ هواپیما دست بزند، امروز ماهواره، پهپاد، هواپیمای جنگی، بالگرد، موشک و غیره می‌سازد و در شرائط تحریم در «هسته ای و نانو و داروسازی» این گونه رشد می‌کند؛ آنجاکه خواستیم، توانستیم؛ اما در «خودرو و بانک» نخواستیم و نتوانستیم.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند بزرگ ترین تهاجم فرهنگی دشمن به ما این بود که «ما نمی توانیم» به وسیله نفوذ در مسئولان القا کند.

استاد حوزه علمیه قم همچنین به احترام مردم ایران در دنیا اشاره کرد و گفت: اگر انقلاب اسلامی را به درستی صادر کنیم و توانمند شویم، نزد عموم کشورهای دنیا عزیز می‌شویم. البته دشمنانی هم داریم که به راحتی خاضع نمی شوند، ولی اگر قوی شدیم، در ظاهر احترام می‌گذارند.

دشمن شناسی؛ سومین حاجت بشر از دیدگاه قرآنی/ یکی از فوائد مهم شناخت دوست از دشمن، توجه به مسأله امنیت کشور در مقابل دشمنان است

وی در ادامه، سومین حاجت بشر را «دشمن شناسی» عنوان کرد و با اشاره به آیات 33 و 34 سوره بقره گفت: خداوند متعال با فرمان سجده و خضوع، دشمنی ابلیس را بر آدم ثابت کرد و امروز نیز مردم باید «شیطان بزرگ» را بشناسند و با ترفندهای این شیر بی یال و کوپال و بی دندان آشنا باشند و بدانند که غرش هایش فقط ژست تبلیغاتی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل تصریح کرد: یکی از فوائد مهم شناخت دوست از دشمن، توجه به مسأله امنیت کشور در مقابل دشمنان است. رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در سال 93، مسأله «نفوذ» را به طور جدی مطرح کردند. واقعاً هم در طول سال‌های گذشته نفوذ آسیب زننده ای در کشور شکل گرفت که نمودی از آن را در فیلم‌هایی نظیر «گاندو» از صدا و سیما شاهد بودیم.

وی تأکید کرد: دولت آینده باید مبالغی از زمان را صرف پاکسازی نهادهای دولتی و امنیتی از لوث وجود نفوذی‌ها قرار دهد.

«مسکن»؛ چهارمین حاجت بشر

این کارشناس قرآنی، حاجت چهارم بشر را «مسکن» یعنی محل سکونت و آرامش ذکر کرد و با اشاره به آیه 35 سوره بقره «وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمينَ؛ و گفتیم ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن و از (نعمت‌های) آن از هر جا می‌خواهید، گوارا بخورید (اما) نزدیک این درخت نشوید که از ستمگران خواهید شد»، اظهار داشت: مسکن نیاز مهم انسان است البته مسکن آن جایی است که محل سکونت و آرامش باشد نه اینکه فقط سقف داشته باشد.

وی یادآور شد: اخیراً رئیس مجلس شورای اسلامی بر اساس آماری اعلام کرد که حدود 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که طبعاً نام «مسکن» به آنها اطلاق نمی شود، چون محل آرامش نیست و مشکلات فراوان دارد. به هرحال تهیه مسکن نباید برای یک جوان، به عنوان یک آرزوی دست نایافتنی مطرح باشد بلکه باید سهل الوصول باشد وگرنه حاجت بعدی که عرض خواهد شد (یعنی ازدواج) هم زمین می‌خورد.

ازدواج و فرزندآوری؛ پنجمین حاجت بشر/امروز مسأله نسل و فرزندآوری، مسأله بسیار جدی برای ما است

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل با اشاره به اینکه پنجمین حاجت بشر، همسر و فرزندآوری است، عنوان کرد: خداوند متعال در آیه 35 بقره می‌فرماید: «وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ»؛ مسأله خانواده به عنوان مهم‌ترین رکن اجتماع، باید برای رئیس جمهور نظام اسلامی بسیار جدی باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های حمایتی رئیس جمهور از خانواده، ازدواج آسان، جلوگیری از طلاق و ترویج ازدواج باید پیش از ترویج حرام‌هایی نظیر بی عفتی‌های گوناگون از لواط، زنا و ازدواج سفید، مسأله جدی برای او باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز به جهت اینکه ازدواج، رفته رفته به محال عادی تبدیل می‌شود، با انواع بزه‌ها و مفاسد اجتماعی مواجهیم، گفت: فرزندآوری هدف مهم ازدواج است. خداوند متعال در آیه 86 اعراف، در مقام امتنان فرمود: «وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ»: به یادآورید که کم بودید و خداوند بر شما منت نهاد و با تکثیر نسل شما را فراوان قرار داد.

وی تأکید کرد: امروز مسأله نسل و فرزندآوری، مسأله بسیار جدی برای ما است؛ ژاپن که روزی یکی از قدرت‌های صنعتی دنیا بود امروز به خاطر همین مسأله تحدید نسل به یکی از بحرانی ترین کشورهای دنیا تبدیل شده است. در زمان شیوع بیماری کرونا ثابت شد که خیلی از تشریفات زائد ازدواج قابل حذف است. همین خط را باید ملت ادامه دهد.

فضای سبز، شادابی و نشاط، تفریح حلال؛ ششمین حاجت بشر

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل در ادامه فضای سبز، شادابی و نشاط، تفریح حلال را ششمین حاجت بشر بیان کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه 35 سوره بقره فرمود ای آدم تو و همسرت در این باغ ساکن شوید، نفرمود که در «خانه زندگی کنید»؛ در گذشته، خانه‌ها یک باغچه بود؛ یک حیاط بزرگ که در کناره و میانه آن باغچه و حوض بود و ضمناً قسمتی هم ساختمان بود. اما با ورود به عرصه آپارتمان نشینی به آسیب‌های آن توجه نشد.

وی یادآور شد: در مسکن مهر و امثال آن یکی از کمبودهای جدی، همین بی توجهی یا کم توجهی به فضای سبز بود که دولت بعد باید به آن توجه ویژه کند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: بر اساس روایت امام کاظم علیه‌السلام که در کتاب تحف العقول، ص409 آمده، تفریح سالم، انسان را بر سایر فعالیت‌های دیگر مانند مرار معاش، عبادت و بندگی خدا و نزدیک شدن به فضائل اخلاقی نزدیک می‌کند و اگر به این مهم توجه نکنیم، خیلی از مشکلات حل نمی شود.

هفتمین حاجت بشر را خوردن گوارا است/لزوم توجه به روزی حلال در جامعه

وی، هفتمین حاجت بشر را خوردن گوارا برشمرد و اظهار داشت: رئیس جمهور باید نسبت به کاهش بیماری و سلامت مردم و داشتن یک وزارت بهداشت قوی، نگاه ویژه داشته باشد؛ به پیشگیری از بیماری‌ها بیشتر توجه داشته باشد، نگاه خاص به خوراک سالم و غذاهای طیب برای مردم داشته باشد. محصولات «تراریخته» را که طبق گفته اهل فن، این همه ضرر برای آن وجود دارد، محدود یا حذف کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل تصریح کرد: باید بر روی روزی حلال مردم کار ویژه کند. بر اساس آیات و روایات فراوان، لقمه حرام گلوگیر است و گوارا نیست، بنابراین دولت باید کاری کند که بستر کسب حلال برای مردم فراهم شود و به گونه ای نباشد که حرام خواری، رشوه خواری، رباخواری، گرانفروشی و غیره آسان تر و سهل الوصول تر از کسب حلال باشد.

لزوم توجه رئیس جمهور به آزادی‌های مشروع مردم

وی، آزادی اما نه آزادی بی قید و شرط را هشتمین حاجت بشر عنوان کرد و گفت: خداوند به حضرت آدم فرمود از هر کجای این باغ که می‌خواهید بخورید، اما چون انسان باید «تقوا و صبر» را تمرین کند تا به سعادت برسد، فرمود که به این یک درخت نزدیک نشوید. بنابراین آزادی یکی از نیازهای مهم بشر است ولی نه آزادی بدون محدودیت.

این کارشناس مباحث قرآنی تصریح کرد: رئیس جمهور آینده باید به آزادی‌های مشروع مردم، تفریحات حلال و حقوق شهروندی مردم در زمینه‌های گوناگون به عنوان «ولی نعمتان انقلاب اسلامی» توجه کند.

توبه و بازگشت؛ نهمین حاجت بشر/ مشارکت بالا در انتخابات، کشور را بیمه می‌کند

وی با بیان اینکه نهمین حاجت آدم، توبه و بازگشت است، عنوان کرد: خداوند در آیه 37 سوره بقره می‌فرماید: «فَتَلَقَّي آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ؛ سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت (و با آنها توبه کرد) و خداوند توبه او را پذیرفت»؛ اگر فرد یا جامعه اشتباه کرد، حوائج خود را درست نشناخت یا اولویت‌های نیازهایش را به خوبی نشناخت، یا در انتخاب خود اشتباه کرد، باید بازگردد و این راه باز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راسل اظهار داشت: اگر فکر می‌کنیم که تا حالا بعضاً انتخاب‌های نادرست و هیجانی و بر اساس موج سواری برخی سیاسیون داشته ایم، الان باید به فکر «تدارک و جبران» باشیم، بنابراین قهر کردن با انتخابات، هیچ ثمری ندارد، بلکه ضربه‌های بدی به کشور خواهد زد.

وی تأکید کرد: لازم است که رئیس جمهوری قوی، با مشارکت بالا انتخاب شود. همین کشور سوریه که در طی دو سه روز گذشته انتخابات ریاست جمهوری اش برگزار شد، قبل از حمله داعش، مشارکت 40 درصدی داشت ولی بعد از آن که الان داعش نابود شده، مشارکت بالایی دارد که نشان می‌دهد فهمیده اند که «مشارکت بالا در انتخابات، کشور را بیمه می‌کند».

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱