عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد:

معیارهای شناسایی مهدی موعود (عج) از منظر عقل و نقل

شهبازیان 3

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهبازیان گفت: آگاهی بخشی و آموزش در شناخت مدعی حق از مدعی دروغین در دوران غیبت امام معصوم علیه‌السلام اهمیتی دو چندان یافته و اهل بیت علیهم‌السلام راه‌هایی را برای شیعیان به ارث گذارده اند به گونه ای که راه بر مدعیان دروغین بسته شده و هر انسان بصیری بتواند با تمسک به معیارهای ارائه شده رهزنان امر امامت را تشخیص دهد و سره از ناسره را باز شناسد.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد شهبازیان در «هم اندیشی علمی به مناسبت نهم ربیع الاول آغاز امامت امام مهدی(عج)» که از سوی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با حضور جمعی از نخبگان تبلیغی و پژوهشگران مهدویت در سالن جلسات دفتر مدیریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به معیارهای شناسایی مهدی موعود از منظر عقل و نقل اشاره کرد و گفت: رهبری تکوینی و تشریعی بندگان الهی، از مفاهیم بنیادین دینداری است که از زمان حضرت آدم علیه‌السلام تا به امروز بر آن تاکید شده و درگذر زمان نیز وجه تمایز جریان حق از باطل بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: ضرورت وجود این حجج الهی و جایگاه رفیع آنان در فرهنگ تشیع باعث شد تا مدعیانی دروغین تلاش بر مصادره این مقام کرده و از رهگذر این مفهوم کیسه‌های خود را پر نموده و عقده‌های خود را فرو نشانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهبازیان با اشاره به حدیثی از ائمه معصومین علیهم‌السلام که «اعرف إمامک فانک إذا عرفت لم یضرک تقدم هذا الامر او تاخر؛ امامت را بشناس، زیرا هر گاه امامت را شناختى تقدم یا تأخر این امر زیانت ندهد»، بیان داشت: یعنى چه آنكه دولت حق زود ظاهر شود و یا دیر، براى تو مساویست و زیانى نكرده‏ئى، همانا زیان براى كسى است كه امامش را نشناسد.

وی اضافه کرد: ائمه معصومین علیهم‌السلام جهت جلوگیری از سوء استفاده مدعیان، روش انذار و آگاهی بخشی قبل از واقعه، آموزش برخورد با مدعیان و گفتگو با مدعیان و پیروان کج اندیش آن‌ها را دستور کار خود قرار داده و در موارد متعدد دستور به معرفت افزایی و شناخت ویژگی‌های امام معصوم را متذکر می‌شدند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: آگاهی بخشی و آموزش در شناخت مدعی حق از مدعی دروغین در دوران غیبت امام معصوم علیه‌السلام اهمیتی دو چندان یافته و اهل بیت علیهم‌السلام راه‌هایی را برای شیعیان به ارث گذارده اند به گونه ای که راه بر مدعیان دروغین بسته شده و هر انسان بصیری بتواند با تمسک به معیارهای ارائه شده رهزنان امر امامت را تشخیص دهد و سره از ناسره را باز شناسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شبهازیان تصریح کرد: ضروری است تا با شناخت  معیارهای تشخیص حجت الهی و خصوصیات امام حق از امام باطل، خود را برای نبرد فرهنگی با فرق انحرافی آماده نموده و علاج واقعه قبل از وقوع نماییم.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های مختلفی درباره معیارهای شناسایی مهدی موعود وجود دارد، اما در این کتاب ها، جمع آوری کامل معیارها،مشخص نمودن محدوده و معنای آن و چگونگی به کارگیری در برابر مدعیان صورت نپذیرفته است.

استاد و پژوهشگر حوزه با اشاره به ضرورت تبیین معیار و راه‌های شناخت حجت حق از مدعی دروغین و محدوده اعتبار آن ها، عنوان کرد: برخی از معیارهای ذکر شده در روایات مانند معیار علم به حلال و حرام و یا عصمت به امامی خاص اختصاص نداشته و برای همه این بزرگواران قابل بهره گیری است، اما برخی از معیارها مانند زمان و کیفیت تولد، مکان ظهور، شمایل و غیره اختصاص به حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف داشته و تنها در تشخیص ایشان از مدعیان دروغین قابل استفاده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شبهازیان با اشاره به استعداد و قابلیت هر یک از معیارهای شناسایی حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، اظهار داشت: تمامی شرایط ذکر شده باید در یک مدعی امامت وجود داشته باشد و اگر یکی از این موارد را در او نیابیم دلالت بر عدم حقانیت او خواهد داشت و نمی توان گفت اگر فردی یکی از معیار‌ها و یا تعدادی از آن‌ها را دارا باشد حتما حجت الهی خواهد بود. لذا این معیارها شرط لازم هستند اما کافی نمی باشند؛ به عنوان نمونه اگر فردی در هیئت فردی چهل ساله با شمایلی مشابه روایت و غیره ادعا نماید اما علم نداشته باشد نمی توان او را مهدی موعود دانست.

وی افزود: برخی از معیارها مانند شمایل، مکان تولد، زمان تولد و غیره به گونه ای است که عموم مردم می‌توانند امروزه از آن‌ها بهره گیرند؛ اما برخی از معیار‌های دیگر مانند علم و معجزه نیاز به تایید و بکار گیری آن توسط عالم به معارف دینی و فقیه عادل دارد که بتواند حق را از باطل شناسایی نماید، لذا لازم است از اهل علم در این زمینه‌ها طلب یاری نماییم و نمی توان به تنهایی در این راه گام برداریم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱