مدیر کل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش:

نیازمند کمک حوزه‌های علمیه خواهران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دختران هستیم

دیدار مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش با مدیر جامعه الزهرا

مدیر کل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه دختران دانش آموز نیازمند یاری حوزه‌های علمیه خواهران هستیم، گفت: تحصیل هفت میلیون دانش‌آموز دختر در مدارس آموزش و پرورش، اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی و فعالیت در این حوزه را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم مینایی پور روز شنبه در نشست هم‌اندیشی با مدیر و مسئولان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در سالن جلسات مدیریت برگزار شد، عنوان کرد: ما در زمینه انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی به نسل دهه شصت موفق بودیم ولی متأسفانه در انتقال آن به نسل‌های بعدی چندان موفق نبودیم.

مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به گسترش فضای مجازی و فعالیت‌هایی که نسل‌های جدید در این فضا‌ دارند، اگر دست به دست هم ندهیم و به فکر نسل‌های آینده نباشیم، آنها سبک زندگی دیگری برای خود انتخاب می‌کنند.

مینایی‌پور تصریح کرد: دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش آمادگی کامل دارد تا آموزش‌ها و طرح‌های مرتبط با موضوع دختران را اجرا کند و حوزه علمیه نیز می‌تواند در تدوین محتواهای آموزشی تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه یک میلیون کارمند زن در کل کشور داریم، گفت: 500 هزار نفر از بانوان کارمند در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند.

نیازمند یاری حوزه‌های علمیه خواهران هستیم

مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تحصیل هفت میلیون دانش‌آموز دختر در مدارس آموزش و پرورش، اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی و فعالیت در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه دختران دانش آموز نیازمند یاری حوزه‌های علمیه خواهران هستیم، گفت: در این عرصه، تمرکز ما علاوه بر مسائل آموزشی مدارس، آموزش‌های خاص شامل حقوق دانش‌آموزان، بهداشت، دوران بلوغ و آموزش‌های حقوق شهروندی است.

مینایی پور در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات نسل جدید بر اساس تحقیقات انجام شده، شکاف نسلی زیاد بین دانش‌آموزان و بزرگسالان است.

وی بیان داشت: امروز دختران دهه هشتاد در مدراس در حال تحصیل هستند و یکی از معضلاتی که آنها در همه سنین به آن اشاره کرده‌اند، عدم گفتگو در خانواده و فاصله‌ای است که بین آنان و خانواده‌ها وجود دارد. از این رو امسال تمرکز ما بر نهادینه کردن گفتگو در خانواده و ارتباط مناسب دانش‌آموز با دیگران به ویژه والدین است تا دختران بتوانند با همسن و سالان و بزرگان خود درباره مسائل روز، خانواده، مسائل درسی و غیره گفتگو کنند، همچنین گفتگوهایی با مسئولان شهر داشته باشند.

مینایی پور به ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: این ماده قانونی بر تحکیم مدیریت خانواده تاکید دارد که همواره مورد نظر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، دولت و قوه قضائیه بوده است.

وی یادآور شد: موضوع تحکیم بنیان خانواده در سه بخش قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج وجود دارد که بخش قبل از ازدواج مربوط به آموزش و پرورش است و آموزش سواد زندگی برای دانش آموزان دوره یازدهم در دستور کار قرار دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: موضوع سواد زندگی در کتب درسی ضعیف است برای همین به صورت برنامه‌های جنبی باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم افزایش مشارکت اجتماعی دانش آموزان دختر

مینایی پور در ادامه، افزایش مشارکت اجتماعی دانش آموزان دختر را از دیگر فعالیت‌های این دفتر عنوان کرد و اظهار داشت: ما به دختران آموزش می‌دهیم که در نهادهای مرتبط دانش آموزی مانند شورا، انجمن و اتحادیه‌های دانش آموزی، نهادهای خیریه و نهادهای اجتماعی عضو شوند. اگر ما دانش آموزان را به درستی در این مسیر هدایت کنیم می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم.

حوزه‌های علمیه خواهران در آموزش خودمراقبتی برای دختران ورود پیدا کند

مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خوشبختانه پوشش تحصیلی دختران در دوره ابتدایی بسیار خوب و در دوره متوسطه 80 درصد است، گفت: اگر ما دختران خوب و تحصیل کرده داشته باشیم در آینده می‌توانند مادران نمونه باشند که برای رسیدن به این هدف نیازمند کمک حوزه‌های علمیه خواهران هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از درخواست‌های ما از حوزه‌های علمیه خواهران، آموزش خودمراقبتی به دختران است که باید در این زمینه به صورت خاص ورود پیدا کرد. دختران به ویژه آنان که در مناطق کم برخوردار حضور دارند، در معرض آسیب‌های اجتماعی زیادی هستند، از این رو باید آموزش‌های خودمراقبتی برای آنان داشته باشیم و وظیفه ذاتی دفتر اموز زنان وزارت آموزش و پرورش ورود به این عرصه است.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه در این مورد می‌تواند کتب و بسته‌های آموزشی با موضاعاتی مانند پوشش، حیا و عفاف ارائه کند و این دفتر آمادگی همکاری با حوزه‌های علمیه را دارد.

اجرای هشت طرح آموزشی ویژه مدارس دخترانه تهران

در ادامه، سرکار خانم شکرالله مشاور امور زنان اداره آموزش و پرورش تهران اظهار داشت: اداره آموزش و پرورش تهران حدود پنج سال است که با سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه کوثر تهران ارتباط دارد و از ظرفیت‌ این مجموعه‌ها استفاده می‌کند.

وی افزود: در طول این سال ها، هشت طرح با سرفصل‌های آموزشی به روز و با توجه به نیاز دختران تدوین و اجرا شده است، همچنین امسال به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، طرحی در تهران تدوین و اجرا می‌شود.

شکرالله یادآور شد: در آموزش و پرورش تهران، شیوه‌نامه‌هایی با موضوعات تقویت مهارت‌های  ارتباطی دختران با والدین و بزرگان، آسیب‌های نوپدید دختران، هویت فرهنگی و موضوعات مهم دیگر بر اساس نیازهای بومی شهر تهران تهیه و برای آنها سرفصل‌های آموزشی طراحی شده تا در سه سطح والدین، مربیان و دانش آموزان ارائه ‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات و حوزه علمیه خواهران کوثر، کمک‌های قابل توجهی در این زمینه داشتند، اظهار امیدواری کرد که حضور در جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و این جلسه مشترک منشأ خیرات و برکات برای دختران جامعه باشد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱