نیازسنجی و شناخت ظرفیت‌های طلاب از اهداف سفر به پاکستان بود

معارفه و تکریم مدیرکل دفتر بین الملل  (5)

مدیرکل دفتر بین‌الملل جامعه الزهرا علیهاالسلام از محقق شدن همه اهداف سفر مدیر و مسئولان این موسسه علمی به پاکستان خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحامد بنکدار مدیرکل دفتر بین‌الملل جامعه الزهرا علیهاالسلام در گفتگو با واحد خبر با تشریح اهداف سفر مدیر و برخی مسئولان جامعه الزهرا علیهاالسلام به پاکستان گفت: فلسفه این سفر به حکم حضرت امام در تأسیس جامعه بازمی‌گردد که در این حکم و نامه‌شان به هیات مدیره، رویکرد بین‌المللی را برای این موسسه تثبیت کردند و جامعه الزهرا علیهاالسلام از همان بدو تأسیس یک موسسه بین‌المللی بود.

وی با اشاره به اینکه این رویکرد در احکام رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار داشت: یکی از اقتضائات بین‌المللی بودن مجموعه این است که مدیران آن نگاه بین‌المللی داشته باشند و ظرفیت‌ها و نیازهای جامعه جهانی را درک کنند تا بتوانند در برنامه‌ریزی‌ها، این ظرفیت‌ها و نیازها را درج کنند و بدانند بخشی از مخاطبان آن‌ها غیرایرانی هستند و نمی‌توان برای آن‌ها نسخه ایرانی پیچید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنکدار ادامه داد: دومین نکته‌ای که یک مجموعه بین‌المللی باید به آن توجه کند داشتن ارتباط مستمر با فارغ‌التحصیلان با هدف حفظ و ارتقای آن‌ها است. از سوی دیگر مجموعه بین‌المللی باید برنامه‌های خودش را برای پذیرش نخبگانی از حوزه بین‌الملل به‌روزرسانی و آماده کند چراکه شرایط ایران و جهان هرسال در حال تغییر است و نمی‌توان با یک الگو در این مسیر پیش رفت.

مدیرکل دفتر بین‌الملل بیان داشت: در همین راستا و با بررسی‌های صورت گرفته، پاکستان به‌عنوان اولین مقصد برای گسترش ارتباط با دانش‌آموختگان، حوزه‌ها و مؤسسات علمی تعیین شد چراکه بیشترین فارغ‌التحصیل، بیشترین مطالبه و درخواست برای پذیرش و بیشترین طلبه موجود بین‌المللی را در حال حاضر از پاکستان داریم. ازاین‌رو دفتر بین‌الملل طرحی را با سه هدف مذکور آماده کرد که این طرح بعدها با طرح اداره کل دانش‌آموختگان برای برگزاری اجلاسیه فارغ‌التحصیلان تلفیق شد و پس از موافقت مدیر محترم سرکار خانم برقعی و تصویب در شورای معاونان، یک سفر بسیار فشرده و پرکار در این راستا شکل گرفت.

وی اظهار داشت: برای عملیاتی شدن این طرح با بخش بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری هماهنگی‌هایی صورت گرفت و با مشورت و حمایت‌های دفتر به‌ویژه حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی این سفر امکان‌پذیر شد. البته با توجه به حساسیت‌هایی که در پاکستان وجود دارد همه برنامه‌های سفر را با آیت‌الله بهاءالدینی نماینده رهبر معظم انقلاب در پاکستان هماهنگ کردیم و حمایت‌ها و راهنمایی‌های ایشان نیز بسیار مثمر ثمر بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنکدار اعتبار و آبروی 40 ساله جامعه الزهرا علیهاالسلام را در تسهیل امور سفر بسیار مهم دانست و گفت: در پاکستان ما میهمان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی بودیم که بسیار به ما کمک کردند و این تنها به خاطر اعتبار جامعه الزهرا علیهاالسلام بود.

وی در ادامه تأکید کرد: هدف اول این سفر، شناخت حوزه بین‌الملل و تعمیق نگاه مدیران و تصمیم گیران جامعه الزهرا علیهاالسلام به این بخش بود که به اذعان همه اعضای گروه به‌صورت کامل محقق شد و نگاه ویژه‌ای را در تصمیم سازان ایجاد کرد.

 

مدیرکل دفتر بین‌الملل با اشاره به این‌که هدف دوم از این سفر، برگزاری همایش فارغ‌التحصیلان و ارتباط با آنان بود، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده همایش دانش‌آموختگان در سه شهر اسلام‌آباد، کراچی و لاهور در سه روز مختلف برگزار شد و بیش از 200 نفر در آن شرکت کردند و کسانی که امکان حضور نداشتند نیز به صورت آنلاین از این برنامه استفاده کردند.

وی ارتباط دانش‌آموختگان با هم برای زمینه‌سازی ایجاد شبکه فارغ‌التحصیلان منطقه‌ای، ارتباط دانش‌آموختگان با جامعه الزهرا با هدف رشد و ارتقای علمی و معرفتی و ارائه درخواست‌ها، نیازها و مطالبات علمی و آموزشی از سوی دانش‌آموختگان را از جمله اتفاقاتی عنوان کرد که در همایش دانش‌آموختگان به منصه ظهور رسید و برکات فراوانی را از جمله برنامه‌ریزی برای ارتقای آموزشی و علمی فارغ‌التحصیلان به صورت مجازی و حضوری در برداشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنکدار هدف سوم از سفر به پاکستان را سامان‌دهی بخش سنجش و پذیرش دانست و اضافه کرد: در سه شهری که همایش دانش‌آموختگان برگزار شد با مدیران مدارس علمیه خواهران نیز جلساتی برگزار و سیاست‌های پذیرشی جامعه برای آن‌ها تبیین شد و درباره رویکرد نخبه گزینی، برگزاری دوره‌های تکمیلی در ایران و تقویت مدارس علمیه خواهران پاکستان بحث و گفتگوهای مفصلی صورت پذیرفت. البته در اسلام‌آباد این روال با بازدید از مدارس علمیه صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های سفر، بازدید از برخی مجموعه‌های علمی و فرهنگی و آشنایی به فعالیت‌ها و ساختارهای اجرایی آن‌ها بود که در همین راستا از سه مرکز اهل تسنن نیز بازدید انجام شد از جمله دانشگاه اسلامی کراچی، مرکز جماعه الاسلامیه که حوزه علمیه خواهران منصوره زیرمجموعه‌شان بود و مجموعه نعیمیه که حوزه‌های بزرگی برای خواهران و برادران دارد.

مدیرکل دفتر بین‌الملل استقبال گرم مراکز و مؤسسات علمی فرهنگی شیعیان از گروه اعزامی جامعه الزهرا علیهاالسلام را بسیار خوب و ارزشمند توصیف کرد و گفت: میزان ارادت مردم و طلاب پاکستان به انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب، شهدا به‌گونه‌ای که انسان حس می‌کند انقلاب اسلامی نفوذ بیشتری در آنجا نسبت به ایران دارد. برگزاری نمایشگاه‌هایی به مناسبت دهه فجر، تعلق خاطر به اهداف انقلاب و خواندن سرود سلام فرمانده در همه مراکز و مؤسساتی که ما رفتیم نشان از شدت علاقه آن‌ها به انقلاب اسلامی داشت.

گفتنی است؛ سفر سرکار خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام به پاکستان به همراه خانم افتخار یوسفی معاون آموزش و تربیت، خانم ضرابی مشاور عالی مدیر و از پیشکسوتان حوزه بین‌الملل، خانم میرزاده مدیر خوابگاه بخش بین‌الملل و حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنکدار مدیرکل دفتر بین‌الملل از 22 تا 30 بهمن 1401 انجام شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱