مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا مطرح کرد؛

افزایش مراجعه مردم به مشاوران و روان شناسان/ اعتماد مضاعف مراجعان به مشاوران مذهبی

اخوی 2

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام از افزایش مراجعه مردم به مشاوران و اعتماد مضاعف آنان به مشاوران مذهبی خبر داد و گفت: اگر مشکل بیمه های پایه و مکمل در پرداخت هزینه های مشاوره و روانشناس برطرف شود مراجعات بیشتر و زمینه های بروز بسیاری از بیماری های جسمی از بین می رود.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام خبر داد:

افزایش مراجعه مردم به مشاوران و روان شناسان/ اعتماد مضاعف مردم به مشاوران مذهبی

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین اصغر اخوی مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام در گفتگو با واحد خبر با اشاره به اینکه انسان به‌طور طبیعی در زندگی نیاز به راهنما و راهبر دارد، گفت: هر کس در مسیر زندگی دچار مشکلات و ناملایماتی می‌شود برای همین باید کسانی باشند که با راهنمایی و مشورت آن‌ها انسان بتواند از گذرگاه‌های سخت زندگی عبور کند، این راهنماها کسانی اند که علم، تجربه و ایمان بیشتر و قوی‌تری دارند و برای پیدا کردن راه به فرد کمک می‌کنند.

وی افزود: نیاز به راهنما برای انسان هم در نگاه دینی و هم از منظر علمی، عرفی و عقلی امری پذیرفته شده است لکن باوجود علومی مانند روان‌شناسی که خاستگاه آن غرب است اما هر روز مشکلات روحی و روانی مردم بیشتر می‌شود و آمار منتشر شده از سوی غربی‌ها بر این مسئله صحه گذاشته است و این نشان می‌دهد که یک خلأ و کمبودی وجود دارد و آن نادیده گرفتن جایگاه دین در علم روان‌شناسی است.

وی استفاده برخی مکاتب روان‌شناسی از دین را استفاده ابزاری دانست و گفت: این رویکرد به روان‌شناسی باعث شده که این علم یک دانش کاملاً بشری و زمینی باشد و دلایل آن قابل بررسی تاریخی است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: وجود مشکلات فراوان روحی و روانی انسان‌های عصر جدید باوجود رشد و تکامل هر روزه علم روان‌شناسی نشان می‌دهد که به همه ابعاد وجودی انسان در این دانش نگاه کافی و درستی نشده است، چراکه انسان یک موجود با ابعاد فراوان و ناشناخته است که بخشی از آن ابعاد اخلاقی، اعتقادی و معنوی است. وی ورود افراد مذهبی، اندیشمندان مسلمان و بزرگان دین و روحانیون به حیطه سلامت روح و روان مردم را یک مسئله مهم و اساسی عنوان کرد و بیان داشت: سلامت روحی و روانی فرد با خانواده و همه نسل او سر و کار دارد و اگر انسان‌ها از سلامت روحی برخوردار نباشند دین، خانواده و جامعه‌شان به خطر می‌افتد.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی وجود بهترین، مجهزترین و شیک‌ترین بیمارستان‌های روانی در غرب و تولید انواع و اقسام داروهای مرتبط با درمان روان و تالیف هزاران کتاب و مقاله تخصصی در حوزه روانشناسی را نشان‌دهنده فراوانی آسیب‌ها در این حیطه دانست و افزود: اخیراً انتشار مقالات و تحقیقاتی در عرصه معنویت درمانی و توجه به معنویات در غرب آغاز شده و یک مکتب معنادرمانی یا معنویت درمانی در این زمینه شکل گرفته است که این به خاطر ورود مذهبی‌ها به مطالعات روان‌شناختی و توجه به بعد معناگرایانه روح و روان آدمی است. این روند در غرب هم با نگاه دینی و کلیسایی در حال گسترش است و تئوری‌ها و نظریه‌های مختلفی در مورد روان‌شناسی معناگرا در حال شکل‌گیری است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس اعتقادات و تجربیات ما حضور دین و دین‌داران و مراکز دینی مانند حوزه‌های علمیه در عرصه روان‌شناسی می‌تواند گام بلندی در زمینه درمان مشکلات روحی و روانی مردم باشد و ما به دلیل تأثیرگذاری مثبت، برخی اوقات این حضور را برای خودمان واجب می‌دانیم.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: گروه‌های مختلفی مثل مربیان، فعالان فرهنگی، معلمان و اساتید دانشگاه با توجه به ارتباطشان با قشر عظیمی از جامعه، اگر اطلاعات روان‌شناختی داشته باشند می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند.

وی با بیان اینکه امروزه مردم مراجعاتشان به روان شناسان و مشاوران افزایش پیدا کرده است، گفت: امروز مشاوره‌های قبل از ازدواج جدی شده، مشاوره‌های تربیت فرزند زیاد شده و در بسیاری موارد مردم به مشاوره مراجعه می‌کنند، بااین‌حال اگر مشکل بیمه‌های پایه و مکمل در پرداخت هزینه‌های مراجعه به مشاوره و روانشناس حل شود این مراجعات بیشتر و زمینه‌های بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جسمی برطرف می‌شود که این امر هم به نفع مردم و هم به نفع بیمه‌ها است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام اعتماد مردم به مشاوران و روان شناسان مذهبی را مضاعف دانست و اظهار داشت: مردم معتقدند تعهد مشاوران مذهبی بیشتر است و به ابعاد معنوی و اخلاقی و اعتقادی آن‌ها هم توجه می‌کنند و از سوی دیگر در رازداری و امانت‌داری بهتر عمل می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی ورود طلاب به عرصه مشاوره و آموختن علم روان‌شناسی را با توجه به ضرورت‌های دنیای امروز پدیده مبارکی دانست و تأکید کرد: امروزه مؤسسات، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های فراوانی با رویکرد مشاوره و روانشناسی اسلامی تأسیس شده و در حال فعالیت است که این امر نشان از اقبال مردم به آن و کارکرد مثبت مشاوره اسلامی در جامعه است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حضور مشاوران خواهر در عرصه مشاوره گفت: باتوجه به جایگاه، اهمیت و ضرورت مشاوره بویژه با رویکرد دینی و اسلامی مرکز مشاوره در جامعه الزهرا علیهاالسلام در سال 93 با تائید و تصویب هیات امنا تأسیس شد تا طلاب، اساتید و همکاران بتوانند با مراجعه به مشاوران و روان شناسان مشکلات خود را مطرح و راه حل مناسب دریافت کنند. در این مرکز سالانه حدود 3 هزار مراجعه حضوری صورت می‌پذیرد و افزون بر این مشاورانی هم بر اساس درخواست واحدها به مهدکودک، مجتمع هدی، دانشکده هدی و خوابگاه اعزام می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی ارائه نظرات کارشناسی در موضوعات مختلف و همکاری با بخش‌های دیگر مجموعه مانند سنجش و پذیرش را از دیگر ابعاد فعالیت این مرکز عنوان کرد و بیان داشت: تاکنون 6 دوره تخصصی تربیت مشاور از سوی مرکز مشاوره برگزار شده که بیش از 50 نفر از این دوره‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند و اکنون در بخش‌های مختلف جامعه  مشغول ارائه خدمات مشاوره‌ای هستند.

وی در پایان همکاری با مراکز بیرونی مانند حرم مطهر، جمکران، سپاه پاسداران، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز همسو را از فعالیت‌های این مرکز معرفی کرد و گفت: تأکید بر رعایت اصول دینی و مذهبی در مطالعات، پژوهش‌ها و مشاوره‌ها، به‌کارگیری روش‌ها و شیوه‌های علمی به‌ویژه شیوه‌های جدید، اولویت‌بخشی به روش‌های پیشگیری از آسیب‌ها، پرورش و تربیت نیروهای انسانی متعهد و متخصص در زمینه روان‌شناسی و مشاوره، تعامل با همه بخش‌ها و واحدهای داخلی، تأکید بر امانت‌داری، رازداری و اصول اخلاق حرفه‌ای و تولید راهکارهای علمی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های کاربردی برای اساتید، کارمندان، طلاب و مربیان و مبلغان از مواردی است که در مرکز مشاوره جامعه الزهرا(س) همواره مورد توجه و تأکید بوده است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱