رئیس اداره نظارت و بازرسی تشریح کرد؛

فعالیت هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان

یوسفیان

رئیس اداره نظارت و بازرسی، فعالیت هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان با هدف ارتقاء سلامت اداری جامعه الزهرا علیهاالسلام را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر یوسفیان در گفتگو با واحد خبر با تبریک ایام خجسته آغاز امامت و ولایت حضرت بقیه الله الاعظم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و میلاد مبارک حضرت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت امام صادق (علیه السلام)، به ابلاغ قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان از سوی مدیر جامعه الزهرا (علیهاالسلام) اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند متعال مجموعه فاخر جامعه الزهرا (علیهاالسلام) در یک نگاه کلان، مشغول انجام مأموریت و رسالت مقدس خود است، اساتید و طلاب گرامی به تعلیم و تعلم، تهذیب نفس و تحقیق و کارکنان محترم به خدمتگزاری مشغول هستند، لکن از آنجا که ممکن است در امر خدمت رسانی خدای ناکرده لغزش، خطا و یا تخلفی صورت پذیرد جهت رسیدگی به تخلفات احتمالی و نیز تقویت بعد پیشگیرانه، این قانون تهیه، تدوین و ابلاغ شد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی بیان داشت: رسیدگی به تخلفات در یک سازمان، مانند داروی تلخ و یا عمل جراحی است که هرچند ممکن است سخت و شاید دردناک باشد اما با اصلاح و درمان، بدن از آلودگی و فساد نجات پیدا می‌کند و می‌توان گفت نتیجه رسیدگی به تخلفات، موجب افزایش دقت افراد در اجرای صحیح وظایف و مسئولیت‌ها و پیشگیری عمومی از تخلف به عنوان یک آسیب و آفت اداری است.

 وی افزود: مدیر محترم جامعه الزهرا علیهاالسلام، دفتر نظارت و بازرسی را به عنوان متولی اجرای قانونِ رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان تعیین کردند، از این رو در این اداره، جهت فراهم نمودن اجرای قانون مذکور چند گام برداشته شد. در گام نخست، با مشورت بخش‌های مختلف، جمعی به عنوان اعضای پیشنهادی هیئت رسیدگی به تخلفات، شناسایی و به مدیر محترم معرفی شدند که ایشان پس از بررسی‌های لازم، اعضای اصلی و علی البدل هیئت‌های بدوی و تجدید نظر را  مشخص و تعیین کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفیان در ادامه گفت: گام دوم، تهیه و تنظیم دستورالعمل اجرائیِ قانون رسیدگی به تخلفات بود که پیش نویس آن آماده و برای اعضای هیئات رسیدگی و دفتر برنامه‌ریزی ارسال شد که در جلسات متعدد مورد بررسی و در نهایت به تصویب اعضا رسید و سپس برای ملاحظه و تایید برای مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ارسال شد و ایشان با اصلاحاتی آن را تأیید کردند.

وی خاطرنشان کرد: در گام پایانی، بر اساس ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات، دستورالعملِ خاص برای ایجاد وحدت رویه در اعمال تنبیهات، آماده و تصویب شد و با این سه گام، زمینۀ آغاز به کار هیات رسیدگی به تخلفات فراهم شد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی در ادامه هدف از این قانون و اجرای آن را اصلاح امور و رفع اشکالات، نواقص و جلوگیری از تخلفات دانست و خواستار مشارکت همگانی در اصلاح سازمان اداری و رشد و تعالی آن به عنوان یک امر به معروف و نهی از منکرِ سازمانی شد.

 رئیس اداره نظارت و بازرسی به رویکرد اصلاحی این قانون اشاره کرد و گفت: با وجود این رویکرد ما نباید تنها نسبت به کجی‌ها، اشتباهات و تخلفات حسّاس باشیم، بلکه باید خوبی‌ها و نکات مثبت را هم دید و آنها را تقویت کرد. این یک شیوۀ تربیتی مؤثر و موفق است و زمینه و انگیزه برای حرکت بسوی خوبی‌ها را فراهم می‌کند. از این رو هر جا نکته مثبتی وجود دارد ان‌شاءالله مطرح شود تا همه از آن مطلع و در برنامه‌ها و فعالیت‌ها مدنظر قرار دهند.

وی پیشگیری و از بین بردن زمینه‌های ایجاد تخلف را از جمله سیاست‌های اصولی عنوان کرد و بیان داشت: یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف، شناسایی نقاط و فرایندهایی است که در آنجا زمینه بروز تخلف وجود دارد. نظرات و پیشنهادات، گزارش‌ها و راهکارهائی که در این زمینه مطرح می‌شود می‌تواند کمک بسیار مناسب و مؤثری برای تحقق این هدف باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفیان حفظ آرامش در جامعه الزهرا علیهاالسلام را به عنوان مرکزی آموزشی، تربیتی و علمی امری مهم برشمرد و گفت: رازداری، حفظ اسرار و آبروی افراد و جلوگیری از مخدوش شدن آرامش روانی مجموعه، از اصول اساسی است که در همه سازمان‌ها حتی در صورت بروز تخلف و رسیدگی، بر آن تاکید می‌شود، ضمن اینکه رعایت این اصل پسندیده نباید به نحوی باشد که شخص غافل و متخلّف احساس امنیت کند، قاطعیت در رسیدگی به تخلفات، جدّی است چنانکه همه در برابر قانون مساوی بوده و باید تسلیم باشیم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی به برگزاری دوره آموزشی «‌راه‌های ایجاد و تقویت سلامت اداری و مبارزه با تخلفات سازمانی» برای کارکنان با هدف توجیه و آشنائی آنان با این برنامه اشاره کرد و بیان داشت: قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان و آیین‌نامه اجرایی آن، از طریق اتوماسیون اداری برای همکاران ارسال و اطلاع رسانی خواهد شد.

وی طرق دریافت شکایات و گزارش‌های ارسالی را 1- سامانه نظارت عمومی در سایت جامعه الزهرا (علیهاالسلام)،   2- وجود صندوق‌های نظارت عمومی در مکان‌های مختلف جامعه،  3- مراجعه حضوری به اداره نظارت و بازرسی در طبقه دوم ساختمان اداریِ برادران و در صورت لزوم  شماره‌های داخلی 2230 و 2660 اعلام کرد. ضمنا سامانه پیامکی 300019192020 در امر نظارت و بازرسی و دریافت نظرات، گزارشات و انتقادات و پیشنهادات در خدمت همکاران، اساتید و طلاب و سایر مراجعه‌کنندگان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفیان در پایان از همکاران گرامی خواست با توجه به آئین‌نامۀ ابلاغی، شکایات و گزارشات خود را مستند و مکتوب ارسال کنند.

  

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱