یادداشت استاد طیبی به مناسبت هفته عفاف و حجاب

عفاف و حجاب

یادداشت خواندنی خانم دکتر ناهید طیبی، استاد تاریخ جامعه الزهرا علیهاالسلام درباره رابطه عفاف و حجاب در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی، خانم دکتر ناهید طیبی استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام و مدیر دانشنامه زن مسلمان در یادداشتی که در فضای مجازی منتشر کرده است، به تبیین رابطه عفاف و حجاب پرداخت است.

در این یادداشت می خوانید:

آیا می دانید رابطه عفاف و حجاب چیست؟

اول: عفاف حالتی دورنی است که انسان را از غلبه شهوت بر  او باز می دارد. چون مربوط به نفس آدمی است و نفس جنسیت بردار نیست پس زن و مرد هر دو باید عفاف داشته باشند. البته فقط عفاف جنسی مطرح نیست. کسی که از پرخوری، پرگویی، زیاده خواهی دوری کند هم عفیف است. عفاف به درون ، باطن و خلوت و قلب انسان مربوط است؛ پس فراطبیعی است.

دوم: حجاب یک امر طبیعی و مربوط به دنیای بیرون و ماهیت آن اجتماعی است. اساسا  حکم حجاب امضایی برای حضور اجتماعی زنان است اگر نه در حیات خانه و پستو و در برابر  محارم که نیازی به پوشش نیست.

سوم: عفاف و حجاب رابطه ای دوسویه دارند. بخش کوچکی از عفاف موجب احترام به حجاب می‌شود و رعایت حجاب، موجب  تعمیق عفاف درونی بشر می‌شود.

چهارم: عفاف از مقوله اخلاقی و مربوط به خلق است و حجاب مربوط  به رفتار است. بانویی که خلق عفیفانه دارد در رفتارش پوشیدگی و حجاب دیده می شود .

پنجم: با این همه لزوما هر محجبه ای عفیف نیست و اگر درونی پاک نباشد با وجود حجاب هم بی عفتی صورت می گیرد و هر عفیفی هم پاک و مطلوب نیست مگر آن که با  پوشیدگی و حجاب، زمینه عفت فردی و عمومی را ایجاد کند .

خلاصه که بانوی عفیفه محجبه در طول تاریخ بیشتر مورد احترام بوده تا عفیفه غیرمحجبه و محجبه غیرعفیفه.

تصویر خبر

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱