مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی لقمان در مراسم اختتامیه رویداد طنین:

جهان امروز ما جنگ روایت‌ها است /جهاد تبیین، نبرد ذهن‌ها بر پایه ایمان قلب‌ها است

حسین افتخاری

افتخاری با بیان اینکه جهاد تبیین، نبرد ذهن‌ها بر پایه ایمان قلب‌ها است، گفت: داستان امروز ما دستان جنگ روایت‌ها است و بنای جهاد تبیین در روایت است.

به گزارش روابط عمومی، جناب آقای حسین افتخاری در مراسم اختتامیه رویداد طنین که با حضور طلاب بین الملل در آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، به مباحث «جنگ نرم و تقابل روایت ها» پرداخت و با بیان اینکه ما بر اساس الگوهای مدرن می‌اندیشیم نه الگوهای قرآنی، اظهار داشت: ما وقتی می‌خواهیم به جنگ نرم بپردازیم همواره نیاز به الگو داریم.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی لقمان به ابزار و لوازم جنگ سرد اشاره کرد و افزود: در جنگ سخت و در گام اول، ما نیاز به یک ماده داریم، اولین محتوای ما در جنگ سخت یک فلز است، در گام دوم این فلز را به یک فرم تبدیل و سپس آن را ارسال می‌کنیم، بنابراین ما فشنگ داریم.

افتخاری ادامه داد: فرمی که ما برای فشنگ استفاده می‌کنیم، متفاوت است و با توجه به اینکه هر یک از آنها کاربرد خاص دارد، ما اشکال و فرم‌های مختلف برای فشنگ داریم، همچنین ما از طریق تفنگ و سلاح، محتوای مورد نظر را به هدف می‌رسانیم و با توجه به اهداف مختلف، تفنگ‌ها و سلاح‌های مختلف داریم، بنابراین رسانه به نسبت اینکه هدف چه باشد، متفاوت خواهد بود.

هدف در جنگ نرم، قلب‌ها و ذهن‌ها است

وی بیان داشت: هدف در جنگ سخت، بدن‌ها هستند، بر اساس این چارچوب وقتی وارد جنگ نرم می‌شویم، محتوا در جنگ نرم، ایده، باور و حرف است که در فرمت‌های مختلف مانند فیلم، انیمیشن، موشن گرافی، کتاب، بازی و غیره ارائه می‌شود.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی لقمان تصریح کرد: ما بیشترین تلفات در جنگ نرم را در بازی‌های رایانه ای داریم که مخاطبان آن را کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهد.

افتخاری عنوان کرد: ما در گام سوم جنگ نرم به رسانه می‌رسیم که رسانه‌ها شامل اینستاگرام، تلویزیون، روزنامه، کتاب، فضاهای مجازی و غیره هستند که دشمن می‌داند چگونه در هر یک از آنها محتوا را ارائه کند.

وی اظهار داشت: اگر در جنگ سرد، هدف بدن‌ها بودند، در جنگ نرم، قلب‌ها و ذهن‌ها هدف هستند.

دشمنان از طریق الگوی قدرت نرم توانستند بر اذهان و قلوب دیگران اشراف پیدا کنند

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی لقمان با بیان اینکه دشمنان از طریق الگوی قدرت نرم توانستند بر اذهان و قلوب دیگران اشراف پیدا کنند، گفت: ما دو کلان الگو داریم، یا رسانه به علاوه هنر است و یا رسانه به علاوه فکر را داریم.

افتخاری اضافه کرد: اگر رسانه را به علاوه هنر کنید، در قدیم خطابه می‌گفتند که شعرا و منبری‌ها استفاده می‌کردند که هدف شما اقناع است. در اقناع، دشمن تلاش می‌کند که تولی را به تبری، حب‌ها را به بغض‌ها و رغبت را به انزجار تبدیل کند که به مجموع اینها مهندسی رضایت گفته می‌شود.

وی در ادامه گفت: اگر رسانه را به فکر اضافه کنید، الگوی مواجهه شده شما الگوی برهان است، در اینجا رویکرد عاطفی ندارید و مخاطب شما ذهن‌ها هستند و با ذهن طرف هستید که مخاطبان شما اصولا دانشجویان، اساتید و کسانی هستند که دلایلی برای کج روی دارند.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی لقمان افزود: در اینجا فرد مسئله ای را که باطل است، حق می‌پندارند و بالعکس که در اینجا از طریق برهان می‌توان یقین‌ها را به شک، حق را به باطل و صدق را به کذب تبدیل کرد که مجموع اینها مهندسی معرفت است  و مجموع مهندسی معرفت و مهندسی رضایت را مهندسی ایمان می‌نامند و فرآیند اینها یا به سمت اغوا و یا به سمت ارشاد است.

افتخاری خاطرنشان کرد: تمام تلاش اسلام و ائمه این بوده که ما را رشد دهند و در جامعه کبیره از ائمه اطهار علیهم‌السلام به «ائمه الراشدون» یاد می‌شود، یعنی مهم ترین ویژگی امامان ما این بود که ما را به رشد برسانند.

وی تصریح کرد: اگر ایمانیات یک نفر را دستکاری کردید به راه حق و یا ناصواب هدایت کردید که مهندسی عمل نامیده می‌شود و خروجی آن عمل صالح و یا فاسد است که سبک زندگی فرد را می‌سازد.

داستان امروز داستان جنگ ذهن‌ها است

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی لقمان با بیان اینکه داستان امروز داستان جنگ ذهن‌ها است، اظهار کرد: تمام تاریخ نزاع حق و باطل است و انسان‌هایی که در هر دو طرف مجاهد هستند، به شدت برای اغوا یا ارشاد مردم تلاش می‌کنند؛ اما دشمن همواره نسبت به ما قوی تر بوده، زیرا ایمانی که بر کفر خود دارند بر ایمان ما به اسلام قوی تر است، همچنین اراده و دغدغه مندی آنها قوی تر است.

افتخاری با تصریح بر اینکه غرب توانست اوکراین را روایت کند، عنوان کرد: امروز ما جنگ روایت‌ها را داریم و هر گروهی تلاش می‌کند با روایت در حوزه اقناع و یا توجیه، اذهان خاکستری را به سمت خود سوق دهد.

وی با بیان اینکه روایت لذت در زندگی بر همه ما چیره شده و فلسفه غرب هم همین است، تأکید کرد: آیا روایت دین ما هم همین است؟ آیا ما در دنیایی که به فرموده امام علی علیه‌السلام، «دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ» است، باید به دنبال رفاه باشیم یا آمدیم برای دین خدا و اقامه دین خدا بجنگیم؟.

جهاد تبیین، نبرد ذهن‌ها بر پایه ایمان قلب‌ها است

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی لقمان با بیان اینکه جهاد تبیین، نبرد ذهن‌ها بر پایه ایمان قلب‌ها است، عنوان کرد: ما باید روایتی که به سبک زندگی تبدیل شود، داشته باشیم، داستان امروز ما دستان جنگ روایت‌ها است و بنای جهاد تبیین در روایت است.

جهان امروز ما جنگ روایت‌ها است

افتخاری با بیان اینکه جهان امروز ما جنگ روایت‌ها است، گفت: روایت غرب از زندگی بر قاعده اصالت لذت است، یعنی برای لذت در دنیا باید طمع داشته باشیم و طمع موتور حرکت جهان مدرن است.

وی با اشاره به اینکه سرود «سلام فرمانده» بر قلوب مردم نشست، عنوان کرد: داستان جنگ روایت‌ها بر بنیاد ایمان است و این ایمان تضاد بین «یومنون بالله» و «یومنون بالجبت و الطاغوت» است. غربی‌ها بر بنیاد ایمان خود اینگونه برای ما روایت می‌کنند و شما هم باید بر بنیاد ایمان خود، روایت‌هایی در جهاد تبیین ارائه کنید تا هم مردم خود را حفظ کنید و هم مردم جهان را نجات دهید.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱