استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

دعای عرفه امام حسین علیه‌السلام، اوج محبت به خداوند است

مراسم عزاداری دهه اول محرم 1401 (4)

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خانی با بیان اینکه دعای عرفه امام حسین علیه‌السلام اوج محبت به خداوند است، گفت: از جمله آثار یادآوری نعمت‌ها، تقویت روحیه شکرگزاری و تقویت عشق و محبت به خداوند متعال است، به عنوان مثال بخش عظیمی از فرازهای دعای عرفه به یادآوری نعمت‌ها اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی در سومین روز مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام که با حضور کارکنان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، به روش‌های تربیتی امام حسین علیه‌السلام در رشد و تربیت انسان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسات گذشته به روش‌های روشنگری و تبیین و همچنین موعظه اشاره شد.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: گاهی غباری از غفلت بر دانسته‌های ما قرار می‌گیرد و ما دچار غفلت می‌شویم، تذکر و یادآوری از جمله روش‌های مهم تربیتی است که به واسطه آن می‌توان غفلت‌ها را برطرف کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خانی ادامه داد: یاد خداوند متعال، یاد اولیای الهی، یاد مرگ و جهان پس از مرگ و همچنین یادآوری نعمت‌ها از جمله مصادیق تذکر و یادآوری هستند که در دین اسلام به آنها سفارش شده است.

وی بیان داشت: گاهی نعمت‌های الهی در غباری از غفلت قرار می‌گیرند و حالت ناشکری و طلبکاری از خداوند متعال به انسان دست می‌دهد که در اینجا اهمیت این روش تربیتی مشخص می‌شود.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه آیات متعددی در یادآوری نعمت‌ها داریم، به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم به معرفت و رستگاری برسیم، یکی از راه‌ها یادآوری نعمت‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی اضافه کرد: به فرموده امام علی علیه‌السلام، هدف از بعثت انبیای الهی این بود که مردم را به یاد نعمت‌های فراموش شده بیندازند.

وی با بیان اینکه یادآوری نعمت به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد، گفت: گاهی در ذهن و فکر ما این باشد که خداوند متعال چه نعمت‌هایی به ما داده است؛ نوع دیگر یادآوری نعمت، یادآوری گفتاری است، یعنی نعمت‌ها را به زبان  بیاوریم، چنانچه خداوند در سوره مبارکه ضحی می‌فرماید: «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ؛ و نعمت‌های پروردگارت را بازگو کن».

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: یادآوری رفتاری هم به این صورت است که ما در عمل به یاد نعمت‌های خداوند باشیم، همانطور که امام صادق علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «إذا أنعَمَ اللّه ُ على عَبدِهِ بنِعمَةٍ فظَهَرَت علَيهِ سُمِّيَ حَبيبَ اللّه ِ مُحَدِّثا بنِعمَةِ اللّه ِ، و إذا أنعَمَ اللّه ُ على عَبدٍ بِنِعمَةٍ فلَم تَظهَرْ علَيهِ سُمِّيَ بَغيضَ اللّه ِ مُكَذِّبا بنِعمَةِ اللّه ِ؛ هرگاه خداوند به بنده خود نعمتى عطا كند و آن نعمت در وجود او به چشم خورد، او حبيب خدا و بازگوكننده نعمت خدا ناميده می‌شود و هرگاه خداوند به بنده‌اى نعمتى دهد و آن نعمت در وجودش نمايان نباشد، وى دشمن خدا و تكذيب كننده نعمت او خوانده می‌شود».

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی با بیان اینکه یکی از تأثیرات یادآوری نعمت‌ها، تقویت روحیه شکرگزاری است، عنوان کرد: یکی دیگر از آثار یادآوری نعمت‌ها، تقویت عشق و محبت به خداوند متعال است، به عنوان مثال بخشی از فرازهای برخی دعاها به یادآوری نعمت‌ها اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه دعای عرفه، اوج محبت به خداوند است، تصریح کرد: یکی از بزرگترین فرازهای این دعای ارزشمند درباره یاد کردن نعمت‌ها است و امام حسین علیه‌السلام به بیان نعمت‌هایی که خداوند عنایت فرموده می‌پردازند.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: امام حسین علیه‌السلام در دعای عرفه می‌فرمایند: «لَمْ تُخْرِجْنِی لِرَأْفَتِکَ بِی وَ لُطْفِکَ لِی [بِی] وَ إِحْسَانِکَ إِلَیَّ فِی دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْکُفْرِ الَّذِینَ نَقَضُوا عَهْدَکَ وَ کَذَّبُوا رُسُلَکَ؛ از باب رأفت و لطف و احسانی که به من داشتی، مرا در حکومت پیشوایان کفر، آنان که پیمانت را شکستند، و پیامبرانت را تکذیب کردند، به دنیا نیاوردی»؛ این فراز از دعا برای دوران ما هم صدق می‌کند و ما باید خداوند منان را برای این نعمت شاکر باشیم که این دوران در سایه رهبری حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب آیت‌الله‌العظمی خامنه ای مدظله العالی بوده و هستیم.

گفتنی است، مراسم زیارت عاشورا و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در دهه اول ماه محرم هر روز از ساعت 7 تا 8 صبح ویژه کارکنان و اساتید در حسینیه امام خمینی (ره) جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار می شود.

تصویر خبر

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱