عطر عفاف، نگرشی ژرف بر حجاب

کتاب عطر عفاف

پی‌جویی نگاهی عقلانی و معرفتی به حقیقت حجاب، دغدغۀ اساسی کتاب عطر عفاف و در پی اثبات این نکته است که حجاب پیش از آن که ضروری دین باشد، ضرورت فطری و عقلی دارد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کتاب عطر عفاف، نگرشی ژرف بر حجاب نوشته ناهید طیبی در پنج فصل به بررسی مفهومی حجاب و عفاف و دیدگاه عقل و نقل درباره این مساله پرداخته است.

واکاوی مبحث پوشش و مسائل پیرامون آن، به دلیلِ جایگاه مهم این حکم الهی، بسیار ضروری است. از آنجا که باورها و اعتقادات همواره با عقل و فطرت هماهنگی دارند، شارع مقدس بنا بر سرمایه‌های درونی آدمی (عقل و فطرت) برای وی برنامه‌ریزی می‌کند؛ برنامه‌هایی که در جهت تعالی و کمال انسانی و درواقع، بنا بر همان هدف اصلی خلقت انسان طراحی می‌شود. پی‌جویی نگاهی عقلانی و معرفتی به حقیقت حجاب، دغدغۀ اساسی این نوشتار است و در پی اثبات این نکته است که حجاب پیش از آن که ضروری دین باشد، ضرورت فطری و عقلی دارد.

نویسنده در فصل نخست با مفهوم شناسی حجاب، عفاف، حیا، حریم، حد، تبرج، تلذذ و ریبه، ارزش و هنجار، به ضرورت این بحث اشاره کرده و تاریخچه حجاب را در ادیان پیش از اسلام و عصر جاهلیت مورد کنکاش قرار داده است.

در فصل دوم این کتاب با عنوان «نظام فکری قرآنی و هندسه معرفتی انسانی»، نظام فکری مبنای رفتارهای فردی و اجتماعی انسان و نیز هندسه معرفتی قرآن در زمینه انسان، خدا، جهان هستی و ارتباط انسان با این سه مولفه مورد مطالعه قرار گرفته است.

عفاف و حجاب از منظر عقل و نقل عناون فصل سوم این کتاب است که در آن ضمن اشاره به مفهوم خمار و جلباب، از غمض بصر نیز سخنی به میان آمده و با ارائه گزارشی از حجاب حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، دیدگاه شهید مطهری درباره حجاب مطرح شده است.

نویسنده در فصل چهارم به ماهیت، چیستی و چرایی حجاب و عفاف پرداخته و بر فطری بودن عفاف و حجاب تاکید کرده و آن را ابزاری برای تحقق انسان کامل دانسته است. حس خود ارزشمندی، عامل مصونیت و امنیت، مجوز حضور اجتماعی زنان، سلاحی برای دفع سیاست سلطه، نماد حریت و آزادگی، تشرف بودن حجاب و حق خدا بودن آن از مباحثی است که مولف در مورد چرایی حجاب در این فصل به آنها اشاره کرده است.

جایگاه حجاب و جلوه های شاخص آن نیز در فصل پنجم این اثر مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب عطر عفاف، نگرشی ژرف بر حجاب نوشته ناهید طیبی با همکاری واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در 245 صفحه با قیمت 4400 تومان از سوی انتشارات این موسسه علمی به زیور طبع آراسته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای سفارش این کتاب با تخفیف ویژه به فروشگاه اینترنتی کتاب جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مراجعه کنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱